ضرورت اقدام فرادولتی برای ایجاد نشاط معنوی در جامعه‌/ هر شهروند خود را یک شهردار بداند
کد خبر: 3700804
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰
علوی تأکید کرد:

ضرورت اقدام فرادولتی برای ایجاد نشاط معنوی در جامعه‌/ هر شهروند خود را یک شهردار بداند

گروه جامعه ــ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت اقدام فرادولتی در ایجاد نشاط معنوی در جامعه، گفت: هرکدام از مردم می‌توانند همچون یک شهردار عمل کنند و در حد یک نهاد حاکمیتی به توسعه مظاهر معنوی و زیبایی شهری بپردازند.

عید 1/ ضرورت اقدام فرادولتی برای زیبایی شهر/ هر شهروند همچون یک شهردار

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اسلام کاملترین دین الهی است و قرآن سندی منحصر به فرد در قاموس بشریت است که بنابر قول امام صادق(ع) در آن از هیچ سخنی فرو گذار نشده است؛ به همین دلیل به تمام وجوه نیازهای انسان و ملزومات زندگی او ازجمله میل به زیبایی، غفلت نکرده است.

شهر مکان زندگی انسان است و باید سوق دهنده به سوی هدف والای آفرینش که کمال انسان و لقاءالله است و از شرایط رسیدن به آن ارضای حس زیبا طلبی‌انسان است؛ در این میان هر فردی برای ایجاد این زیبایی مسئولیتی را برعهده دارد که در تحقق این شرایط ضروری است؛ بر همین اساس گفت‌وگویی را با سیداحسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی انجام دادیم تا نظر وی را در این رابطه جویا شویم.

علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره نقش جامعه اسلامی و مردم در ایجاد مناظر عمومی و گسترش نشاط در جامعه شهری گفت: مردم در ایجاد فضای با نشاط فرهنگی در جامعه شهری تأثیر به‌سزایی دارند؛ منتها این مهم در شرایطی رقم می‌خورد که همه مردم با هم همکاری کنند و به این باور برسند که شهر همانند منزل خودمان از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است.

وی ادامه داد: تمیزی شهر و رعایت آن از سوی شهروندان، می‌تواند به زیبا‌ترشدن منظره شهری کمک کند و این امر طبیعی است. چون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اگر یک شی و یا نخاله‌ای در جایی وجود داشته باشد، فورا آن‌ کسی‌که از آن‌جا رد می‌شود، آن شی را بر می‌دارد و به سطل زباله می‌اندازد؛ این نشان دهنده فرهنگ بالای آن جامعه است و این امر ارتبط مستقیمی با زیبا جلوه دادن چشم‌اندازهای شهری دارد؛ همین رفتار اگر در جامعه اسلامی ما به عادت تبدیل شود، همین عملکرد به صورت تسلسل به نسل‌های بعد منتقل می‌شود و نگهداری از آثار هنری و فرهنگی و حفظ زیرساخت‌ها به عرف تبدیل خواهد شد و اثربخشی شدیدی برای آیندگان و نشاط اجتماعی و معنوی جامعه دارد.

باید همه تلاش کنیم تا این مظاهر اسلامی را در شهر حفظ کنیم
عضو کمیسیون عمران آثار هنری اسلامی و مظاهر هنری دینی را ثروت بین نسلی می‌داند و در این‌باره تصریح کرد: باید همه تلاش کنیم تا این مظاهر اسلامی را در شهر حفظ کنیم اما متأسفانه در برخی ازکشورها که ایران هم جزء آن‌ها است، فقط برای امروزمان فکر می‌کنیم و خیلی برای آینده برنامه‌ریزی مدونی نداریم که چگونه باید مظاهر هنری و شهری را حفظ کنیم و برای آیندگان آن‌ها را همچون میراثی باقی بگذاریم.


وی در ادامه با تأکید بر اقدام همگانی برای برخورداری از مناظر عمومی به ایکنا؛ گفت: ما نباید نگاهمان فقط به دولت و شهرداری باشد بلکه هرکدام از ما یک شهردار باید باشیم و در حد یک نهاد حاکمیتی عمل کنیم؛ چون در هیچ کشوری تنها یک شهردار و یا دولت نمی‌تواند تمام امور مربوط به توسعه مظاهر شهری را انجام دهد بلکه تمامی شهروندان در این حوزه دخیل هستند.

علوی در ادامه به نقش مهم سازمان‌های هنری و فرهنگی به ویژه سازمان زیباسازی شهرداری در ترویج نشاط و مظاهر مرتبط با آن در شهرها اشاره کرد و گفت: یکی از وظایفی که سازمان‌های هنری و فرهنگی به‌ویژه سازمان زیباسازی دارند، ترسیع فرآیند نشاط‌‌سازی درون جامعه است و دوم اینکه باید نحوه استفاده از نهادهای هنری و فرهنگی شهری که جزء مظاهر هنری آن شهر محسوب می‌شوند را میان مردم فرهنگ‌سازی کند که البته در این خصوص از نقش اعتبارات و بودجه‌ای نباید غافل ماند.

وی ادامه داد: همچنین باید افراد دلسوز، عهده‌دار هدایت چنین بخش‌هایی باشند تا با مدیریت صحیح توسعه مظاهر هنری و فرهنگی اسلامی در شهر، نشاط معنوی بر جامعه حاکم شود.

عضو کمیسیون عمران معتقد است که میان زیبایی مناظر شهری با آرامش روانی شهروندان ارتباط مستقیمی وجود دارد و در این باره تصریح کرد: زیبایی شهرها بر جذابیت آن شهر می‌افزاید و علاوه بر این، آرامش روانی را با جذاب کردن مظاهر هنری می‌توانیم به ارمغان آوریم. در این حوزه پیشنهاد می‌دهم که از شهرهای کشورهای دیگر که در این امر موفق شده‌اند، الگوبرداری کنیم و با آن‌ها به تعامل و تبادلات فرهنگی - هنری بپردازیم.

وی افزود: ‌اعتقاد دارم متأسفانه ما کمتر از شهرهای کشورهای موفق اعتبارات خرج نمی‌کنیم بلکه در برخی مواقع هزینه‌های بیشتری را هم متحمل می‌شویم اما خروجی مثبتی نداریم و با استفاده از دستاوردهای مثبت آن‌ها شاید در هزینه‌هایمان هم صرفه‌جویی شود و با هزینه اندکی بتوانیم یک زیبایی را برای شهر به وجود آوریم.

علوی در پایان افزود: با توجه به نقش مردم در زیباتر شدن مظاهر شهری، بهتر است که مشارکت مردم بیشتر شود تا آن وظیفه‌ای را که نسبت به شهرشان دارند، به خوبی انجام دهند. مثلاً در مدارس ژاپن بخشی از نظافت مدارس را بر عهده دانش‌آموزان گذاشته شده است تا آن‌ها را نسبت به حفظ زیبایی شهر، امکان فرهنگی و مظاهر شهری مسئولیت‌پذیر تربیت کنند. لذا در این مراکز آموزشی و در سن و سال کم این‌گونه تربیت شوند در اجتماع و زیبایی شهر هم همین‌گونه عمل می‌کنند.

انتهای پیام

captcha