ضرورت معرفی آثار خلاقانه دانشگاهیان در کارهای فرهنگی/ اهمیت پرداختن به «هنر قرآنی»
کد خبر: 3753911
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
حجت‌الاسلام افتخاریان تبیین کرد:

ضرورت معرفی آثار خلاقانه دانشگاهیان در کارهای فرهنگی/ اهمیت پرداختن به «هنر قرآنی»

گروه دانشگاه ــ حجت‌‌الاسلام افتخاریان در نشست مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها ضمن تأکید بر ضرورت معرفی آثار خلاقانه و فاخر دانشگاهیان در زمینه فرهنگی و قرآنی، بر رسالت خبرگزاری ایکنا به عنوان تنها خبرگزاری قرآنی کشور در این زمینه تأکید کرد.

افتخاریان

به گزارش ایکنا؛ نشست مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور حجت‌الاسلام افتخاریان، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، صبح امروز در سالن جلسات ایکنا برگزار شد.

در آغاز نشست، حجت‌الاسلام افتخاریان با اشاره به آیات کریمه «فَاسْتَمْسِكْ بِالَّذِي أُوحِيَ إِلَيْكَ إِنَّكَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَلِقَوْمِكَ وَسَوْفَ تُسْأَلُونَ؛ پس به آنچه به سوى تو وحى شده است چنگ در زن كه تو بر راهى راست قرار دارى و به راستى كه [قرآن] براى تو و براى قوم تو [مايه] تذكرى است و به زودى [در مورد آن] پرسيده خواهيد شد» (زخرف/43 و44) بیان کرد: همین یک آیه تکلیف ما و تمام مسئولان را در قبال قرآن کریم روشن می‎‌کند؛ چراکه آیه می‌فرماید: به زودی درباره قرآن مورد سؤال قرار می‌گیرید. مضمون این آیه با آیه 30 سوره فرقان یکی است که می‌فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند.»

در ادامه نشست، محمدجواد شوشتری به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و اظهار کرد: بنده از سال 68 مشغول فعالیت دانشگاهی بوده‌ام و هنوز هم با محیط دانشگاه محشورم. برخی دانشجویان صرفاً در محیط دانشگاه درس می‌خوانند اما برخی دانشجویان در دانشگاه زندگی می‌کنند. با این شناخت و درکی که از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها دارم از تغییر ذائقه‌ و رویکردها در دانشگاه سخن می‌گویم.

وی ادامه داد: دو دسته دانشجو داریم؛ دانشجویانی که معتقد به دین و قرآن هستند و دانشجویانی که متأسفانه اعتقادی به این امر ندارند؛ البته براساس نتایج نظرسنجی‌هایی که مرکز افکارسنجی دانشجویان ارائه داده است وضعیت اعتقادی در دانشگاه‌ها از سطح عمومی جامعه بالاتر است. با وجود این انجام فعالیت قرآنی در دانشگاه‌ها چندان روان نیست و در این زمینه کم‌توجهی وجود دارد. غیر از آن، موضوع تربیت و تقدم آن بر تعلیم و آموزش دغدغه دانشگاه‌ها نیست.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با تأکید بر اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری برای جذب حداکثری دانشجویان به فعالیت‌های قرآنی گفت: از ابتدا در سازمان قرآنی دانشگاهیان بر این نکته تأکید و توجه داشتیم که همه اقشار دانشجویی را دربربگیریم. بنده تصور می‌کنم توجه به هنر به عنوان یک کالبد برای معرفی معارف قرآن کریم ابزار بسیار خوبی است که کمتر به آن می‌پردازیم و ما آمادگی داریم تا جدی‌تر به این بحث بپردازیم.

شوشتری اضافه کرد: به بهره‌گیری از انیمیشین، فیلم، تئاتر و... برای پرداختن به موضوعات قرآنی و حتی دستورات قرآنی نیازمندیم. متأسفانه به فضاهای هنری کم‌‌توجهی شده است. ما مسئولیم راه‌های مختلف جذب دانشجویان را به قرآن کریم کشف کنیم و به کار بگیریم و باید راه‌های دستیابی به تأثیرگذاری در دانشجویان را بیاموزیم. این وظیفه‌ای است که برعهده ماست.

