دومین همایش بزرگ سادات تشیع و تسنن آغاز شد/ تجلیل از سادات برگزیده جهان اسلام
کد خبر: 3792092
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

دومین همایش بزرگ سادات تشیع و تسنن آغاز شد/ تجلیل از سادات برگزیده جهان اسلام

گروه جامعه _ دومين همايش بزرگ سادات تشیع و تسنن همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا(س) و به منظور تقویت وحدت اسلامی آغاز شد.

دومین همایش بزرگ سادات تشیع و تسنن آغاز شد

به گزارش ایکنا؛ دومین همایش بزرگ سادات تشیع و تسنن، پنج‌شنبه دوم اسفندماه به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی و شورای راهبردی سادات با حضور سادات جهان اسلام و شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله محسن اراکی، رئیس مجمع تقریب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، دبیر شورای راهبردی سادات، سیده زهرا مصطفوی، دختر امام راحل(ره) و مولوی عبدالصمد ساداتی، امام جمعه سراوان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

تلاوت ابتدایی این محفل نورانی با نوای حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد درچه‌ای به انجام رسید که آیه تطهیر از سوره احزاب را به زیبایی هرچه تمام‌تر تلاوت کرد و سپس یک بانوی سیده، اجرای مراسم را پیش برد؛ اتفاقی که کم‌تر در یک مراسم رسمی و مذهبی شاهد آن بوده‌ایم.

در ابتدای این همایش محمد ناظمی اردکانی، معاون فرهنگی و اجتماعی مجمع تقریب مذاهب اسلامی گزارشی از همایش دوم و آماری از همایش دوم سادات تشیع و تسنن ارائه کرد. بر اساس این آمار، بیش از هزار نفر از سادات جهان اسلام به همایش دوم دعوت شده‌اند که 400 نفر از آنان، سادات تسنن از استان‌های مختلف و 400 نفر نیز سادات خارجیِ محصل در ایران هستند.

نعمت سادات؛ ظرفیتی برای وحدت جهان اسلام

سپس آیت‌الله محسن اراکی، رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی با گرامیداشت ایام میلاد حضرت زهرا(س) اظهار کرد: مجمع تقریب به این ضرورت رسید که یکی از مهم‌ترین ابزارهای کاربردی برای بهره‌برداری از نعمت تداوم وجود رسول اکرم(ص) در جامعه اسلامی و استفاده از ظرفیت سلاله رسول خدا(ص) است.

وی در ادامه گفت: مفتخریم که جمعی از سادات تشیع و تسنن را در این محفل نورانی به منظور تقویت وحدت گرد آورده‌ایم. در ایران شش میلیون سید داریم. این ظرفیت باید به تقویت و انسجام اسلامی کمک کند. برای این منظور لازم است رابطه سادات و فرزندان زهرای مرضیه(س) را بیشتر تقویت کنیم تا صیانت از ارزش‌های اسلامی را با قدرت بیشتری پیش ببرند.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: در عصر احیای امت اسلام، که می‌توان آن را عصر امام خمینی(ره) نامید، نقش اولاد رسول اکرم برجسته است. سردمداران مقاومت اسلامی عمدتاً سیدند؛ از امام خمینی و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تا سیدحسن نصرالله و عبدالملکِ حوثیِ قهرمان. این اجتماعات چراغ‌هایی را روشن می‌کند تا نهادهای فرهنگی جوامع اسلامی بر نقش سلاله رسول خدا(ص) در وحدت جامعه اسلامی و بر حفظ احترام آن‌ها تأکید بیشتری کنند.

در ادامه این برنامه، سه تن از شخصیت‌های اهل سنت مدعو به این همایش درباره اهمیت وحدت در جهان اسلام و استفاده از ظرفیت تمسک به محبت به اهل بیت(ع) که مورد اتفاق تشیع و تسنن است، سخن گفتند که با صلوات مکرر حاضران در جمع مورد تحسین و تشویق قرار گرفت؛ از جمله ماموستا خسروی از علما و سادات کردستان که در اظهار کرد: ما به نمایندگی از همه مردمان اهل سنتِ ایران، اخلاص و عشق و ارادت خود را به اهل بیت(ع) اعلام می‌کنیم و از دشمنان آن‌ها بیزاری می‌جوئیم. همچنین وفاداری خود را به وحدت اسلامی که رهبر معظم انقلاب پرچمدار آن هستند، اعلام می‌کنیم.

دومین همایش بزرگ سادات تشیع و تسنن آغاز شد

امام خمینی(ره) همواره بر وحدت مسلمانان تأکید داشت

دیگر سخنران این مراسم، زهرا مصطفوی، دختر امام خمینی(ره) بود که گفت: در هفته پیش رو، سالروز تولد حضرت زهرا(س) و میلاد امام خمینی(ره) را شاهد خواهیم بود که موجب خیر و برکت است، حقیقت زهرا(س)، طاهره‌بودن و نور الهی است و به گفته امام راحل(ره) اگر ایشان مرد بود حتماً نبی می‌شد.

