توجه کانون‌های فرهنگی هنری در سال 97 به برنامه‌های مسجدمحور معطوف بود
کد خبر: 3799230
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹

توجه کانون‌های فرهنگی هنری در سال 97 به برنامه‌های مسجدمحور معطوف بود

گروه فرهنگی- مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌رضوی گفت: در سال 97 بنا بر فرصت‌های جدیدی که در ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، بنا بر این بود که براساس سند تحول، برنامه‌ها، رویکردی متفاوت پیدا کند و بیشتر توجه کانون‌های فرهنگی هنری به برنامه‌های مسجد محور معطوف باشد.

توجه کانون های فرهنگی هنری در سال 97 به برنامه هایس مسجدمحور معطوف بودمحمدحسین عبداللهی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، در خصوص عملکرد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سال 97 با بیان این مطلب اظهار کرد: بر همین اساس سامانه «بچه‌های مسجد» طراحی شد و 24 هزار کانون در کشور در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد 1770 کانون متعلق به خراسان‌رضوی بود که در حال حاضر کانون‌ها تحت این سامانه هستند و همه اقدامات این کانون‌ها از طریق این سامانه پیگیری می‌شود. گام بعدی این بود که اعضای کانون‌های فرهنگی هنری ثبت این سامانه شوند و بر همین اساس همه کانون‌ها ثبت اعضای خود در سامانه را آغاز کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 74هزار نفر به عنوان اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی در این سامانه ثبت شدند و باب ثبت نام بسته نیست و کانون‌ها همچنان می‌توانند اقدام به ثبت اعضای قدیم و جدید خود در این سامانه کنند. همچنین میانگین ثبت اعضا کانون‌ها تا 200 نفر و کانونی نیز تا 2000 نفر اعضای خود را در این کانون ثبت کرده‌اند.

عبداللهی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کانون‌های ما روستایی هستند و به دلیل مشکل اینترنتی که در روستاها وجود دارد این اقدام با مشکلاتی همراه است و در این میان تلاش می‌شود همه کانون‌ها بتوانند در این سامانه ثبت شوند، عنوان کرد: همچنین کانون‌ها بتوانند در سال 98 فعالیت‌های خود را در سامانه «بچه های مسجد» ثبت کنند و از این طریق طرح‌های خود را به داوری بگذارند و از کمک‌ها و حمایت‌های مالی هم برخوردار شوند. بر همین اساس برای اعضا کارت ارائه خدمات صادر خواهد شد و کانون‌ها اعم از حمایت‌های مربوطه از طرح‌ها، اردوها، فعالیت‌ها و جشنواره‌ها که قدم های بعدی این مرحله است بهره‌مند می‌شوند. این اتفاق، اتفاق جدیدی است که امید است برای کانون‌ها دستاوردهای خوبی داشته باشد.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌رضوی افزود: همه برنامه2های آموزشی و همچنین شبکه‌سازی و ساختاری تحت این اقدام با عنوان شبکه منسجم کانون‌های فرهنگی مساجد کشور در دستور کار است و به زودی شاهد خواهیم بود اعضای و فعالیت‌های کانون‌ها در این سامانه قابل مشاهده باشد.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های کانون‌ها را در قالب فعالیت‌های آموزشی، قرآنی، تربیتی، اردویی و اوقات فراغت و همچنین برنامه‌های متداول حوزه کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و همچنین ترویح فرهنگ حجاب و عفاف در مساجد و کانون‌ها است و گاها می بنییم کلاس‌های خوبی در موضوع اوقات فراغت با مخاطبان خوبی دنبال می‌شود. بخشی برنامه‌ها نیز در دبیرخانه استان برنامه‌ریزی می‌شود.

عبداللهی اضافه کرد: به عنوان مثال یکی از مناسبت‌هایی که در استان به طور جدی برای آن برنامه‌ریزی می شود، ویژه برنامه‌های دهه کرامت است که از شاخص‌ترین برنامه این دهه در روز ولادت حضرت معصومه(س) تحت عنوان «مراسم گل باران حرم رضوی» در این روز است که در حدود 15 هزار نفر از بانوان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حرم حضرت رضا(ع) را گل باران می‌کنند. در طول این ده روز، برنامه ربزی فعالیت‌های این ایام مانند جشنواره و نمایشگاه‌های مرتبط و همچنین عرضه محصولات فرهنگی هنری در ارتباط با ترویج فرهنگ رضوی ارائه می شود.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌رضوی عنوان کرد: بعد از این مناسبت، طرح غنی‌سازی «اوقات فراغت» از جمله دیگر برنامه‌ها است که از سال های گذشته دنبال می‌شود و از بهترین تشکل‎هایی که در این امر حضور می‎یابد کانون‎های فرهنگی هنری مساجد است. در سال جاری 1200 کانون برنامه‎های اوقات فراغت خود را اجرا و در حدود 220 هزار نفر در این کلاس‎ها شرکت کردند.