در ادامه حجت‌الاسلام افتخاریان به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و یادآور شد: در جلسه‌ای که سوم مهرماه در وزارت علوم برگزار شد در خصوص مسئله جذب حداکثری دانشجویان و توجه بیش از پیش به مباحث هنری تأکید شد. در جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور حدود هفت رشته‌ هنری را گنجانده‌ایم و بیش از 10 درصد شرکت‌کنندگان جشنواره در رشته‌های هنری رقابت می‌کنند. با وجود این بُعد هنری بُعد مغفولی است.

نشست مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها

افتخاریان در ادامه به توسعه فضای همکاری با خبرگزاری ایکنا اشاره کرد و گفت: ظرفیت همکاری شورا با جهاد دانشگاهی می‌تواند بیش از این باشد. از جمله مواردی که جای اصلاح و بازنگری دارد موضوع خبرگزاری ایکنا و رسالتی است که این خبرگزاری به عنوان تنها خبرگزاری قرآنی کشور برعهده دارد. به نظر می‌رسد انتشار خبر‌های دانشگاهی در ایکنا در وضعیت شایسته‌ای قرار ندارد؛ چراکه جانمایی اخبار دانشگاهی ذیل سرویس معارف است و کمتر در معرض دید مخاطب قرار دارد. خبر‌هایی هم که در این بخش منتشر می‌شوند عموماً خبر‌های پژوهش‌محور هستند که جذابیت کمتری برای مخاطب دارند. این در حالی است که عنصر اولیه ایکنا در فضای دانشگاهی شکل گرفته است.

رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نهاد رهبری ادامه داد: فعالیت‌‌های فاخری در زمینه فرهنگی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که کمتر دیده می‌شود. دانشگاه‌ها در خیلی از امور فرهنگ‌ساز هستند و لازم است خلاقیت‌های دانشگاه‌ها از طریق خبرگزاری ایکنا به جامعه سنتی قرآنی کشور اطلاع‌رسانی شود. اولین انتظار از خبرگزاری ایکنا این است که با انعکاس کار‌های خوب دانشگاهی توطئه دشمن مبنی بر القای اندیشه روی‌گردانی جوانان از دین و انقلاب را خنثی سازد. از طرفی دانشجو هم نیاز به دیده شدن دارد و با انعکاس کار او در خبرگزاری تشویق می‌شود.

در ادامه نشست، مسئولان قرآن و عترت دانشگاه‌ها به بیان پیشنهادات خود پرداختند. از جمله این پیشنهادات انعکاس بیشتر فعالیت‌های مثبت دانشگاه‌ها و پرهیز از بازتاب حاشیه‌ها و مسائل انتقادی در خبرگزاری ایکنا بود. معرفی مستمر کانون‌های قرآن و عترت فعال در دانشگاه از دیگر پیشنهاداتی بود که از سوی حاضران بیان شد.

در ادامه نشست، محمدجواد شوشتری به جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده در نشست پرداخت و گفت: خبرگزاری ایکنا با نیت انعکاس خبر‌های خاموش در حوزه قرآن آغاز به کار کرد. تفاوت این خبرگزاری با شبکه قرآن سیما در این است که در کنار بازتاب فعالیت‌های قرآنی، به مسئله سبک زندگی قرآنی هم می‌پردازیم.

محمدجواد شوشتری

در ادامه نشست بررسی دو موضوع در دستور کار قرار گرفت. دستور اول، طرح دانشجو معلم قرآنی و ارائه گزارش از طرف نهاد‌های برگزارکننده این طرح بود. دستور دوم بررسی مفاد آیین‌نامه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان که در سال جاری برگزار خواهد شد.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

گزارش از مصطفی شاکری

انتهای پیام

captcha