عوامل سه‌گانه حرکت همراه با حفظ اصول و پرشتاب انقلاب/ اخطار به دولت پاکستان
کد خبر: 3792290
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

عوامل سه‌گانه حرکت همراه با حفظ اصول و پرشتاب انقلاب/ اخطار به دولت پاکستان

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری، به تشریح عوامل سه‌گانه و کلیدی حرکت، شتاب و ایستادگی بر اصول انقلاب اسلامی پس از چهار دهه پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران امروز 3 اسفندماه، در خطبه دوم نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته در مصلای امام خمینی(ره)، ضمن توصیه مردم و خود به تقوا و عرض تسلیت درگذشت آیت‌الله محمد مؤمن، عضو مجلس خبرگان رهبری و شخصیت تربیت یافته در مدرسه بنیانگذار انقلاب اسلامی و همچنین تسلیت شهادت جمعی از پاسداران در حادثه تروریستی خاش ـ زاهدان گفت: برای ملت ایران این حرکت‌های انتحاری هرگز قابل قبول نیست؛ ملت ایران قبول نمی‌کند که کشور همسایه به پایگاهی برای تربیت نیروهای تروریسم تبدیل شود، هرچند آن‌ها هزینه این رفتار خود را پرداخت می‌کنند. از دولت پاکستان به عنوان همسایه مسلمان انتظار می‌رود، رفتار گذشته خود را اصلاح و راه را برای تداوم اصول برادری هموار کنند. شایسته یک کشور نیست که با همسایگان خود در شمال، جنوب، غرب چنین شرایط نابهنجاری را تجربه کند.
وی با اشاره به اینکه در آستانه میلاد حضرت زهرا(س) هستیم، ادامه داد: حضرت زهرا(س)، بانوی بزرگواریست که خداوند سبحان در شأن و منزلت او سوره مبارکه «کوثر» را نازل کرده است. فخر رازی از اکابر علمای اهل سنتی ذیل این سوره می‎گوید: «قول سوم اینست که این سوره درباره افرادی نازل شده است که پیامبر اکرم(ص) را به نداشتن فرزند سرزنش می‌کردند». بعد این عالم اهل سنت می‌گوید: «ملت اسلام ببیند چه میزان از اهل بیت را شهید کردند. این در حالی است که بنی امیه دشمن پیامبر(ص) بوده است و شخص قابل ذکری از آن‌ها باقی نمانده است و سپس نگاه کنید چه میزان علمای بزرگ در میان فرزندان پیامبر اکرم(ص) از ذریه و نسل حضرت زهرا(س) وجود دارد». بعد نام می‌برد «مانند باقر(ع)، صادق(ع) و ... »

خطیب جمعه تهران بیان کرد: همچنین زمخشری از اکابر علمای اهل سنت نیز ذیل آیه 61 سوره مبارکه آل عمران؛ «فمن حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا» می‌گوید: «خداوند متعال در این کریمه مبارکه ابنا و نساء را بر انفس مقدم داشت» اولاَ بیان می‌کند که پیامبر اعظم(ص) خمسه طیبه و اصحاب کسا (پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س)، حسنین(ع) و علی بن ابیطالی(ع)) در روز مباهله حاضر شدند و علمای اهل سنت تقریبا براین اتفاق نظر دارند و براساس این آیه خداوند ابناء (حسن و حسین(ع)) و نساء را(فاطمه زهرا) بر انفس مقدم داشت. این عالم اهل سنت می‌گوید: «این تقدم به این دلیل است که خداوند می‌خواهد جایگاه نزدیک آنها بر پیامبر(ص) را بر همگان روشن کند و اعلام نمایند که آنها بر انفس مقدم هستند» و این تقدم محکم‌ترین دلیل بر فضیلت اصحاب کسا است.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: امروزه جامعه اسلامی و شیعیان و پیروان مدرسه اهل بیت(ع) همه در حول قرآن، پیامبر اکرم(ص) و شخصیت ایشان و قبله با هم وحدت و انسجام دارند.

ابوترابی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی در بخش دوم بیانیه ایشان، اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نهاد قانونگذاری را بر پایبندی به این اصول معطوف می‌دارم. رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده‌اند: «اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است، فقر وغنا در مادیات و معنویات بشر اثر می‌گذارد، وسیله‌ایست که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. یک انقلاب مقتدر در این اندازه از اقتدار سیاسی، علمی و در جایگاه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این بالندگی و عزت، شایسته است یک قدرت برتر اقتصادی منطقه باشد. تأکید بر اقتصاد مستقل، مبتنی بر تولید انبوه و نه سرمایه‌ای به عنوان نفت و با کیفیت، توزیع عدالت محور، مصرف به اندازه و بی اسراف».

