می‌توان بازار سوغات کشور را در مشهد تجمیع کرد
کد خبر: 3798676
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲

می‌توان بازار سوغات کشور را در مشهد تجمیع کرد

گروه فرهنگی- مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: ایجاد یک بازار تجمیع از سوغات ایران برای گردشگرانی که به مشهد سفر می‌کنند از جمله پیشنهاداتی بود که می‌تواند به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

می‌توان بازار سوغات کشور را در مشهد تجمیع کردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، شکوه میرشاهی در نشست زیارت نوروزی تحت عنوان «سوغات در زنجیره گردشگری مشهد» که امروز 26 اسفندماه در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برنامه ششم، برای استان باید 62 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شود تا بتوانیم به نرخ بیکاری 7درصد تا پایان برنامه ششم برسیم و تقریبا سالی 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را می‌طلبد. این سرمایه گذاری از راه‌های مختلف مانند صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی، تسهیلات یارانه‌داری که توسط دولت اختصاص داده می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی و آورده‌های افراد تامین می‌شود که با توجه به این سرمایه‌گذاری‌ها بتوانیم در نهایت به اشتغال مدنظر برسیم.
 
وی با بیان اینکه اقدامات بسیاری را در موضوع سوغات به لحاظ اقتصادی و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند برای استان در بخش ایجاد اشتغال داشته باشد دنبال کردیم، ادامه داد: با پیگیری‌هایی که از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین صندوق صنایع الکترونیک صورت گرفت اعتباراتی به صورت قرض‌الحسنه برای استان اخذ شد.
 
میرشاهی عنوان کرد: اما با توجه به همه تامین مالی‌هایی که به صورت قرض‌الحسنه و یارانه انجام شد، متاسفانه بسته اقتصادی که بتوانیم ارائه کنیم صورت نگرفت. بر همین اساس و به عنوان مثال با کمک جهاددانشگاهی به عنوان یک مرجع علمی و با همکاری بخش خصوصی این امر می‌تواند محقق شود.
 
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: به خراسان رضوی در سال جاری و در حوزه اشتغال پایدار روستایی، 652میلیارد تومان به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه تعلق گرفت، اما متاسفانه این تسهیلات تنها در حوزه کشاورزی بود و نتوانستیم در حوزه صنعت که می‌تواند به سوغات مربوط شود و همچنین در حوزه خدمات و گردشگری سهمی داشته باشیم.
 
وی افزود: استانداردسازی نیز از جمله مواردی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. گاهی گردشگرانی به مشهد سفر می‌کنند اما بنا به دلایلی شرایط خرید سوغات از مشهد را ندارند. در حال حاضر نیز بازار فروش سوغات و هدایا از حالت رودررو به خرید الکترونیک بدل شده و در این خصوص باید در راستای شناسنامه دار کردن محصولات سوغاتی خود گام برداریم، چرا که گردشگر و خریدار ما تمایل دارد محصولات سوغاتی را همیشه با یک کیفیت خریداری کند.
 
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه صنایع دستی فراوانی در استان داریم اما شاید هیچ گردشگری با این صنایع دستی آشنایی نداشته باشد، بیان کرد: همان طور که محصولات خوبی به لحاظ کیفیت داریم اما شاید متناسب با بازار نباشد و در این موضوع نیز می‌توان ورود جدی پیدا کرد.
 
میرشاهی در ادامه خاطرنشان کرد: گاهی به دلیل موجود برخی قوانین و مقررات، تغییر کاربری‌هایی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اتفاق افتاده و به عنوان مثال کارگاه‌های سنتی این بافت جمع‌آوری شده‌است و افراد آن بافت، نتوانسته‌اند کسب و کار خود را دوباره رونق خوبی دهند. در این خصوص کمیته‌ای در دفتر سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی برای رفع موانع کسب و کار  شکل گرفت و با بهره‌گیری از ظرفیت این کمیته می‌توان احیای این کارگاه‌ها و رفع موانع موجود برای کسب و کار را شاهد باشیم.
 
وی با بیان اینکه موضوع شبکه‌سازی در حوزه صنایع دستی و سوغات به طور ویژه مورد توجه استانداری خراسان رضوی است، خاطرنشان کرد: از مشکلات عمده صنایع دستی این است که چون اشخاص به صورت خرد مواد اولیه خود را تهیه می کنند قیمت و کیفیت مواد اولیه در هر خرید با خرید بعدی متفاوت است.
 
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی  تصریح کرد: با ورود خوب به موضوع شبکه‌سازی از ابتدا توانمندسازی، آموزش، تامین مواد اولیه، تولید، بازار و در نهایت رسیدن به دست مشتری و همچنین صادرات پیگیری می‌شود و رصد علمی این موضوع می‌تواند اثرگذاری را به دنبال بالایی داشته باشد.
 
میرشاهی تصریح کرد: سوغات مشهد با برند مشهد می‌تواند اقدام قابل توجهی باشد اما مشهد می‌تواند به عنوان پایلوتی از کل کشور باشد، به گونه‌ای که همه سوغات ایران در مشهد برندسازی شود. ایجاد یک بازار تجمیع از سوغات ایران برای گردشگرانی که به مشهد سفر می‌کنند هم از جمله پیشنهاداتی بود که می‌تواند به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
 
انتهای پیام
captcha