وی ادامه داد: اولین اجلاسیه خواهران فعال و موثر در سال 97 از دیگر ویژه برنامه‎های سال 97 در کانون‎های فرهنگی هنری مساجد بود که برای نخستین بار اقدام به شناسایی خواهران نخبه فعال و موثر کانون‎های مساجد استان و بانک جامع اطلاعاتی از این افراد در کانون‎ها ایجاد شد. در این خصوص هرکدام از این بانوان مکلف به انجام اقدامات عملیات در کانون‎ها شدند. از این منظر شاهد تحول مطلوب، با توجه به نقش و شعار کانون‎ها که «خانواده پایه و مسجد محور» است هستیم.

عبداللهی عنوان کرد: از دیگر برنامه‎های سال 97 می توان به آموزش مدیران کانون‎های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد که با همکاری شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان، دوره‎هایی با عنوان «مدیریت فرهنگی و فرهنگ جهادی» در مشهد برگزار شد که مدیران توانستند از این دوره آموزشی استفاده کنند.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌رضوی عنوان کرد: فعالیت در حوزه قران از دیگر فعالیت‎های ویژه کانون‎های فرهنگی هنری مساجد است که بر همین اساس اجرای طرح «تلاوت نور» که همان طرح قرائت یک صفحه قرآن بین دو نماز، همراه با ترجمه و تفسیر است، در کانون‎های مساجد دنبال شد. این اقدام در سال 97 موفق عمل کرد و خانه‎های نور در کانون‎های فرهنگی هنری مساجد ایجاد و فعال شدند، همچنین توانستند به صورت ویژه برای همه سنین به همه فعالیت‎های قزآنی بپردازند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال جاری شاهد برگزاری سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، در خراسان بودیم، خاطرنشان کرد: در این مسابقات 5600 نفر در رشته های حفظ 30 جزء، حفظ کل، ترتیل اذان و قرائت تحقیق شرکت کردند که از مرحله استانی آن استقبال خوبی شد و میزبان مرحله کشوری آن نیز در اردیبهشت سال آینده خواهیم بود.

عبداللهی عنوان کرد: کانون‎های فرهنگی هنری مساجد در موضوع فعالیت‎های کتاب و کتابخوانی نیز توانستند عملکرد مطلوبی داشته باشند، در همین خصوص برای 1200 کتابخانه خراسان رضوی به لحاظ تجهیز، برنامه و همچنین نشست‎های تخصصی تلاش‎های خوبی صورت گرفت. بخش عمده‎ای از مخاطبان محلی امکان حضور در کتابخانه3های عمومی را ندارند و تلاش شد با فعال کردن کتابخانه‎های مساجد بتوانیم مخاطبان محلی از این ظرفیت بهره مند شوند. بر همین اساس کتابخانه‎های مجهز و به روزی در شهر مشهد و همچنین در شهرستان ها آماده شد.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد تصریح کرد: توجه به موضوع «هنر و هنرمند» در مساجد با توجه به اینکه از بستر هنر می توان مخاطبانی را در کانون ها داشته باشیم مورد توجه ویژه قرار گرفت و بر همین اساس با شناسایی هنرمندان نشست هایی در این خصوص برگزار شد.

وی بیان گرد: امسال توانستیم از 600 کانون فرهنگی هنری مساجد بازدید به عمل آوریم چرا که بخشی از وطایف ما نظارت بر فعالیت کانون هاست که در این خصوص با تشکیل گروه‌های تخصصی به این امر جامعه عمل پوشانده و نسبت به حل مشکلات این کانون‎ها اقدام شد. از دیگر برنامه‌هایی که در سال 97 توسط کانون‌ها دنبال شد ویژه برنامه‌های دهه فجر بود که بر همین اساس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با آماده سازی سرودهای انقلابی، 3000 نفر به اجرای این سرودهای انقلابی در دهه فجر پرداختند.

انتهای پیام

captcha