دانشگاه فردوسی، میزبان سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادران
کد خبر: 3756516
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴

دانشگاه فردوسی، میزبان سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادران

گروه فرهنگی - سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادران در دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود.

دانشگاه فردوسی، میزبان سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادرانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امین یزدی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: همایش ملی نقش و جایگاه مادران در سال 95 اولین بار در شیراز با همکاری بنیاد فرهنگی مادر که بنیادی بین‌المللی است و در سال دوم هم در دانشگاه تهران برگزار شد. محور مشترک هر دو همایش این بود که نقش مادر در بهداشت روانی کودک احیا شود، چرا که بهداشت کودک یکی از مهمترین کلیدهای روانشناختی در جامعه بشمار می‌رود. همایش سوم اسفند ماه سال جاری در دانشگاه فردوسی برگزار خواهد شد. 

وی ادامه داد: در این راستا لازم بود تمهیداتی صورت گیرد، بنابراین از اوایل سال جاری به این موضوعات توجه داشتیم، کمیته علمی را نیز برای این همایش در نظر گرفتیم که در این کمیته بنا شد از متخصصین روانشناسی کشور که در این حیطه کاری فعالیت داشته‌اند نیز در این همایش دعوت شود. بناست این همایش در محورهای علمی، تربیتی و روانشناختی نیزبرگزار شود. 

دبیر علمی سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادر تاکید کرد: برای اینکه  این همایش با کیفیت و در خور شان این دانشگاه و همچنین مادران باشد لازم دانستیم که با سازمان‌ها و نهادهایی که در این زمینه کارهایی را انجام داده‌اند، مشارکت‌هایی را داشته باشیم.

وی اصول روانشناختی و روانشناسی را در جامعه امری مهم و لازم دانست و گفت: اگر بنا است که ما جامعه‌ای توسعه یافته، مفید و در راستای ارکان مختلف اجتماعی و همچنین فردی داشته باشیم نیازمند افرادی هستیم که سالم و در واقع دارای معیارهای بهداشت روانی باشند که در این میان داشتن آرامش، دور بودن از استرس روزانه، داشتن رابطه گرم و صمیمی، تفکر منطقی و اخلاقی نیز از معیارهایی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

یزدی اظهار کرد: این شاخصه‌ها در واقع منجر به این مسئله می‌شوند که فردی خلاق، شهروندی خوب و مفید و البته پویا داشته باشیم این موضوع خود به خود باعث می‌شود که به نوعی تحولی بزرگ و ساختاری  را در جامعه شاهد باشیم، که باید گفت هر روانشناسی آرزو دارد که چنین جامعه‌ای را داشته باشد.  

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی در خصوص فلسفه این همایش اظهار کرد: اگر ما نگاه علمی  به بحث بهداشت روان داشته باشیم در واقع باید گفت دوره کودکی دوره طلایی و تاثیر گذاری است و مادر مهم ترین محور این دوره بشمار می‌رود و نقش بسزایی را در این راستا می‌تواند ایفا می‌کند.

یزدی تصریح کرد: در واقع شاخصه‌های یک شهروند خوب از دوران کودکی او شکل می‌گیرد چرا که دوره‌ای بسیار حساس و تاثیرگذاری در جهات رشد فکری او محسوب می‌شود، بر همین  اساس نه تنها نباید از این دوران غافل شد بلکه باید توجه ویژه‌ای را نیز نسبت به این دوران داشت که در این زمینه مادران هستند که می‌توانند نقش مهم و تاثیر گذارتری را داشته باشند، بنابراین ما می‌خواهیم این نقش در جامعه پررنگ تر شود.

وی با بیان اینکه در دوره کودکی یکی از ارکان ساختار این شاخصه‌ها مادران‌ هستند چرا که مدام در حال تعامل و ارتباط با کودکان هستند، به آن‌ها آموزش می‌دهند و آن‌ها را تربیت می‌کنند، خاطرنشان کرد:  در واقع این عوامل، مهارت‌هایی یاد گرفتنی هستند که می‌توانند در محیط خانواده، مهد کودک، مدرسه، دانشگاه، جامعه و... شکل گیرند. 

دبیر سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادر عنوان کرد: در واقع مادران می‌توانند بزرگترین مربی  کودک در ساختن روان او باشند، مادر باید جایگاه و نقش خود را بداند و همچنین کیفیت ارتباط خود با کودک را نیز بداند که چگونه باید این ارتباط شکل گیرد که با در نظر گرفتن اینگونه اقدامات قطعا می‌توان شاهد آینده‌ خوبی برای کودکان باشیم. 

یزدی گفت: همچنین یکی از برنامه‌هایی را که در روز قبل این همایش خواهیم داشت کارگاهی است که مادران می‌توانند در محورهای مختلفی که مشخص خواهد شد تجربیات خود را ارائه دهند. 

انتهای پیام

captcha