جامعة‌القرآن «نرجه» چگونه ساخته شد/ کمک از خزانه الهی تا کودکی که قلکش را شکاند
کد خبر: 3772328
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
نگاهی به جایگاه وقف قرآنی؛

جامعة‌القرآن «نرجه» چگونه ساخته شد/ کمک از خزانه الهی تا کودکی که قلکش را شکاند

گروه فعالیت‌های قرآنی - یکی از زیباترین و تأثیرگذارترین انواع وقف در «حوزه قرآن» است چراکه هر گامی در این راستا برداشته شود بی‌شک جامعه را با فضای معطر و روح‌انگیز آیات الهی آشنا و نزدیک‌تر خواهد کرد؛ در این گزارش ایکنا یک نمونه‌ از کمک خیران در حوزه قرآنی را مورد بررسی قرار داده است.

یک آجر در این دنیا، یک بهشت در آن دنیا/ جامعه القرآن «نرجه» چگونه ساخته شد؟!

در آیه ۲۶۱ سوره مبارکه بقره آمده است «مثل کسانی که در راه خدا انفاق می‌کنند همانند دانه‌ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‌ای صد دانه باشد و خداوند برای هر کس که بخواهد چند برابر می‌کند و خداوند گشایشگر داناست»؛ این آیات و آیات بسیار دیگر نشان از جایگاه رفیع انفاق و وقف در راه خداوند دارد.
در این میان شاید یکی از زیباترین و تأثیرگذارترین انواع وقف و انفاق و کمک‌های خیرخواهانه را «حوزه قرآن» دانست چراکه هر گامی در این راستا برداشته شود بی‌شک جامعه را با فضای معطر و روح‌انگیز آیات الهی آشنا و نزدیک‌تر خواهد کرد.
در این گزارش تلاش شده است تا یکی از نمونه‌های دل‌نشین کمک خیران در حوزه قرآنی مورد بررسی قرار بگیرد تا شاید به این بهانه بیشتر و بهتر با این عمل خداپسندانه و الهی آشنا شویم.
فاطمه جعفری، کارشناس ارشد ادبیات، معلم دوره ابتدایی و مدیر «جامعه القرآن الکریم و اهل‌البیت» نرجه از توابع استان قزوین است. وی برای رونق بخشیدن به فضای قرآنی شهرش تلاش بسیاری داشت که می‌توان نمونه‌ای از این تلاش‌ها را در همت وی برای بنا شدن ساختمان جامعة‌القرآن در این شهر برای قرآن‌آموزان دانست. با این فعال قرآنی به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر از روند فعالیت‌های قرآنی این شهر آشنا شویم.
ایکنا: در چه زمینه‌ای در شهر نرجه مشغول به فعالیت هستید؟
جعفری: افتخار خادمی قرآن را دارم.
ایکنا: جامعةالقرآن نرجه در چه سالی تأسیس شد؟
جعفری: سال ۱۳۸۶ با ۴۰ شکوفه قرآنی این مؤسسه فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدای امر یک کلاس مدرسه شهید «غیب‌الله رحیمی» در اختیار ما قرار گرفت و بعد از یک سال خانه‌ای را اجاره کردیم و از سال 90 به بعد به حول و قوه الهی و با کمک‌های مردمی توانستیم از حالت استیجاری خارج شده و مستقل شویم.
ایکنا: در خصوص فعالیت‌های این مرکز قرآنی توضیح می‌دهید؟