وی افزود: امام خمینی(ره) فرزند حضرت زهرا(س) بود و با تبعیت از راه ایشان، از ۱۶ سالگی از برج خمین به اشرار مهاجم که حمله می‌کردند، تیر می‌انداخت. در زمان انقلاب نیز قلم و زبان ظلم و ستم را برانداخت. این شخصیت والا که سراسر زندگی اش صرف مبارزه با ظلم کرد، همواره از «وحدت» سخن می‌گفت. ایشان حکم کردند که شیعیان با اهل سنت برادرند و در کنار هم نماز بخوانند.

دختر امام خمینی(ره) در پایان اظهار کرد: ما امتی پیروز هستیم اما با وحدت پیروزتر می‌شویم. از برادران برگزارکننده این همایش تشکر می‌کنم چون هدف امام(ره) همین بود.

فضیلت اهل بیت(ع) مورد اجماع شیعه و سنی است

در ادامه این محفل چهارساعته که با اجرای تواشیح در وصف حضرت رسول اکرم(ص) و زهرای مرضیه(س) همراه بود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌ فرد، امام جمعه موقت تهران و دبیر شورای راهبردی سادات نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که منظور از «ابناء» و «نساء» در آیه مباهله، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و فاطمه زهرا(س) است. اما زمخشری درباره تقدم این عبارات می‌گوید خداوند «ابناء» و «نساء» را بر «انفس» مقدم کرد تا اهمیت اهل بیت(ع) را یادآوری کند و بگوید جان پیامبر(ص) و علی(ع) هم فدای زهرا(س) و فرزندانش می‌شود. چون فرزندان زهرا(س) هستند که راه اسلام را ادامه دادند. این مقدم‌شمردن، محکم‌ترین دلیل بر فضیلت آن‌هاست.

دبیر شورای راهبردی سادات تصریح کرد: امت اسلامی بر حول شخصیت پیامبر(ص) و ذریه حضرت زهرا(س) وحدت دارند و این ظرفیت خوبی است تا از این محبت برای تقویت وحدت استفاده شود. پرچم وحدت را امام و رهبری بالا برده‌اند، این وظیفه ماست تا کمک کنیم پرچم وحدت بالا بماند و راه برای ظهور فرزند برومند حضرت زهرا(س) فراهم شود.

تجلیل از سادات برگزیده جهان اسلام

در ادامه این برنامه، تجلیل از سادات برگزیده جهان اسلام انجام شد و شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله سید علی دستغیب، تولیت آستان حضرت احمد بن کاظم(ع)، موسوی سید عبدالباعث قتالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس، حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی محلاتی، نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مولوی عبدالصمد ساداتی، امام جمعه اهل سنت سراوان، ماموستا سیدمصطفی خاتمی، امام‌جمعه اهل‌سنت اشنویه، مولوی سید محمدعلی قریشی ،امام جمعه اهل سنت نیکشهر مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین از خانواده‌های مرحوم آیت الله شاهرودی، نواب صفوی، سیدمحسن موسوی، دیپلمات اسیر رژیم صهیونیستی، شهید سیدابراهیم موسوی، شهید واقعه طبس و شهید سیداحسان میرسیار، شهید مدافع حرم تجلیل به عمل آمد.

طلاب خارجی از لزوم هوشیاری جهان اسلام سخن گفتند

در ساعت پایانی این مراسم، جمعی از سادات خارجیِ محصل در جامعة‌المصطفی‌العالمیه، به اظهار نظر پرداختند و ضمن ارائه گزارشی از وضعیت سادات در کشورهای خود بر لزوم هوشیاری جهان اسلام در برابر تحرکات آمریکایی، صهیونیستی و تفرقه‌افکنانه تأکید کردند.

در این بخش سید احمد رضوی از پاکستان، سید آونگ گوا از میانمار، سید احتشام عباس زیدی از هندوستان، سید فاطمه قره قوس از ترکیه، سید احسان العماد از یمن و سید حسن حسینی ازتایلند در سخنانی کوتاه به ارائه نظر پرداختند و سپس حجت‌الاسلام میرتاج الدینی نماینده سابق مجلس که ریاست این بخش را بر عهده داشت، تأکید کرد: دومین همایش بزرگ سادات آثار و برکات فراوانی دارد که به تدریج آثار آن در کل جامعه آشکار می شود و ضمن اینکه باعث تقویت وحدت و همدلی مسلمانان از اقوام گوناگون می‌شود، کمک می‌کند نمونه‌هایی از این همایش برای تکریم سادات در کشورهای دیگر نیز برگزار شود.

در پایان این همایش، بیانیه دومین همایش بزرگ سادات تشیع و تسنن قرائت شد و حاضران، نماز جماعت را با عطر وحدت و همدلی اقامه کردند.

گزارش تصویری برنامه را اینجا ببینید!

انتهای پیام

 

captcha