بیت‌الاحزان در سالی که گذشت/ تربیت ۱۹۱۰ حافظ کل قرآن ‌
کد خبر: 3801531
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷

بیت‌الاحزان در سالی که گذشت/ تربیت ۱۹۱۰ حافظ کل قرآن ‌

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در سال ۹۷، مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین مؤسسات قرآنی کشورمان برنامه‌های متنوعی از جمله تداوم طرح ملی رحله، راه‌اندازی مدارس جدید شبانه‌روزی در استان‌های مختلف و ... انجام داد.

به گزارش ایكنا از فارس، فعالیت‌های مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به‌عنوان یكی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین مؤسسات قرآنی كشور در سال گذشته با تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان و خادمان زحمتکش مؤسسه با رشد و بالندگی همراه بود.
آمار حافظان کل قرآن کریم مؤسسه، تا پایان سال 96 مجموعاً 1650 نفر بوده و بحمد الله در سال 97 رقم این آمار به 1910 حافظ کل قرآن کریم افزایش یافته است که این افزایش آمار نشانگر موفقیت‌های چشم‌گیر بیت‌الاحزان در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم خصوصاً در مراکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی است.

مشاركت 2000 هزار نفر در طرح ملی رحله 4
برگزاری طرح ملی رحله برای چهارمین سال پیاپی در 26 نقطه از 9 استان کشور با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مؤسسات مردم‌نهاد با ثبت نام قریب 2000 قرآن‌آموز 13 تا 22 ساله آقا و تربیت 1119 حافظ اجزاء را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین فعالیت‌های قرآنی در راستای تحقق 10 میلیون حافظ قرآن طبق فرمایش مقام معظم رهبری در سطح کشور دانست.
در سال 97 همچنین مقدمات اجرایی شدن پنجمین دوره طرح رحله فراهم شد. با ثبت‌نام از متقاضیان میزبانی طرح و همچنین داوطلبان همکاری در کادر آموزشی طرح، نشست توجیهی مراکز داوطلب میزبانی و مسئولان و مدیران طرح رحله 5 در قم برگزار شد و ان‌شاء‌الله شاهد پیشرفت کمی و کیفی این طرح در سال 98 خواهیم بود.

بیت‌الاحزان در سالی كه گذشت/ تربیت 1910 حافظ كل قرآن تاكنون

راه‌اندازی مركز شبانه‌روزی حفظ قرآن بروجرد
راه‌اندازی رسمی یک مرکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی یک‌ساله کل قرآن کریم در شهر بروجرد و همچنین بازگشایی مرکز شبانه‌روزی حفظ یکساله حضرت زینب کبری(س) ویژه خواهران در استهبان مدل الگوی توسعه از پایین به بالا را اثبات کرد.
مؤسسه‌ای که در سال 1380 اولین مرکز شبانه‌روزی حفظ خود را با اجاره چند منزل مسکونی قدیمی و حداقل امکانات در روستایی که اکنون به قرآن‌آباد ایران(محمدآباد استهبان فارس) شهره شده است با 13 قرآن‌آموز آغاز کرد در سال 97 با افزوده شدن مرکز شبانه‌روزی حضرت زهرا(س) در بروجرد و حضرت زینب کبری(س) در استهبان تعداد مراکز شبانه‌روزی خود را به 12 مرکز رساند و همچنان فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد و این مهم را به اثبات رساند که می‌توان الگوی توسعه را از یک روستا به شهرهای بزرگ کشور تسری داد.
البته مرکز بروجرد از 3 سال پیش با برگزاری طرح رحله در این شهر به طور غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کرده بود ولی در این سال با احراز شرایط تأسیس مرکز شبانه‌روزی به طور رسمی فعالیت خود را تحت نظر مؤسسه بیت‌الاحزان آغاز کرد.

پذیرش 40 جوان عراقی در مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن
یکی از رویدادهای مبارک مؤسسه در این سال، ادامه روند پذیرش جوانانی از کشور عراق جهت حفظ کل قرآن کریم در مراکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی مؤسسه بود. این 40 جوان که با درخواست اتحادیه تشکل‌های قرآنی عراق و پس از اخذ مصاحبه تخصصی از ایشان، پذیرش شدند هم‌اکنون در مرکز شبانه‌روزی امام حسن مجتبی(ع) روستای لای خرمی(استهبان فارس) و مرکز شبانه‌روزی حضرت زینب(س) استهبان مشغول به حفظ قرآن کریم هستند.