وی با تأکید بر اینکه نمایندگان محترم مجلس خواهش می‌کنم، لایحه بودجه‌ای که در حال تصویب است نگاه کنیم و ببینیم در این لایحه چند قدم به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی برداشته شده، چند قدم در راه حمایت از تولید قدم برداشته شده و چند قدم برای کاهش شدت انرژی و مدیریت مصرف برداشته شده است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «مصرف به اندازه و بی‌اسراف از سوی اینجاب بارها بیان شده و بر آن تأکید شده است و دولت محترم، برادر وخواهران محترم در نهاد قانونگذاری، مشکلات را می‌فهمیم اما با عزم و اراده می‌توان قدمی به جلو برداشت. عملکردهای ضعیف از بیرون و درون، اقتصاد کشور را دچار چالش کرده است، چالش بیرونی همان تحریم و چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی است». مهم‌ترین عیوب از نظر سکان‌دار انقلاب اسلامی وابستگی اقتصاد به نفت و دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست و نگاه به خارج و نه توان داخلی و همچنین بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن و سرانجام عدم ثبات‌های اقتصادی و عدم اولویت‌ها است.

ابوترابی بیان کرد: مجلس محترم باید توجه داشته باشد که چند قدم می‌توان از عیوب بودجه بکاهید و برای انضباط مالی می‌توان قدم برداشت چنان‌که با این ساختار بودجه سال 98 ممکن است ، کسری بودجه در آن پنهان باشد.

گزارش ایکنا حاکی است، خطیب جمعه تهران در خطبه اول ضمن حمد و ثنای الهی و توصیه خود و همگان به تقوای الهی گفت: در این خطبه در نظر دارم تا به بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت بزرگ ایران از مقام معظم رهبری در طلیعه دهه پنجم بپردازم که به عنوان منشوری برای مرحله دوم خودسازی و جامعه سازی و تمدن‌سازی، تبیین‌کننده فصل نوین حرکت انقلابی و عمل جهادی ملت بزرگ ایران و امت اسلام و جبهه مقاومت است. امیدوارم در هفته‌ای که افتخار ایراد خطبه نماز جمعه را دارم فرازهای این منشور را مورد بررسی قرار دهم و مبانی وحیانی آن را نیز تبیین و تحلیل کنم.

وی ادامه داد: در این منشور با تحلیلی روشن از گذشته، نقشه راهی برای تحکیم باروری نظام انقلابی، پویا، توانمند و پیشتاز و در راستای دستیابی به تمدن اسلامی و بهبود جدی و مؤثر عملکرد ارکان نظام ارائه شده است. دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته در حوزه‌های امنیت، علم و فناوردی، ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و تثبیت اراده ملی در کانون مدیریت کشور، ارتقای بینش سیاسی به مسائل منطقه و نگاه به مسائل بین‌المللی، امنیت، سنگین نمودن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور و افزایش عیار معنویت و اخلاق و ایستادگی شکوهمند و ابهت‌آفرین در برابر قدرت‌های استکباری و امریکای جهان‌خوار تبیین شده است که قابل تحلیل جدیدی است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: در فراز نخست این بیانیه آمده است: «در میان ملت‌هایی که برخاسته و انقلاب کرده‌اند کمتر دیده شد است که آرمان‌های انقلابی را حفظ کنند، انقلاب اسلامی یکی از حرکت‌های انقلابی استثنایی است به ویژه در تاریخ چند صد ساله ملت‌های جهان که در طول چهار دهه براصول و مبانی انقلاب ایستاده است و راه حرکت پرشتاب خویش را هموار نموده است». می‌خواهم به عوامل کلیدی این حرکت و شتاب و ایستادگی بر اصول اشاره کنم؛ چه عواملی زمینه این رویداد بزرگ را در انقلاب اسلامی به وجود آورد است؟ به نظر می‌رسد سه عامل کلیدی راه را برای این موفقیت هموار کرده و ما باید به این عوامل سه گانه توجه کرده و از آن حراست کنیم.

وی افزود: عامل اول آرمان‌های ماندگار و باثبات است که با فطرت روح؛ جان و عقل هماهنگ باشد. اندیشه و تفکری با طراوت و نشاط جان و رح انسان را فتح می‌کند و بر اریکه قدرت می‌نشیند که با مبانی عقلانی و فطرت بشر هماهنگ و از پشتوانه علمی برخوردار باشد. لذا قرآن توصیه دارد «ولا تَقْفُ ما لَیسَ لک به علم » و قرآن کریم پیامش این است که در سایه انوار پرفروغ وحی جامعه بشری با حقایق و معارف ناب آشنا می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیات ابتدایی سوره «علق» تأکید کرد: در سایه پرفروغ وحی با حقایق ناب علمی و معارف برهانی آشنا شده‌ایم. این حقایق ناب ماندگار است « فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا». مبانی انقلاب و اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی برآمده از قران و کلامات پیشوایان معصوم دین و سیره اولیای الهی است. این مبانی استوار است و استحکام منطقی و علمی دارد، لذا رهبر انقلاب به درستی اشاره می‌کنند که این اصول و ارزش‌ها برای همیشه نزد نظام بشری زیبا و پرجاذبه است چون با فطرت آن‌ها هماهنگ است. انقلاب اسلامی دین و دنیا و علم و دین را و روح و جسم را در کنار هم مورد توجه قرار داده است.