جعفری: هم‌اکنون ۱۴۰ قرآن‌آموز داریم که ۶۰ نفر آن‌ها حافظ قرآن کریم از ۲ جزء تا ۲۳ جزء هستند؛ طریقه فعالیت این مرکز هم بدین گونه است که از کودکان بالای 4 سال ثبت‌نام به عمل می‌آید که در این سنین مربیان حاضر در مؤوسسه به روش حفظ موضوعی آیاتی را به کودکان آموزش می‌دهند.
بعد از روخوانی، روان‌خوانی، مصحف خوانی و بعد از قبولی در آزمون این مراحل، قرآن‌آموزان به مرحله حفظ ترتیبی راه پیدا می‌کنند. به‌عنوان نمونه قرآن‌آموز ۷ ساله‌ای در موسسه حافظ ۳ جزء از قرآن است و می‌تواند قرآن را به‌طور کامل روان‌خوانی کند.
ایکنا: چه شد کلنگ ساخت مجموعه جامعة‌القرآن بر زمین زده شد؟
جعفری: سال ۹۵ به دنبال ایجاد فضایی به‌صورت ثابت برای جامعه القرآن بودم؛ لطف خدا شامل حال ما شد و با خیری که ساکن تهران بود آشنا شدم. یک روز جمعه با وی تماس گرفتم که گفت «در حال تلاوت سوره جمعه بودم و از خدا می‌خواستم قطعه زمینی که دارم را به چیزی بالاتر از همه اهدا کنم و حال چه چیزی بالاتر از کلام وحی؛ من این تماس را به فال نیک می‌گیرم و برای صحبت و اهدای زمین به نرجه می‌آیم». درنهایت با الطاف خداوند و نیت خیرخواهانه این خیر نیک‌اندیش در شهریور ۹۵ این قطعه زمین برای ساخت جامعةالقرآن اهدا شد.
بعد از گرفتن مجوز ساخت در دوم آبان ماه سال 96 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی، مدیر و مؤسس جامعة‌القرآن کشور و پدر نخبه و نابغه قرآنی جهان اسلام سیدمحمدحسین طباطبایی کلنگ ساخت این مجموعه به زمین زده شد.
ایکنا: در مورد روند ساخت ساختمان جدید جامعة‌القرآن نرجه توضیح می‌دهید.
جعفری: در همان مراسم کلنگ‌زنی به یمن و برکت قرآن و قرآن یاوران حدود مبلغ چهل میلیون تومان جمع شده و مسئولان شهری و خیرین قول‌های مساعدی برای همکاری و مساعدت در ساخت این مرکز دادند.
ایکنا: حالا واقعاً کمک‌های مردمی و خیرخواهانه رسید؟
جعفری: بله، در طول ساخت مرکز کم‌کم کمک‌ها می‌رسید و خداوند از خزانه غیبش دل‌های خیرین و مردم را به ساخت این مرکز نرم کرده و آجر روی آجر قرار می‌گرفت و زمینی که تا دیروز صاف و مسطح بود به خودش شکلی تازه گرفت.
ایکنا: این کمک‌ها چگونه اهدا می‌شد؟
جعفری: کمک‌ها از برگه‌های قرآن یاوران گرفته تا قرآن‌آموزی که قلکش را شکانده و می‌خواست به‌اندازه یک خشت از این بنا، سهیم باشد این ساختمان را بالا می‌برد.
ایکنا: در این راه مشکلی نداشتید؟
جعفری: درست است که کمک‌های خیرین و مردم یاری‌گر ما در ادامه پروژه بود ولی باز کاستی‌ها، گرانی، رکود و امثال آن موجب دلهره و نگرانی‌های ما از روند ادامه پروژه می‌شد اما بر این باور بودیم که خداوند وعده داده است که «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»؛ این آیات روشن بارقه‌ای در دل قرآن یاوران ایجاد کرده و ما را بیش‌ازپیش مصمم در این راه می‌کرد.