بیت‌الاحزان در سالی كه گذشت/ تربیت 1910 حافظ كل قرآن تاكنون
با توجه به درخواست‌های مکرر مقامات قرآنی عراق جهت ادامه این روند در سال‌های آتی و همچنین حضور جوانانی از اقصی نقاط کشورمان و کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان و لبنان در این مراکز، نیاز به توسعه این مراکز به سمت بین‌المللی شدن حس می‌شود و مقدماتی نیز جهت این امر در سال‌های آینده فراهم آمده است. البته با توجه به مردمی بودن، این مؤسسه همواره در راه‌اندازی طرح‌های جدید با مشکلات مالی و مکانی روبه‌رو بوده است كه امید است با ورود خیراندیشان در این حوزه بخشی از مشکلات مرتفع شود.
با تغییر آیین‌نامه برگزاری آزمون‌ها، ترم‌های آموزشی مؤسسه به دو ترم در طول سال تغییر یافت و انتخاب واحد و شرکت در آزمون‌های پایانی هر ترم به صورت شش ماه یک بار از طریق سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات مؤسسه انجام شد و در این بین مراکز تخصصی حفظ روزانه دوساله ویژه بانوان نیز با قوت و قدرت به کار خود ادامه داد.

تعامل با رسانه‌ها
تعامل صدا و سیما و سایر رسانه‌های مجازی و نوشتاری با بیت‌الاحزان در این سال همچون سال 96 ادامه یافت. پخش گزارش جشنواره جبرئیل امین (پخش از شبکه قرآن)، گزارش پایان حفظ قرآن‌آموزان عراقی مرکز شبانه‌روزی حفظ یکساله روستای لای خرمی استهبان از شبکه فارس، مستند جدید آشنایی با فعالیت‌های مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم بیت‌الاحزان از شبکه فارس، گزارش صدا و سیمای مرکز فارس از اختتامیه هفدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیت‌الاحزان، گزارش صدا و سیمای لرستان از مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن حضرت زهرا(س) بروجرد، گزارش خبری صدا و سیمای قم از مرکز شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله امام سجاد(ع)، مصاحبه با حجت‌الاسلام شاهسونی مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان در برنامه افق رادیو قرآن، مصاحبه با اعظم محمدی حافظ موفق بیت‌الاحزان در برنامه رادیویی ریحانه، مصاحبه با اکبر شهسوار قاضی بیت‌الاحزانی که حکمی جالب صادر کرده بود در برنامه رادیویی، پوشش رویدادهای مختلف بیت‌الاحزان در بخش‌های خبری رادیویی و پخش تیزرهای متعدد طرح ملی رحله و مراکز شبانه‌روزی حفظ از شبکه‌های مختلف سیما گوشه‌ای از این همکاری را متجلی كرد.
علاوه بر صدا و سیما، خبرگزاری‌های مطرح کشوری نظیر خبرگزاری ایکنا، فارس، تسنیم، ایسنا و سایر خبرگزاری‌های مؤثر و ارزشی کشور پرشورتر از سال‌های گذشته به پوشش اخبار و رویدادهای مؤسسه بیت‌الاحزان پرداختند به گونه‌ای که در نیمه دوم سال حجم پوشش‌های خبری خبرگزاری‌ها از رویدادهای بیت‌الاحزان رشد چشمگیری داشت.