ابوترابی فرد اضافه کرد: لذا شعارهای جهانی این انقلاب دینی ماندگار و باثبات است و بعد از این از شعارهایی چون آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری» نام می‎برند که هر کدام جای بحث مفصلی دارد. اینها اصول برآمده از آموزه‌های دینی است و انقلاب اسلامی این آرمان‌های بلند را در دستور کار خود دارد. این مبانی برآمده از اصول و حقایق ناب وحیانی است؛ حق است و حق ماندگار است: « يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ» این قول ثابت است لذا اشاره می‌کنند اصول و مبانی انقلاب قابل تردید و قابل کمترین فاصله نیست.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به اصول خود به شدت پایبند است و به مرزبندی‌های خود با دشمنان حساس است و با خطوط اصلی خود بی‌مبالاتی نمی‌کند چون این اصول و مبانی برآمده از اصول و مبانی دینی است. انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده همواره دارای انعطاف است و آمده تصحیح خطاهای خود است، اما تجدیدپذیر طلب نیست چون اصولش برآمده از اصول دینی و حیانی است. این یکی از مهم‌ترین عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی است. این اصول، اصول متقن و برآمده از مبانی و ارزش‎های ناب دینی است

ابوترابی بیان کرد:. ویژگی دوم که رمز ماندگاری انقلاب اسلامی است، وجود رهبران و پیشوایانی است که از بن دندان به اصول و مبانی انقلاب باور داشته‌اند و به آراسته فکری و اخلاقی و عمل به آن امام جامعه بوده‌اند. امام بزرگوار به تمامی مبانی و اصول انقلاب باور داشت. خود نماد باور و آراستگی به آن بود. امروز خلف صالح امام، رهبر معظم انقلاب اسلامی سخت بر این اصول پایبند هستند و باور دارند و آراسته به آن هستند. اینکه مسئله رهبری و امامت در آموزه‌های دینی مورد توجه دینی قرار گرفته است، از همین زاویه نشئت گرفته است. اگر اصول در اوج دانش و معرفت منطبق با اصول وحیانی باشد اما رهبران انقلاب به آن باور نداشته بانشد اصول دینی وارونه و منحرف می‌شوند، چنان‌که در قرآن می‌خوانیم « إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً ». این قدرت، قدرت ایمانی و علمی و قدرت تفکر و اندیشه است و این قدرت برآمده از ایمان است و اینست که وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌فرمایند: « پیشوا و رهبر جامعه باید مطابق قانون و قران حرکت کند و نماد عدالت باشد و تمام دغدغه اش بسط عدالت در جامعه باشد». این ویژگی رهبر و زعیم جامعه است.

وی با اشاره به روایتی از یکی از معصومان، ادامه داد: انقلاب اسلامی به دلیل نعمت بزرگ الهی، رهبری صالح این قله‌های بلند را فتح کرده است. امروز ملت اسلام و ملت‌های پیشتاز در عرصه مجاهدت در عراق و سوریه و غزه و یمن و بحرین و سراسر عالم اسلام عزیز و پیشتاز هستند و هرروز سنگر جدیدی را فتح می‌کنند چون رهبر صالحی را برگزیده‌اند. حضرت علی(ع) به مالک اشتر می‌فرماید: «مالک بنده خدا باشد و در راه عبودیت حضرت حق قدم بردارد. رهبری که در راه حاکمیت دین خدا قدم بر می دارد، پیروز است». آن‌هایی که نوکیسه دریافته به کاخ سفید هستند، تاریخ چهار دهه را نگاه کنند و بدانند در چه شرایطی ملت بزرگ ایران پیروزی را بدست آورد این نشان می‌دهد تمام این عزت به دلیل رهبری عادل است، اما این عدالت باید در تمام سطوح مدیریت کشور جریان پیدا کند.

ابوترابی بیان کرد: دولت اسلامی با ظهور منجی عالم بشریت محقق می‌شود؛ دولت اسلامی آغازی برای ساخت جامعه‌ای در تراز دین است. عامل سوم ملت هستند اگر آموزه‌های وحیانی و ناب، اصول انقلاب باشد و رهبری چون علی بن ابیطالب(ع) مدیریت و رهبری جامعه را در دست داشته باشد اما شما ملت حضور نداشته باشید، پیروزی ظاهری بدست نمی‌‌آید؛ این تاریخ اسلام است.

انتهای پیام

captcha