مسئله‌محوری؛ مهمترین عنصر پژوهش/ انتشار کتاب پژوهش نیست
کد خبر: 3772639
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۷

مسئله‌محوری؛ مهمترین عنصر پژوهش/ انتشار کتاب پژوهش نیست

گروه اجتماعی - مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه امروزه با سیلی از تقاضای تشکیل مؤسسات پژوهشی مواجه هستیم، افزود: بسیاری از متقاضیان تصویر واضحی از پژوهش ندارند؛ برخی به هر کار علمی از جمله نقد و حاشیه‌نگاری نیز پژوهش می‌گویند؛ انتشار کتاب پژوهش نیست، بلکه باید طرح پژوهشی حول محور یک مسئله انجام شود.

کتاب‏‎نویسی و علم‎اندوزی که با مساله آغاز نشود، پژوهش نیستبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد، مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده، شب گذشته، 24 آذرماه، در نشست علمی سیاست‌پژوهشی حوزه که در این مرکز برگزار شد گفت: در روز اول هفته پژوهش قرار شد که با همکاری مرکز نخبگان حوزه با دعوت از نهادهای راهبری پژوهش در حوزه و مسئولان مراکز پژوهشی و نخبگان جوان پژوهشی در حوزه این مباحث را مطرح کنند و پس از طرح مباحث به جمع‌بندی‌های لازم برسیم و مباحث دسته‌بندی شده را به مسئولان ارشد حوزه منتقل کنیم.
وی افزود: نهادهای پژوهشی یعنی نهادهای ستادی، مثل معاونت پژوهشی، نهاد حوزه و مراکز پژوهشی دیگر است و وقتی از ساختار سخن می‌گوییم به مناسبات سازمانی که در ارتباط با پژوهش ایجاد می‌شود اشاره می‌کنیم.

تصویر واضحی از پژوهش نداریم
مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده بیان کرد: امروزه با سیلی از تقاضای تشکیل مؤسسات پژوهشی مواجه هستیم که بسیاری از متقاضیان تصویر واضحی از پژوهش ندارند؛ برخی به هر کار علمی از جمله نقد و حاشیه‌نگاری نیز پژوهش می‌گویند؛ انتشار کتاب پژوهش نیست، بلکه باید طرح پژوهشی حول محور یک مسئله انجام شود.
وی اظهار کرد: برخی به دنبال تأسیس یک نهاد پژوهشی در زمینه طب اسلامی هستند، ولی هنوز نمی دانند که زمان ایجاد این نهاد به دلیل عدم گسترش مقالات در این حوزه فرا نرسیده است؛ برخی استادان پژوهش‌شناس نیستند یعنی سنخ کار آنها پژوهشی نیست.

ساختار شبکه‌محور با رویکردهای پست‌مدرنی
استاد حوزه بیان کرد: در مباحث ساختاری امروزه با این بحث مواجه هستیم که آیا ساختار عمودی در حوزه پاسخ می‌دهد یا خیر؟ یعنی ساختار مدیران عالی و پژوهشی جریان پژوهش را در حوزه راهبری کنند؛ در مقابل این ساختار، ساختار شبکه‌محور با رویکردهای پست‌مدرنی شکل گرفته است.
زیبایی‌نژاد اظهار کرد: این گروه بیان می کنند که شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید راهبری جریان علمی را به عهده داشته باشد بلکه راهبری را متقاضیان و بهره‌برداران از علم انجام می‌دهند.
وی بیان کرد: زمانی می‌خواستیم هیئت‌های علمی پژوهشی را بررسی کنیم، پیش نویس ما به شورای اعطا رفت و آن را اصلاح کرد؛ این رزومه پژوهشی به آموزشی مبدل شد و این مسئله نیز به این دلیل است که مدیران بیشتر فهم آموزشی دارند تا فهم پژوهشی؛ نتیجه این بحث آن می‌شود که در برنامه ریزی‎ها، گاهی اوقات سخنانی مطرح می‎کنند که مشخص است جنس کار را به درستی درک نکرده‌اند و نگاه آنها بیش از آنکه پژوهشی باشد آموزشی است.

انتهای پیام

captcha