جایگاه داوری قرآن ارتباط تنگاتنگی با کرسی تعلیم و تدریس دارد
کد خبر: 3772561
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
غلامرضا شاه‌میوه:

جایگاه داوری قرآن ارتباط تنگاتنگی با کرسی تعلیم و تدریس دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ‌ غلامرضا شاه‌میوه، پیشکسوت و داور بین‌المللی مسابقات قرآن گفت: جایگاه داوری در حوزه قرآنی ارتباط تنگاتنگی با کرسی تعلیم و تدریس دارد.

جایگاه داوری ارتباط تنگاتنگی با کرسی تعلیم و تدریس دارد

غلامرضا شاه میوه، پیشکسوت و داور بین‌المللی مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، هدف از برگزاری دوره‌های تربیت داور در سال‌های اخیر را آموزش دانست و افزود: لازمه داوری صحیح و عادلانه آموزش است و هر داوری در درجه اول خودش باید خوب آموزش دیده باشد تا بتواند از طریق داوری اصول و قواعد صحیح را به شرکت‌کنندگان در مسابقات آموزش بدهد.
شاه میوه تاکید کرد: جایگاه داوری ارتباط تنگاتنگی با کرسی تعلیم و تدریس دارد. هرگز نباید فکر کنیم که بدون داشتن هیچ فعالیت آموزشی در طول سال می‌توانیم وارد عرصه داوری مسابقات قرآن شویم این تصوری کاملاً اشتباه است.
وی در ادامه مهم‌ترین رکن برگزاری هر نوع رقابت یا مسابقه‌ای را هیئت داوران برشمرد و گفت: بدون تردید مهم‌ترین رکن برگزاری هر نوع رقابت یا مسابقه‌ای هیئت داوران هستند. بر این اساس از یک سو مسئولان امر باید در انتخاب آنان دقت کافی را به عمل آورده و از سوی دیگر شرایط و امکانات لازم و مناسب از جمله محیط، زمان داوری و شرایط رفاهی لازم را برای قضاوت مطلوب ایشان فراهم کنند.
شاه میوه بیان کرد: داوران نیز در راستای وظیفه خطیر قضاوت خود باید مواردی را نصب العین خود قرار داده تا ان‌شاءالله در محضر خداوند متعال روسفید باشند.
این داور بین‌المللی قرآن افزود: مسئله قضاوت براساس آیات شریفه قرآن کریم و روایات دینی، امری بس خطیر و پراهمیت است که برای تحقق آن شرایط زیادی باید وجود داشته باشد تا فردی در جایگاه قضاوت قرار بگیرد. بدون تردید برخورداری از تقوی، عدالت، شجاعت، علم، تخصص و مهمتر از همه شمّ داوری از عمده‌ترین ملاک‌های قضاوت و داوری است
وی ادامه داد: در عرصه مسابقات قرآن نیز قطعاً چنین ملاک‌هایی برای داوری باید محقق شود. هرکس پیش خود و خدای خود بهتر می‌داند که دارای شرایط لازم برای داوری هست یا نه. مبادا خدای ناخواسته گمان ما بر این باشد که به اعتبار سابقه و کسوت، استادی یا دارا بودن رتبه‌های ممتاز در مسابقات کشوری و بین‌المللی می‌توانیم به خود اجازه دهیم که در مسند قضاوت هم بنشینیم!! آری ممکن است که برخی از این عناوین با هم نیز قابل جمع باشد، اما لاجرم بهره‌مندی از شرایط داوری و قضاوت باید بر تمامی عناوین رجحان داشته باشد. حضور در جایگاه قضاوت به هر قیمتی نباید اصل باشد. لازم است کلاه خود را قاضی کنیم و یکبار با خود بیندیشیم که آیا حقیقتاً توانایی قضاوت ولو در سطوح پایین و متوسط را داریم یا خیر؟
پیشکسوت و داور بین المللی قرآن با ارائه چند توصیه به داوران، تصریح کرد: هرگز نباید گمان کنیم که داوری ما خالی از اشتباه یا سهل‌انگاری است. به هر حال ما انسان هستیم و جایزالخطا بودن جزئی از سرشت ماست. عوامل زیادی در پیرامون ما وجود دارد که حتی در صورت برخورداری از شرایط داوری می‌تواند بر روند قضاوت تأثیر بگذارد. لحظه‌ای صحبت کردن با سایر همکاران در حین داوری، توجه به گوشی همراه، از دست دادن تمرکز به واسطه خستگی یا خواب آلودگی و مواردی از این دست که هر کدام از ما ممکن است آن را تجربه کرده باشیم، می‌تواند ضریب خطاهای ما را افزایش دهد. بنابر این اگر گاهی با تقاضای تجدیدنظر یا بازبینی و اصرار کسی که فکر می‌کند حق او ضایع گردیده مواجه می‌شویم، لااقل چنین احتمالی را در مورد قضاوت خود منتفی ندانیم.

انتهای پیام

captcha