خلقت 14 معصوم(ع) از یک نور و در سه مرحله/ وظیفه ما در مقابل عترت
کد خبر: 3701580
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۴
آیت الله جاودان بیان کرد:

خلقت 14 معصوم(ع) از یک نور و در سه مرحله/ وظیفه ما در مقابل عترت

کانون خبرنگاران نبأ ــ 14 معصوم(ع) همه از یک نور اولیه خلق شده اند و در مراحل بعدی به انوار مختلف و سپس به انسان خلق شده و به این عالم آمده اند.

خلقت همه 14 معصوم از یک نور و در سه مرحله/ وظیفه ما در مقابل عترت

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق شهر تهران، شامگاه سه شنبه، 29 اسفند ماه در مراسم عزاداری شب شهادت امام هادی(ع) با اشاره به نحوه خلقت 14 معصوم(ع) بیان کرد: اولین خلقت الهی نور محمد و آل محمد(ص) بوده است. برای انوار محمد و آل محمد(ص) یک خلقت اولیه است که نور اولیه خلقت اولیه مخلوق اول الهی یک نور بوده است و آن نور، نور محمد و آل محمد(ص) است که همه این 14 معصوم(ع) در همین یک نور هستند و از همین یک نور خلق شده اند. ما با خلقت های بعدی 14 معصوم(ع) آشنا هستیم و خلقت های اولیه آنها را نمی شناسیم در صورتی که همه این 14 معصوم(ع) از یک نور و یک خلقت و یک موجود بیش نیستند.

آیت الله جاودان با اشاره به بخشی از زیارت جامعه کبیره «وَ اَنَّ اَرْواحَکُمْ وَ نُورَکُمْ وَ طینَتَکُمْ واحِدَهٌ»، گفت: امام هادی(ع) در این بخش از زیارت جامعه می فرماید همه 14 معصوم(ع) ارواحشان، نورشان، طینت شان، گِل اولیه آنها، همه یک چیز و از یک نور پاک و پاکیزه از هر پلیدی است و آن یک چیز غیر از آن چیزی است که ما تصور داریم، و همه آنها مثل هم پاک و پاکیزه هستند. 14 معصوم(ع) در خلقت اولیه یک نور بودند که قبل از خلقت جهان خلق شدند و آن نور اولیه 14 معصوم(ع) واسطه خلقت جهان است.

مرحله دوم خلقت 14 معصوم(ع)

این استاد حوزوی به مرحله دوم خلقت 14 معصوم(ع) اشاره و بیان کرد: همانطور که بیان شد، مرحله اول خلقت 14 معصوم(ع) خلقت اولیه و خلقت یک نور واحد بود اما در مرحله دوم خلقت این بزرگواران آن نور واحد به صورت انوار مختلف و 14 نور خلق شدند تا دور عرش خدا بگردند و در این مرحله این 14 نور با یکدیگر فرق دارند که این فرق را خداوند برای آنها قرار داده است.

وی اظهار کرد: حالا در مرحله دوم خلقت که یک نور به 14 انوار تبدیل شد ، می گویند در زمان شهادت امام حسین(ع) فرشتگان به درگاه الهی شکایت بردند که یک بنده در روی زمین به این درجه داشتید و آن را به دست کفار سپردید که به شهادت رسید، و خداوند در پاسخ فرمود به عرش نگاه کنید، بعد فرشتگان دیدند در عرش یک مجموعه انوار هست و یک نور آنجا ایستاده است، و خدا فرمود آن آخرین نور از این 14 انوار است که با او انتقام خون حسین(ع) را می گیرم.

آیت الله جاودان افزود: در خصوص نحوه خلقت این بزرگواران که چند سال طول کشیده است، قابل محاسبه نیست و اگر بگویند مثلا 1400 هزار سال یا 2000 هزار سال اصلا از عدد و سال خارج است و قابل محاسبه نیست و این بزرگواران واسطه خلقت هستند. روایت داریم که خداوند همه اشیاء را به مشیت خلق کرده و مشیت را به خودش خلق کرده و 14 معصوم(ع) آن مشیتی است که واسطه خلقت است.

مرحله سوم خلقت 14 معصوم(ع)

آیت الله جاودان به مرحله سوم خلقت 14 معصوم(ع) اشاره و اظهار کرد: در مرحله سوم خلقت 14 معصوم(ع) خداوند این بزرگواران را به صورت 14 انسان به این عالم فرستاد و آنها را در خانه هایی نزول فرمود که خداوند اجازه داده که این خانه ها بلند مرتبه ترین خانه های روی زمین باشد و در قرآن نیز فرمود: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ».

این استاد حوزوی با اشاره به نزول این آیه و تفسیر پیامبر(ص) از آن گفت: در حضور رسول خدا(ص) خلیفه اول و دوم آمدند و این آیه نازل شده بود و این ها گفتند این خانه ها، خانه های انبیاء است؛ و پیامبر(ص) فرمود بله این خانه ها که خدا خواسته برتر باشد خانه انبیاء است، چون یک بنده برگزیده خداوند در این خانه در حال عبادت و تسبیح خدا است به همین دل این خانه برتر از دیگر خانه ها است.

وی ادامه داد: سپس پیامبر(ص) در توضیح این آیه به خانه حضرت زهرا(س) اشاره کرد و فرمود این خانه برترین همه این خانه ها است، در این خانه یاد خدا، ذکر خدا زیاد می شود و همین دلیل است که این خانه برتر از همه خانه ها است.

وظیفه ما در برابر 14 معصوم(ع)

آیت الله جاودان در ادامه به اطاعت و پیروی کردن از 14 معصوم(ع) توصیه و بیان کرد: وظیفه ما در مقابل امامان اطاعت و پیروی در همه امور زندگی است. باید در عمل و در اخلاق از آنها پیروی کنیم، علمای ما همه تلاش و کوشش آنها این بود که ذره ذره اعمال آنها متابعت کامل با 14 معصوم(ع) داشته باشد.

وی ادامه داد: آنها مراقب بودند که یک ذره اخلاق و عمل آنها با 14 معصوم(ع) فرق نداشته باشد، چون اگر فرق داشته باشد در عالم دیگر آنها را نخواهند دید و مثل امام نیستند، ما هم باید بکوشیم که در عمل و رفتار مثل امامان باشیم.

تبریک سال جدید و دعا جهت شکست دشمنان اسلام در سال جدید

آیت الله جاودان در ادامه آغاز سال جدید را به مردم ایران تبریک گفت و بیان کرد: بر اساس ساعت سال جدید تحویل شده است و امیدوارم این سال برای همه مردم ایران و مسلمانان پر از خیر و عافیت باشد. امیدوارم در این سال جدید شاهد شکست و خواری و ذلت دشمنان اسلام باشیم، و دین و دنیای ما، اخلاق ما، خانواده های ما در پناه ولی اش، امام زمان(عج) از همه خطرات و بلایا محفوظ بماند، و سالی پر از برکت برای همه باشد.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

captcha