گفتمان‌سازی فرهنگ دفاع مقدس یک ضرورت است
کد خبر: 3769916
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰

گفتمان‌سازی فرهنگ دفاع مقدس یک ضرورت است

گروه فرهنگی- مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در امورهماهنگی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با تاکید به ثبت و ضبط وقایع دفاع مقدس برای انتقال به نسل امروز و آتی گفت: مهمترین دغدغه امروز ما گفتمان‌‎سازی فرهنگ دفاع مقدس است.

گفتمان‌سازی فرهنگ دفاع مقدس یک ضرورت استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سردار نجاتی امروز 14 آذرماه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خراسان بزرگ همواره در دفاع مقدس نقش پررنگی داشته که این نقش پررنگ از سال 58 که در اوایل انقلاب غائله ترکمن صحرا به وقوع پیوست نیز خراسان با حضور لشکری از نیروها همراه با نیروهای سایر مناطق کشور در ختم دادن به این غائله و ایجاد امنیت این منطقه شهید تقدیم انقلاب کردند.
وی افزود: حضور پررنگ خراسان در کردستان و آزادسازی باشگاه افسران با حضور فرمانده‌هایی چون شهیدان بابا رستمی، نظرنژاد، شوشتری و بسیاری از رزمندگان که در حال حاضر در سنگر انقلاب فعال هستند نیز غیرقابل اغماض است.
سردار نجاتی ادامه داد: با آغاز جنگ تحمیلی نیروهایی از خراسان برای دفاع از میهن اسلامی به خوزستان اعزام شدند و بخش‌هایی از جبهه‌های خوزستان توسط لشکرهای اعزامی از خراسان نیز تحت پوشش بود که از آن می‌توان به شوش و سوسنگرد اشاره کرد.
وی عنوان کرد: با تشکیل یگان‌های تیپ امام رضا(ع) از خراسان در سال 60 و دفاع از چزابه در مقابل عراق نیز آرزوهای صدام بر دلش ماند. نقش لشکر 77 خراسان نیز در دفع شر بنی‌صدر و شکست حصر آبادان نیز از افتخارات خراسان در دوران دفاع مقدس است.
مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در امور هماهنگی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی اظهار کرد: رشادت‌های شهید کاوه و همزمان این شهید والا مقام نیز در کردستان تاثیرگذار بود و مردم این خطه نیز مدیون این شهید و همرزمانش هستند.
وی اضافه کرد: لشکر پنج نصر از عملیاتی‌ترین لشکرهای سپاه بود و هر جا که یک عملیات مهم در حال وقوع بود و در واقع سخت‌ترین ماموریت‌ها به این لشکر محول می‌شد که فرماندهانی چون قالیباف و سردار قاآنی در این لشکر بودند و آزاد سازی مهران در کارنامه این لشکر است.
سردار نجاتی با بیان اینکه اولین توپخانه سپاه در خراسان احداث شد، افزود: تیپ 88 امام رضا(ع) و تیپ 45 جواد الائمه و جهاد خراسان در دفاع مقدس خوش درخشیدند که احداث پل بعثت بر رودخانه وحشی اروند در زیر توپ و آتش دشمن از افتخارات دیگر خراسان در دفاع مقدس بود که بسیاری از کشورها خواهان این دانش هستند.
مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در امورهماهنگی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی گفت: حماسه‌های خراسانی‌ها در دفاع مقدس باید سینه به سینه نقل و به نسل‌های امروز و آینده منتقل شود.
وی عنوان کرد: تقدیم 17 هزار شهید از خراسان رضوی، 384 فرمانده گردان شهید و شهدایی چون شهید شوشتری، شهید کاوه، شهید صیاد شیرازی، شهید طرحچی ، شهید ساجدی و شهید رضوی از افتخاراتی است که خراسانی‌ها دارند.
سردار نجاتی بیان کرد: تاکنون 150 هزار عکس از اسناد دفاع مقدس، 450 هزار سند از دفاع مقدس، 60 هزار دقیقه فیلم از دفاع مقدس، 216 هزار تاریخ شفاهی ضبط ده از خاطرات رزمندگان دفاع مقدس، 700 نوار کاست ضبط شده از عملیات‌های دفاع مقدس برای برپایی نمایشگاه‌ها جمع آوری شده است.
مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در امورهماهنگی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به برگزاری جشنواره گنجینه‌های ماندگار اشاره کرد و افزود: تاکنون 4500 سوژه در این خصوص دریافت شده است.
