لزوم تغییر گفتمان تکلیف‌مدار به حق‌مدار
کد خبر: 3789609
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
علیرضا آزاد با اشاره به مسئله کودک‌همسری؛

لزوم تغییر گفتمان تکلیف‌مدار به حق‌مدار

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با بیان اینکه باید گفتمان تکلیف‌مدار را به گفتمان حق‌مدار تبدیل کنیم، بیان کرد: اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم، باید قبل از برخورد قانون، تدبیرهای دیگری را انجام دهیم؛ به عنوان مثال رفع فقر و محرومیت، تقویت بنیان خانواده، توجه دادن به ارزش تحصیل و انجام فرهنگ‌سازی بسیار می‌تواند موثر باشد.

7000 ازدواج کودک همسری در خراسان رضویبه گزارش خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی دکتر علیرضا آزاد امروز در همایشی با عنوان «کودکی گمشده» در دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص قانون فعلی کشور درباره سن ازدواج گفت: براساس قانون ازدواج دختران بعد از 13 سالگی است و اگر قبل از 13 سالگی باشد، باید با اجازه ولی و رعایت مصلحت سنجی توسط دادگاه باشد. عده ای به دنبال تغییر این قانون هستند به گونه ای که ازدواج قبل از 13 سالگی ممنوع باشد و ازدواج در 13 تا 16 سالگی نیز با اجازه ولی و مصلحت اندیشی دادگاه صورت بگیرد.

وجود 4 دسته مختلف از متفکران دینی
آزاد در خصوص تقسیم بندی های موجود درباره انواع متفکران دینی و نظراتشان در مورد ازدواج گفت: 4 دسته مختلف از متفکران دینی وجود دارد که دسته اول افرادی هستند کاملا تعبد گرایانه به قضیه نگریسته و متن آیات قرآن را اجرا می کنند. دسته دوم در عین پایداری به مباجث دینی، سعی می کنند حرف های جدید بزنند. دسته سوم به دنبال بیان فلسفه و حکمت احکام هستند و دسته چهارم نواندیشان دینی هستند که قرائت رسمی از دین را ممکن است تمکین نکنند و راه تجدید نظر در مبانی را باز کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی در خصوص راهکارهای فقهی برای پدیده کودک همسری گفت: اگر اراده فقهی وجود داشته باشد و موضوع برای فقها از طریق درک و تصویر درستی ارائه شود، راه حل پیدا می شود زیرا این مساله سخت تر از مساله دیه زن و مرد نیست.

وی درادامه با بیان اینکه باید ملاحظاتی را در این زمینه رعایت کنیم، افزود: نباید پدیده کودک همسری را وارد مباحث سیاسی کنیم و در رقابت با اهل تسنن قرار ندهیم. همچنین قوانین بین المللی را برای خود تابو نکنیم.

آزاد با بیان اینکه باید گفتمان تکلیف مدار را به گفتمان حق مدار تبدیل کنیم، بیان کرد: اگر می خواهیم کاری انجام دهیم باید قبل از برخورد قانون تدبیرهای دیگری را انجام دهیم؛ به عنوان مثال رفع فقر و محرومیت، تقویت بنیان خانواده، توجه دادن به ارزش تحصیل و انجام فرهنگ سازی بسیار می تواند موثر باشد.

انتهای پیام

captcha