گوهر قرآن ساختن جامعه‌ای شبیه به «جامعه‌النبی» است/ فاصله بسیار و فرصت‌های بی‌شمار
کد خبر: 3791365
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴
سیدعباس صالحی:

گوهر قرآن ساختن جامعه‌ای شبیه به «جامعه‌النبی» است/ فاصله بسیار و فرصت‌های بی‌شمار

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از خادمان قرآن با اشاره به اینکه اتفاقات بسیار وسیع و گسترده‌ای شکل گرفته است، گفت: با وجود این اتفاقات، اما فاصله زیادی تا آنچه که باید پیمود، وجود دارد. هنر قرآن جامعه قرآنی و گوهر قرآن این است که بتوانیم از فرد، شبیه محمد(ص) بسازیم و از جامعه شبیه به مدینه النبی.

گوهر قرآن ساختن جامعه ای شبیه به «جامعه النبی» است /  فاصله بسیار و فرصت های بیشمار

به گزارش ایکنا؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و سومین همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم، طی سخنانی با اشاره به اینکه قرآن کریم به عنوان کتاب الهی تمایزات گوناگونی با کتب دیگر دارد، گفت: در کتاب‌های عادی اینکه انسان چگونه بنشیند، علی‌القاعده تأثیری در نسبت انسان با آن کتاب ندارد، اما در آداب ظاهری قرآن می‌بینیم چگونه توصیه شده‌ایم به اینکه وقتی قرآن را می‌خوانیم اینگونه آداب را رعایت کنیم.
وی افزود: در کتاب‌های دیگر شاید یا قطعاً این‌گونه نیست که وقتی انسان کتابی را می‌خواند، در فهم او از کتاب، قرائت و تلاوت تأثیری داشته باشد. صدا به معنای خواندن و گوش دادن در فهم کتاب، تأثیری ندارد و گاه حتی می‌تواند مخل باشد. اما این قرآن است که می‌خواهد بین آنچه در ظاهر است با فهم معنا یک رابطه کهکشانی برقرار کند.
صالحی با اشاره به اینکه به ما توصیه شده است وقتی قرآن می‌خوانیم، صرفاً ننگریم، بلکه بخواهیم و بفهمیم، گفت: اگر می‌خواهید بهتر بفهمید، بخوانید و اگر می‌خواهید بیشتر بفهمید با تنغیم و قرائت خوش به فهم قرآن نزدیک‌تر شوید. بر این فهرست همچنان می‌توان افزود که چگونه قرآنی که خود را «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ» معرفی می‌کند، در ظاهر مناسباتی را باید برقرار کرد که با این کتاب بتوان نسبتی برگزید و حلقه اتصالی پیدا کرد. در حوزه ارتباط با مفاهیم و معانی قرآنی و حقایق قرآنی، باز این فهرست بلندبالاتر است که چگونه قرآن از کتاب‌های دیگر متمایز می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در ارتباط با کتاب‌های دیگر با ذهن ارتباط برقرار می‌کنیم و به اندازه تیزهوشی خودمان نسبت به مفاهیم آن ارتباط برقرار می‌کنیم و حلقه ارتباطی در این کتاب‌ها ذهن است. اما خط ارتباط با قرآن، جان است و نه ذهن؛ ذهن معبر است و اگر این معبر مقصد بشود، نمی‌تواند ما را به حقیقت قرآن برساند. قرآن به عنوان یک نور بر جان می‌زند و اگر جان در کنار ذهن قرار نگیرد آنچه می‌آموزد حجاب است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: غایت نسبتی که با قرآن برقرار می‌کنیم، فهم و شناخت نیست، بلکه مشاهده حقیقتِ متن است و اینجاست که باز گوشه دیگری از ارتباط انسان با قرآن متمایز از کتاب‌های دیگر تعریف می‌شود. ما قرآن را نمی‌خوانیم تا بفهمیم، بلکه می‌خوانیم تا ببینیم و این تفاوت بزرگی بین خواندن قرآن با خواندن دیگر کتاب‌هاست که انسان برای بیشتر فهمیدن و نه بهتر دیدن ارتباط برقرار می‌کند. بر این فهرستِ معانی هم می‌توان افزود و افزود که قرآن «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ» است. یک کتاب متفاوت و متعالی، «هذا الکتاب» نیست، بلکه «ذلک الکتاب» است. اگر به آن نقطه نزدیک شویم، «لارَيْبَ فِيهِ» و «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ» می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در بیست و سومین همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم، به برگزاری دو روزه مجمع خادمان قرآن اشاره و اظهار کرد: اولین خادم القرآن، حقیقت اعظم، رسول خاتم(ص) است. به همه عزیزانی که در این دوره‌های متوالی که تعدادشان بالغ بر 200 نفر می‌شود، تبریک می‌گویم که به وجود پیامبر(ص) قرابت بیشتری پیدا کرده‌اند و این افتخاری بزرگ و بی‌مانند است.
صالحی بیان کرد: افتخار می‌کنیم در چهلمین سال پیروزی نظام اسلامی در نظامی زیست می‌کنیم که تحرکات و اتفاقات بسیار گسترده و عظیمی در ارتباط با خدمت به قرآن در این نظام اتفاق افتاده است. به روح امام راحل(ره) درود می‌فرستیم که دریچه‌هایی را برای خدمت به قرآن گشود و سپاس می‌گذاریم نعت ولایت آیت‌الله خامنه‌ای را که خلف صالح ایشان در رهپیمایی این مسیر هستند.
وی تأکید کرد: اتفاقات بسیار وسیع و گسترده هستند و حجم وسیعی را تعقیب می‌کنند، اما فاصله زیادی تا آنچه را که باید پیمود، وجود دارد. ما به صدف‌های قرآنی نزدیک‌تر شده‌ایم و صدف‌های بسیاری را از ساحل قرآن گرد آورده‌ایم که بسی مبارک است. گوهر قرآن جامعه قرآنی است و گوهر قرآن این است که ما بتوانیم از فرد، شبیه محمد(ص) بسازیم و از جامعه شبیه به مدینه النبی. فاصله‌های اندکی نداریم، اما فرصت‌های بی‌شماری در اختیار داریم. امیدواریم همت همه کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند این راه طولانی را کوتاه‌ و کوتاه‌تر کند.

انتهای پیام 

captcha