وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ؛ مصداق افرادی که از کار خیر منع می‌‌کنند
کد خبر: 3722038
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸

وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ؛ مصداق افرادی که از کار خیر منع می‌‌کنند

گروه اجتماعی- مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با اشاره به شبهات مطرح شده در خصوص صرف کمک‌های مردمی، گفت: عده‌ای با شبهه‌افکنی مردم را از کار خیر منع می‌کنند که این افراد مصداق بارز « وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُون» هستند.

 وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ، مصداق افرادی که از کار خیر منع می‌‌کنند

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حبیب الله آسوده، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی در نشست خبری که ظهر امروز 21 خردادماه در محل جهاد دانشگاهی مشهد  و به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شد، به تشریح برنامه‌های این نهاد انقلابی در خصوص مصارف زکات و صدقات مردمی پرداخت.
وی گفت: عده‌ای که منع کار خیر می‌کنند و با ایجاد شبهات در راستای کمک به محرومان سنگ اندازی می‌کنند، این افراد در واقع از خارج از کشور و با تفکرات ضد دینی هدایت می‌شوند اما مردم خیر ما به این شبهات بی ‌اساس توجهی ندارند و همچنان در کار خیر پیشقدم هستند.
مدیرکل کمیته امداد خمینی(ره) خراسان رضوی ادامه داد: این افراد مصداق آیه هفت سوره مأعون « وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ، و از [دادن] زكات [و وسايل و مايحتاج خانه] خوددارى مى ‏ورزند» هستند.
آسوده ادامه داد: اقدامات کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یک نهاد انقلابی شفاف است و همه کمک‌ها بر اساس نیات جمع آوری و در راستای خدمت رسانی به محرومان صرف می‌شود.
تحویل مسکن به 1200 مددجوی کمیته امداد
وی گفت: در سال گذشته از محل جمع آوری کمک‌های مردمی 1200 مسکن به خانواده‌های تحت پوشش تحویل شده، ضمن اینکه پنج هزار جهیزیه، 10 هزار طرح اشتغال و بیش از 15 هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: وجوهات مردمی در منطقه جغرافیایی خود صرف خواهد شد و حتی از شهرستانی برای شهرستان دیگر صرف نمی‌شود اما برخی از افراد که معاند هستند می گویند این کمک‌ها برای کشورهای دیگر ارسال می‌شود.

وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ، مصداق افرادی که از کار خیر منع می‌‌کنند
زکات شکاف طبقاتی را برطرف می‌کند
آسوده بیان کرد: زکات فریضه الهی است و هر جا در قرآن بحث نماز شده بلافاصله بعد از این واجب دینی امر زکات به عنوان یک موضوع اقتصادی مطرح شده است.
وی ادامه داد: این تأکید در کلام وحی نشان از اهمیت بحث زکات در توازن سازی اقتصاد جامعه اسلامی است که افراد برخوردار با انجام این واجب دینی افراد کم برخوردار را تحت حمایت خود قرار می دهند.
آسوده با اشاره به ابعاد جامعه شناسی فریضه زکات در اجتماع مردمی، اظهار کرد: زکات شکاف طبقاتی را کاهش داده و در بعد اجتماعی باعث اتحاد و انسجام مردم خواهد شد و موجب تألیف قلوب و ایجاد محبت بین مردم می شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی تصریح کرد: افزایش کسب و کار، برکت زکات در بعد اقتصادی را رقم می زند که مشکل گشای بسیاری از معضلات خواهد بود.

وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ، مصداق افرادی که از کار خیر منع می‌‌کنند
وی توسعه فرهنگ نوع دوستی و شرکت مردم در اقدامات نیکوکارانه را از برکات فرهنگی این فریضه الهی برشمرد و عنوان کرد: بخش عمده‌ای از ناهنجاری‌های جامعه به دلیل فقر است که پرداخت زکات باعث شده بسیاری از این عوامل در جامعه کاهش یابد.
آسوده در ادامه ضمن بیان موارد زکات واجب در خصوص مصارف زکات، اظهار کرد: 60 درصد از مبالغ جمع آوری شده زکات صرف محرومان و 40 درصد صرف عمران در منطقه جغرافیایی که زکات جمع آوری شده می‌شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی ادامه داد: زکات مستحبی همان انفاق عمومی است که صرف محرومان می‌شود و مشارکت مردمی در این خصوص نیز بالا است.
پیش بینی جمع آوری 28 میلیارد تومان زکات در سال 97
وی با اشاره به اینکه زکات واجب معمولا پس از پایان مهرماه جمع آوری می‌شود، بیان کرد: در سال گذشته 22 میلیارد تومان زکات جمع آوری شد که با توجه به رشد مشارکت‌های مردمی در سال جاری پیش بینی می‌شود بالغ بر 28 میلیارد تومان زکات جمع آوری شود.
آسوده، از استقرار بیش از دوهزار پایگاه جمع آوری زکات فطریه در سراسر استان خبر داد و گفت: در سال گذشته شش میلیارد تومان زکات فطریه در استان جمع آوری و بلافاصله پس از تدوین صورت جلسه به صورت نقدی به حساب مددجویان واریز شد.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) در پاسخ به این سوال که با وجود رشد مشارکت مردمی کاهشی در محرومیت احساس نمی‌شود، بیان کرد: درست است که مشارکت مردمی در کار خیر رشد دارد اما تنوع نیاز و از طرفی رشد تورم را هم باید در نظر گرفت به عنوان مثال جهیزیه که در چند سال گذشته تهیه می‌شد با مبلغی که امروز برای خرید جهیزیه استفاده می‌شود بسیار متفاوت است.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه سه هزار حامی در ماه رمضان به جمع حامیان پیوستند، گفت: همچنین در ماه مبارک رمضان بیش از 12 هزار سبد کالا برای مددجویان تهیه و توزیع شد که این اقدام تا پایان ماه رمضان در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 60 هزار حامی در طرح ایتام و محسنین مشارکت دارند و این نیاز وجود دارد که 50 هزار حامی به این جمع افزوده شود که تحقق این امر مشارکت مسئولان، گروه‌های مرجع، بازاریان و همچنین رسانه‌ها را به میزان نفوذی که دارند می‌طلبد.

وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ، مصداق افرادی که از کار خیر منع می‌‌کنند

گفتنی است، در پایان نشست خبری مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) از خبرگزاری ایکنا بازدید کرد.
انتهای پیام

captcha