تحریم اجلاس امنیتی «سارک» پاکستان توسط چهار کشور
کد خبر: 3772474
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹

تحریم اجلاس امنیتی «سارک» پاکستان توسط چهار کشور

گروه بین‌الملل ــ هند با همراهی افغانستان، بنگلادش و بوتان،‌ اجلاس امنیتی سران «سارک» در پاکستان را تحریم کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «آریانانیوز» افغانستان؛ تهمینه جنجوعه، مشاور وزیر امور خارجه پاکستان در راستای برگزاری گردهمایی مراسم سی و چهارمین سالروز تأسیس سازمان سارک (اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا) که در اسلام‌آباد برگزار شد، با اظهار نارضایتی از عدم همکاری برخی از کشورها در برگزاری اجلاس سران سازمان سارک، گفت: این سازمان در دستیابی به اهداف خود شکست خورده است و آینده موفق آن وابسته به احترام متقابل، خودمختاری و برابری اعضای این سازمان است.

جنجوعه در ادامه افزود: اسلام‌آباد آماده میزبانی نوزدهمین اجلاس سران سازمان سارک است و ما تلاش بسیاری برای برگزاری این کنفرانس انجام داده‌ایم تا روابط در منطقه روند بهتری به خود بگیرد، ولی کشورهای عضو باید بدانند که آینده بهتر در گرو احترام و روابط دوجانبه است.

مشاور وزیر امور خارجه پاکستان همچنین تاکید کرد: اگر کشورها به یکدیگر احترام نگذارند، سارک در رسیدن به اهداف خود موفق نخواهد شد. با این وجود، اسلام‌آباد همچنان تمایل دارد که میزبان نوزدهمین کنفرانس سارک باشد و تمام زیرساخت‌های لازم برای انجام این کار را نیز فراهم کرده است.

پس از آن که هند در سال 2016، مخالفت خود را با میزبانی پاکستان در کنفرانس اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا موسوم به سارک اعلام کرد، زمینه لغو شدن این نشست را ایجاد کرد. دولت اسلام‌آباد تاکنون نتوانسته است میزبان این کنفرانس باشد.

دولت پاکستان تلاش فراوانی برای برگزاری این کنفرانس انجام داده است، ولی دهلی‌نو (پایتخت هند) با همراهی افغانستان، بنگلادش و بوتان این کنفرانس را تحریم کرده‌اند.

هند مدعی است که پاکستان در حملات تروریستی خارج از مرزهای خود دست دارد و در موضوعات داخلی کشورهای عضو این سازمان نیز دخالت می‌کند. بر همین اساس از حضور در اجلاس سران این سازمان پرهیز می‌کند.

از سال 2016 و پس از حملات تروریستی به پایگاه نیروی هوایی هند، جنگ لفظی بین اسلام‌آباد و دهلی‌نو روی داد و هند تصمیم به منزوی کردن پاکستان در جنوب آسیا گرفت. به همین دلیل حزب «BJP» به رهبری نارندرا مودی که نخست‌وزیری هند را در دست دارد تلاش بسیاری برای منزوی کردن پاکستان کرد.

گفتنی است، اتحادیه همکاری‌های جنوب آسیا «سارک» متشکل از کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان، سریلانکا و مالدیو است که در سال ۱۹۸۵ تشکيل شد.

انتهای پیام

captcha