بیت‌الاحزان در سالی كه گذشت/ تربیت 1910 حافظ كل قرآن تاكنون
شعب بیت‌الاحزان همچون سال‌های قبل با برگزاری باشکوه مراسم های ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع)، محافل انس با قرآن کریم و برگزاری و شرکت در مراسم‌های ملی عشق و ارادت خود را به امامت، ولادت و کشور اسلامی ایران ابراز داشتند.
برگزاری مراسم باشکوه شهادت حضرت زهرا(س) و توزیع اطعام قرآنی بین 2000 نفر از عزاداران به رسم هرساله توسط مرکز مدیریت بیت‌الاحزان، ارادت بیت‌الاحزانیان به حضرت زهرا(س) را نشان داد.
مراسم روز بیت‌الاحزان در مرکز مدیریت مؤسسه و برگزاری برنامه‌هایی توسط شعب مؤسسه در هفته بیت‌الاحزان نیز با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شد. این مراسم به سبب یادآوری ظلم هایی که به حضرت زهرا(س) وارد شده است، از 2 سال گذشته در روز 8 شوال (سالروز تخریب قبرستان بقیع توسط وهابیون)، در تقویم فرهنگی آموزشی مؤسسه قرار گرفته است.

تجلیل از 260 حافظ كل قرآن
همچنین روز 19 شهریور ماه، شهرستان قرآنی استهبان شاهد برگزاری بزرگ‌ترین جشنواره حافظان کل قرآن کریم کشور بود. تجلیل از 260 حافظ کل قرآن کریم که در تاریخ جشنواره‌های تجلیل بیت‌الاحزان رقمی بی سابقه بود، با حضور بیش از 5000 نفر از علاقمندان به کلام وحی و اهل بیت(ع) شاهکاری بود برای مؤسسه‌ای که قلب تپنده آن در یک روستا قرار گرفته است و تمامی فعالیت‌های آن از همان روستا مدیریت می‌شود.
حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، استاندار فارس و جمعی از مسئولان استانی و کشوری در این مراسم نشان از اعتبار مؤسسه بیت الاحزان و جشنواره ملی جبرئیل امین در سطح کشور داشت.

بیت‌الاحزان در سالی كه گذشت/ تربیت 1910 حافظ كل قرآن تاكنون
حوزه علمیه قرآن محور امام صادق(ع) نیز از بدو شکل‌گیری در 3 سال گذشته با رشد و بالندگی همراه بوده است و هم اکنون سال سوم این حوزه با حضور 57 طلبه در حال برگزاری است. نام‌نویسی دوره جدید این حوزه از 15 اسفندماه 97 آغاز شده است که امید است این سبک حوزه‌ها با توجه به استقبال خوبی که از سوی مسئولان، مراجع و طلاب صورت گرفته است به زودی گسترش یابد.
گستردگی فعالیت‌های بیت الاحزان در این سال باعث شد مسئولین استانی و کشوری و همچنین شخصیت های برجسته دینی در طول سال از مؤسسه و فعالیت‌های آن بازدید داشته باشند. (دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، آیت الله العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید، دکتر فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، حجت‌الاسلام حسینی رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف، آیت‌الله دژکام امام جمعه شیراز، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، تبادار استاندار فارس، حجت‌الاسلام مهرابی مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی فارس، حجت‌الاسلام موسوی مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده مدیرکل اوقاف استان خراسان رضوی، حجت‌الاسلام بخشی‌پور مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی، رئیس مدرسه علمیه مدینه العلم قم و استاد اخلاق مؤسسه بیت‌الاحزان و استاد حامد شاکر نژاد قاری بین‌المللی کشور از مسئولان و شخصیت‌های برجسته دینی کشور بودند که در این سال از مراکز قرآنی بیت‌الاحزان بازدید کردند و یا در جریان فعالیت‌های مؤسسه قرار گرفتند.
برگزاری باشکوه مسابقات سراسری قرآن کریم بیت‌الاحزان در شیراز که با تغییر آیین‌نامه و افزایش کمی تعداد شرکت کننده به‌ویژه در بخش آقایان همراه بود یکی دیگر از برنامه‌های موفق در روزهای پایانی سال 97 بود.
از تلخی‌های این سال می‌توان به درگذشت سردار صدر محمدی، مسئول بیت‌الاحزان در استان زنجان اشاره کرد که مردم ولایی زنجان با حضور گسترده در تشییع این خادم قرآن کریم و جانباز دفاع مقدس، قدردانی خود را از زحمات مخلصانه این سردار سر افراز اسلام ابراز کردند.
انتهای پیام

captcha