سردار نجاتی با اشاره به موقعیت استان خراسان رضوی و زائرپذیری این استان، تصریح کرد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس اولویت دوم بود که به منظور ارائه آثار جمع آوری شده راه‌اندازی شد تا معارف دفاع مقدس در سطح گسترده و با توجه به اینکه استان خراسان رضوی سالانه پذیرای خیل عظیم از زائران است ارائه شود.
وی با بیان اینکه پس از 18 سال که دنبال زمین بودیم و در سال‌های 92 تا 94 زمینی در محدوده بلوار امام علی (ع) برای باغ موزه دفاع مقدس اختصاص یافت و اقداماتی هم صورت گرفت، گفت: اما این زمین 20 هکتاری نیز به مشکل برخورد تا اینکه در سال 95 بیش از 13 و نیم هکتار زمین در پارک کوهسنگی به این امر اختصاص یافت و کلنگ احداث مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس خراسان رضوی در سایت جنوبی بوستان کوهسنگی بر زمین خورد و مقامات کشوری و لشکری و مدیران شهری در کنار مردم در مراسم کلنگ‌زنی حضور یافتند.
مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در امورهماهنگی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی گفت: با توجه به حضور امام رضا(ع) در بدو ورود به مشهد در این زمین و اینکه مدفن هشت شهید گمنام است، زمین باغ موزه، زمین مبارکی است و شکستن این طلسم 18 ساله اتفاق مبارکی بود.
سردار نجاتی با بیان اینکه احداث این موزه در سطح کشور بی نظیر است،  خاطرنشان کرد: احداث موزه تاکنون در بخش ساختمان 28 درصد و در بخش فضای بیرونی 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تهیه طرح محتوایی موزه توسط نخبگان فرهنگی دفاع مقدس دو سال است که در حال پی‌ریزی است و در این خصوص تاکنون 800 جلسه برگزار شده است.
وی ادامه داد: تعداد 301 شهید گمنام در استان است که تاکنون شش شهید گمنام شناسایی شده‌اند، ضمن اینکه 35 نقطه از 95 نقطه در خصوص شهدای گمنام به بهره‌برداری رسیده است.
مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در امورهماهنگی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی گفت: تهیه و تدوین چهار جلد کتاب تاریخ شفاهی از سوی بنیاد صورت گرفته، ضمن اینکه ساماندهی و نمایه سازی 51 هزار برگ سند دفاع مقدس برای استفاده پژوهشگران ثبت شده است
وی بیان کرد: راه‌اندازی کتابخانه دفاع مقدس با 4000 جلد کتاب از دیگر اقدامات بنیاد حفظ آثار است ضمن اینکه دانشنامه دفاع مقدس در دست اقدام بوده و از آن می‌توان به راه‌اندازی دبیرخانه، برگزاری جلسات علمی، استفاده از ظرفیت پیشکسوتان و برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها اشاره کرد.
مشاور رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در امور هماهنگی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی گفت: در حوزه هنری نیز با تشکیل انجمن‌های فیلم، تئاتر و هنرهای تجسمی در خصوص دفاع مقدس اقداماتی صورت گرفته که از آن می‌توان به فیلم‌های 100 ثانیه‌ای در کارگاه فیلم بررسی و نقد فیلم‌ها و حمایت از تئاترهای حوزه دفاع مقدس اشاره کرد.
وی گفت: مهمترین دغدغه ما گفتمان‌سازی فرهنگ دفاع مقدس است که در این زمینه نیز اقداماتی از سوی بنیاد صورت گرفته که شامل تولید سوغات دفاع مقدس، مبلمان شهری با محوریت دفاع مقدس و... است.
سردار نجاتی چگونگی ارتباط با زائر برای ارتقاء فرهنگ دفاع مقدس را مهم برشمرد و گفت: برای ارتقاء این فرهنگ غنی و انتشار آن در سطح کشور نیازمند تلاش زیادی در این عرصه هستیم.
وی به ایجاد شورای فرهنگی در یادمان شهدای گمنام اشاره کرد و افزود: بنا به فرمایش رهبری امروز که سلاح را کنار گذاشته‎ایم نیاید فکر کنیم که کار تمام است، بلکه باید قلم و کاغذ را برداریم و آنچه از جنگ را دیده‎ایم ثبت کنیم، چرا که تاریخ درخشان دفاع مقدس نیز به ثبت و ضبط دارد تا از نسل دیروز به امروز و نسل فردا انتقال یابد.

انتهای پیام

captcha