حرکت طلاب از کلیات به سمت مرزهای دانش/ نیازمند معاونت پژوهشی هستیم
کد خبر: 3772644
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۹

حرکت طلاب از کلیات به سمت مرزهای دانش/ نیازمند معاونت پژوهشی هستیم

گروه معارف ـ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: برنامه‌ریزی پژوهشی لازم است و این مسئله با کرسی‎های آزاداندیشی هیچ منافاتی ندارد؛ مسئولان ما در حوزه نیازمند معاونت پژوهشی هستیم که نیازها را در سطح کلان ببیند؛ هیچ طلبه یا نهادی نمی‌تواند به تنهایی مشکلات نظام را مرتفع کند بلکه باید این روند به شکل تجمع توان‌ها انجام شود.

جریان آزاد ارتباطات در غرب یک دروغ بزرگ استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی‏‎ریا، استاد حوزه علمیه شب گذشته، 24 آذرماه در نشست سیاست پژوهش حوزه در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در قم گفت: در عرصه پژوهش باید به سرعت به مرزهای دانش برسیم تا بتوانیم تحقیق به معنای نوآوری و نظریه‌پردازی را در حوزه علم و دانش برسیم؛ یعنی نیازمند یک سطحی از آموزش هستیم.

وی افزود: مشکلی که در اینجا وجود دارد، طولانی شدن روند آموزش است؛ پیش از انقلاب، وظایف حوزه بسیار محدود بود ولی امروز حوزه وظیفه کشورداری دارد که باید نیازهای کشور اسلامی را تأمین کند؛ از جمله مسائلی که در دانش‎های زمان ما ایجاد می‌شود، مسئله فرموله کردن و سرعت بخشیدن برای به نتیجه رسیدن سریع تر است که بزرگانی چون شهید صدر گام‌هایی در این عرصه برداشته‎اند.

استاد حوزه بیان کرد: امروزه آموزش سطح سه و چهار حوزه، نظام ‎پایان‌نامه‌نویسی را پذیرفت ولی اگر نظام مدارج خود را به شکل روزآمد طراحی کرده بودیم با توجه به مقتضیات روز می‌توانستیم شرایط بهتری رقم بزنیم.

وی گفت: در دوران طلبگی در حین آموزش فقه در محضر اساتید در دوره‌های بدون مدرک علوم انسانی و روانشناسی بنیاد باقرالعلوم(ع) حضور ‌یافتیم و پس از فراغت از تحصیل وارد فاز پژوهشی شدیم و به سرعت با استفاده از همه داده‎های روز دو کتاب تألیف کردیم.

سقای بی‎ریا بیان کرد: وقتی ضعف آموزشی وجود داشته باشد، کسانی که در عرصه پژوهش وارد می‌شوند، ادعای پژوهشگری را به گزاف مطرح می‎کنند و یا وقتی در مرز دانش حرکت نمی‌کنند روی بحث ضروریات ورود می‎کنند و به ضروریات خدشه وارد می‌کنند؛ اگر بتوانیم طلاب را از کلیات به سمت مرزهای دانش حرکت دهیم صدها پژوهش سالم و بهتر از دانشگاه تولید می‌شود؛ امروزه خوشبختانه ثابت شده است که پژوهشگران حوزوی در برخی از عرصه‎‌ها بسیار موفق‌تر از دانشجویان شده هستند.

وی گفت: امروزه غربیان مشغول بمباران ذهن‌های دانشجویان ما هستند؛ باید آن نیرو را داشته باشیم که بدترین شبهات را به راحتی مطالعه و پاسخگو باشیم؛ جریان آزاد اطلاعات در دنیا، تا اندازه زیادی شعار است و خود غربی‎ها این مطلب را رد می‌کنند؛ امروزه در نهادهای دانشگاهی آمریکایی با سفارش با واسطه دولت آمریکا و پنتاگون تحقیقات علمی انجام می‌شود و اساتید و دانشجویان را در ریل‌های خاص قرار می دهند و نامش را نیز به دروغ، آزادی علمی می‌نامند.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: امروزه در آمریکا پژوهش‎هایی به ‌شرکت‎های بزرگ سفارش داده می‌شود و همچنین ‌دو نوع پژوهش ویژه تبلیغ شیرخواری و پرهیز از شیرخواری وجود دارد که پشت سر این پژوهش‌ها شرکت‌های تجاری قرار دارند.

وی گفت: برنامه‌ریزی پژوهشی لازم است و این مسئله با کرسی‎های آزاداندیشی هیچ منافاتی ندارد؛ مسئولان ما در حوزه نیازمند معاونت پژوهشی هستیم که نیازها را در سطح کلان ببیند؛ هیچ طلبه یا نهادی نمی‌تواند به تنهایی مشکلات نظام را مرتفع کند بلکه باید این روند به شکل تجمع توان‌ها انجام شود.

سقای بی ریا در پایان اظهار کرد: توان موفقیت در همه طلاب وجود دارد که باید را روش و برنامه‎ریزی دقیق به آن رسید.

انتهای پیام

captcha