رتبه ممتاز کشوری در کاهش پرونده‌های اجرای احکام به خراسان رضوی تعلق گرفت
کد خبر: 3725625
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

رتبه ممتاز کشوری در کاهش پرونده‌های اجرای احکام به خراسان رضوی تعلق گرفت

گروه اجتماعی - رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی با بیان اینکه در اجرای احکام نیز توفیقات خوبی داشته‌ایم، اظهار کرد: در سال ۹۶ تعداد پرونده‌های اجرای احکام حدود ۶۷ هزار و ۹۳۸ پرونده بوده است که از این تعداد حدود ۷۴ هزار و ۲۳۷ پرونده مختومه بوده و حدود سه هزار و ۲۲۷ پرونده از موجودی پرونده‌های اجرای احکام کم شده است لذا در این حوزه رتبه ممتاز کشوری به خراسان رضوی تعلق گرفت.

رتبه ممتاز کشوری در کاهش پرونده‌های اجرای احکام به خراسان رضوی تعلق گرفت

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمود رفسنجانی، رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی، پیش از ظهر امروز پنجم تیرماه در نشست خبری تبیین عملکرد این نهاد که در ساختمان مرکزی شورای حل اختلاف استان خراسان رضوی برگزار شده بود، با بیان اینکه در هفته قوه قضاییه هستیم و به سالگرد شهدای هفتم تیر نزدیک می‌شویم، اظهار کرد: این ایام از جمله فرصت‌هایی است که می‎توانیم به این شهدای بزرگ ادای دین کنیم.
وی با اشاره به اینکه الگو قرار دادن این نخبگان در روحیه فردی و اجتماعی انسان بسیار تأتیرگذار است، ادامه داد: الگو قرار دادن این اشخاص برکات بسیار زیادی را برای جامعه به همراه خواهد داشت. علم، آزادگی، منش صبورانه از صفات بسیار شاخص دکتر بهشتی است.
رفسنجانی با اشاره به اینکه هر ساله در هفته قوه قضاییه برنامه‌هایی مختلفی برگزار می‌شود، ابراز کرد: برگزاری نشست خبری برای تبیین عملکرد یک ساله دستگاه‌های قضایی نیز از جمله برنامه‌ها در این هفته است.

شاهد افزایش صلح و سازش در جامعه هستیم

رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی با تأکید بر اینکه هدف اصلی شورای حل اختلاف تحقق صلح و سازش در بین افراد و کاستن از حجم پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها است، عنوان کرد: با توجه به کارنامه شورای حل اختلاف شاهد بهبود وضعیت، کاهش پرونده‌ها، رشد فرهنگ صلح و سازش در جامعه هستیم.
وی با بیان اینکه تعداد شعب ما در سطح شهر مشهد حدود107 و در سطح شهرستان‌ها 327 شعبه است، افزود: در کل استان خراسان رضوی حدود 434 شعبه شورای حل اختلاف داریم.
رفسنجانی ادامه داد: پرسنل شورای حل اختلاف در شهرستان‌ها هزار و 497 نفر و در مشهد 982 نفر هستند که در کل سطح خراسان رضوی حدود دو هزار و 479 نفر در شوراهای حل اختلاف مشغول به فعالیت هستند.
رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی با بیان اینکه حدود 167 قاضی شورا به صورت پاره وقت و حدود 17 قاضی به صورت تمام وقت در خدمت مردم ودر شوراهای حل اختلاف حضور دارند، تصریح کرد: آمار مقایسه‌ای ما در سال 95 و 96 نشان دهنده کاهش موجودی پرونده‌ها است. در سال 95 حدود دویست و 64 هزار و 857 پرونده وارده به شوراهای حل اختلاف داشته‌ایم که از این تعداد دویست و 63 هزار و 272 پرونده مختومه شده است.
وی با بیان اینکه حدود دویست و 63 هزار و 272 پرونده وارده در سال 96 به شوراهای حل اختلاف داشته‌ایم، ابراز کرد: از این تعداد حدود دویست و 66 هزار و 527 پرونده مختومه شده است و حدود سه هزار و 259 پرونده از موجودی اول سال کم شده است که این نشان دهنده کاهش موجودی پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف است.
رفسنجانی  با بیان اینکه در سال 95 در هر ماه حدود 21 هزار و 940 پرونده وارده داشته‌ایم، گفت: همچنین حدود 22 هزار و 210 پرونده در هر ماه مختومه بوده است.

رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی با اشاره به اینکه از تعداد پرونده‌های مختومه در سطح استان خراسان رضوی حدود 49 هزار و 515 پرونده به صلح و سازش رسیده است، ادامه داد: از تعدا کل پرونده‌ها در سطح استان حدود 159 هزار و 136 پرونده مربوط به مشهد و بقیه مربوط به شهرستان‌ها است.
وی با بیان اینکه از حدود دویست و 66 هزار و 527 پرونده وارده حدود 32 هزار و 328 پرونده به صلح و سازش رسیده است، عنوان کرد: این آمار صلح و سازش مرتبط با مشهد است. همچنین از کل پرونده‎ها نیز شش هزار و 687 پرونده مورد اعتراض و تجدید نظر قرار گرفته است، که این نشان دهنده ارتقا سطح کیفی رسیدگی در شوراهای حل اختلاف است.
رفسنجانی با بیان اینکه در اجرای احکام نیز توفیقات خوبی داشته‌ایم، اظهار کرد: در سال 96 تعداد پرونده‌های اجرای احکام حدود 67 هزار و 938 پرونده بوده است که از این تعداد حدود 74 هزار و 237 پرونده مختومه بوده و حدود سه هزار و 227 پرونده از موجودی پرونده‌های اجرای احکام کم شده است لذا در این حوزه رتبه ممتاز کشوری به خراسان رضوی تعلق گرفت.

رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی با بیان اینکه درآمد شورای حل اختلاف در سال 95 حدود دویست و 47 میلیارد ریال و در سال 96، 297 میلیارد ریال بوده است، گفت: این آمار نشان دهنده افزایش 20 درصدی درآمد شورای حل اختلاف خراسان رضوی در سال 96 نسبت به سال 95 بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 80 درصد از اوراق قضایی از طریق ابلاغ الکترونیکی صورت می‌گیرد، ادامه داد: فقط 20 درصد از ابلاغیات به صورت سنتی انجام می‌شود که این درصد نیز تا پایان سال به الکترونیکی تبدیل خواهد شد.
رفسنجانی با اشاره به اینکه از پایان سال 96 پذیرش درخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی و یا سامانه سنا انجام می‌شود، ابراز کرد: امسال نیز تا نیمه اول سال 97 پذیرش درخواست در شهرستان‌های بزرگ در سطح استان از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام خواهد شد و تا پایان سال نیز در کل استان این دفتر راه‌اندازی خواهند شد.
رئیس شورای حل اختلاف خراسان رضوی با بیان اینکه نیروهای افتخاری که در شورای حل اختلاف فعالیت می‌کنند، مهم‌ترین عامل دوام شوراها هستند، گفت: بیشترین پرونده‌هایی که به شورای حل اختلاف وارد شده با موضوعات مطالبات وجه، شکایت از مؤسسات مالی و در رابطه با تخلیه منزل بوده است.
وی با تأکید بر اینکه با کمبود قاضی تمام وقت برای شورای حل اختلاف مواجه هستیم، ابراز کرد: با این کمبود در مشهد و شهرستان‌ها روبه‌رو هستیم و امیدواریم این مشکل هرچه زودتر حل شود.
انتهای پیام

captcha