جامعة‌القرآن «نرجه» چگونه ساخته شد/ کمک از خزانه الهی تا کودکی که قلکش را شکاند

ایکنا: کمی از زیبایی‌های وقف قرآنی و کمک‌های خیرخواهانه که شد و به عینه شاهد آن بودید می‌گویید.
جعفری: برای مثال هزینه پنجره‌ها را کسی بر عهده گرفت، ستون‌ها را کسی دیگر، درب‌ها، گچ و سیمان را دیگری. حتی یادم هست کارمندان شرکتی که همه کار دفتری می‌کردند برای شرکت در ثواب ساخت مرکزی جهت تعلیم قرآن، همچون کارگرهای ساده آستین همت بالا زدند.
ایکنا: در مجموع چقدر هزینه ساخت مؤسسه شد؟
جعفری: کل هزینه‌ای که از صفر تا ۱۰۰ برای موسسه شد بیش از 142 میلیون تومان بود که همه این مبلغ با کمک‌های مردمی قطره‌قطره جمع شد.
پنجره‌های دوجداره، برق‌کشی ساختمان، رادیاتورها، وسایل الکتریکی، 7 ماشین آجر و ماسه، درب‌های چوبی 8 کلاس، همه و همه از سوی خیران و واقفان به موسسه اهدا شد.
یکی از خاطرات جالب در مسیر ساخت بنا این بود که به دلیل هزینه بالای سنگ کردن ساختمان، ساخت این بنا رو به تعطیلی می‌رفت ولی بازهم عنایتی دیگر از خداوند دیدیم، گویی این ضرب‌المثل خدا گر ز حکمت ببندد دری/ ز رحمت گشاید در دیگری معنا پیدا کرد.
ایکنا: مگر چه اتفاقی رخ داد که چنین می‌گویید؟
جعفری: خیری از شهر قم با من تماس گرفت و گفت من کارخانه سنگ دارم و می‌خواهم خمس مالم را با اجازه مرجعم به شما بدهم البته پول هم ندارم فقط سنگ دارم؛ بنده با ایشان به دفتر مرجع عالی‌قدر و از پشتیبانان همیشگی فعالیت‌های قرآنی رفتیم و آنجا این اجازه صادر شد؛ این خیر بزرگوار هم سنگ سه شهر را تأمین کرد که یکی از این شهرها شهر نرجه بود.
ایکنا: شنیده‌ام که پرچم امام رضا (ع) هم میهمان موسسه شما در هنگام ساخت شد؛ در این خصوص توضیح می‌دهید؟
جعفری: بله از عنایات خداوند به ما حضور پرچم امام رضا (ع) و خدام استان قدس رضوی در ساختمان بود، معتقدم «جامعه القرآن الکریم و اهل‌البیت» جایی است که قرار است در آن «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ» در جریان باشد. حضور خدام رضوی و پرچم بارگاه آن حضرت هم این ساختمان را با عنایات خاص سلطان خراسان تضمین کرد.
اگر پیش از آن شکی در ادامه راه داشتیم دیگر تبدیل به‌یقین می‌شود که قرار است چراغ این مکان به نور قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت روشن شود.
ایکنا: ان‌شاءالله که چنین است؛ از افتتاح پروژه بگویید.
جعفری: همه ما در مدت یازده ماه معجزه قرآن را آن‌ هم در این رکود اقتصادی بار دیگر به چشم دیدیم چرا که در طول یازده ماه با کمک خیران و واقفان قرآن موسسه افتتاح شد.
در روز افتتاح ساختمان همه با ناباوری به مشاهده زمینی که با عنایت قرآن و اهل‌بیت(ع) و تلاش قرآن یاوران به مرکزی زیبا و کامل و آماده فعالیت قرآنی تبدیل‌ شده بود نظاره می‌کردیم و خداوند را به‌پاس تمام عنایاتش شاکر بوده و هستیم.
ایکنا: و سخن پایانی؟
جعفری: از تمام خیرینی که در این مدت دست یاری به ما دادند تا ساختمان به پایان برسد، از مربیان مؤسسه که در این راه همراهم بودند، از پدر و مادرم که ناصح فرزند حقیرشان بوده و این راه مقدس را برایم هموار کردند و همچنین از همسرم به همراه پرسنل شرکت «طول گستر» که در خدمت جامعه القرآن بودند، کمال تشکر را دارم.
امیدوارم این موسسه بتواند در مسیر آموزش مفاهیم ارزنده قرآن کریم که راهگشای تمام امور زندگی بشریت است، توفیق یافته و قرآن آموزان آن در مسیر بندگی و تعالی دین خود گام‌های بلندی بردارند.

گزارش تصویری ساخت و افتتاح جامعه‌القرآن نرجه را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha