اشارات تفسیری به مهدویت در بیش از ۱۰۰۰ آیه قرآن
کد خبر: 3806006
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶

اشارات تفسیری به مهدویت در بیش از ۱۰۰۰ آیه قرآن

گروه معارف - مدیر بنیاد حضرت مهدی خراسان رضوی عنوان کرد: می‌توان گفت حدود ۱۰۰۰ آیه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به بحث مهدویت اشاره دارد و مباحث تفسیری و تحلیلی ذیل این آیات مطرح شده است.

اشارات تفسیری به مهدویت در بیش از ۱۰۰۰ آیه قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام سید جعفر موسوی نسب، مدیر بنیاد حضرت مهدی خراسان رضوی، امروز در نشست پاسخ به شبهات مهدویت دانشکده علوم قرآنی مشهد گفت: در تفاسیر شیعه حدود ۳۰۰ آیه به عنوان معارف مهدوی ذکر می شود و از مهدویت سخن به میان می آید، در منابع اهل سنت نیز حدود ۵۰۰ آیه در این زمینه مورد بحث قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: برای بحث ورود به شبهات مهدوی ابتدا باید بدانیم که شبهه چه تعریفی دارد؛ امیرالمومنین(ع) می‌فرماید شوق خود را به حق شبیه نشان می‌دهد، اینجاست که راه تشخیص برای انسان سخت می شود، ناهنجاری در فرد و جامعه ایجاد می‌شود و تفاوتش با پرسش در آن است که مراد از پرسش کشف حقیقت بوده اما گاهی افراد در قالب پرسش شبهه مطرح می‌کنند.
 
موسوی نسب با اشاره به شبهات مطرح شده از سوی وهابیون افزود: در مجموع پاسخ هایی در قالب کتاب‌ها و رسانه‌ها به شبهات مهدوی داده شده است؛ در واقع شبهه انگیزان از روایات ضعیف استفاده می کنند، سوالات متعدد را مطرح می کنند و اعتقادات شیعه را زیر سوال می برند.
 
وی گفت: برای مثال شبه جزیره خضرا و سکونت حضرت ولی عصر(عج) در این مکان که به اثری از سوی ناجی نجار تبدیل شد و البته کتاب های متعددی در رد آن نوشته شده، نمونه‌ای از استفاده از روایات ضعیف برای شبهه افکنی است.
 
موسوی نسب اضافه کرد: در ترجمه کتاب ناجی نجار که البته دو سوم آن تحلیل های خودمون ترجمه است، جزیره خضرا با مثلث برمودا یکی دانسته شده است؛ در صورتی که این دو مکان از جهت جغرافیایی بسیار با هم فاصله دارد.
 
مدیر بنیاد حضرت مهدی خراسان رضوی اظهار کرد: طرح این شبهه دشمنی با مهدویت و ایجاد ارتباط بین وقایع تلخ و دلخراش برمودا با امام زمان(عج) است؛ روایت های ما زندگی طبیعی و در بین مردم حضرت ولی عصر(عج) را نشان می دهد و حضور ایشان در اماکن مذهبی و معنوی را اثبات می‌کند.
 
اثبات علمی طول عمر امام عصر(عج)
موسوی نسب ادامه داد: ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب و بسیاری از سلفی‌ها و وهابی‌ها در رابطه با طول عمر امام زمان(عج) اینگونه شبهه ایجاد می کنند که عمر امام زمان شما یک امر خارق العاده و غیر طبیعی است و با عقل جور نمی شود؛ وقتی این شبهه در ذهن مخاطب ایجاد شد، بسیاری از مباحث حول مهدویت مثل بحث نواب خاص و عام و سایر موارد تحت تأثیر قرار می گیرد.
 
وی در پاسخ به شبهه طول عمر امام زمان(عج) عنوان کرد: این امر خارق العاده است اما غیرممکن نیست. عمر مشخصی برای انسان در بین روایت و متون اسلامی و ما و حتی در بین دانشمندان سایر علوم ذکر نشده است. از طرفی می توان گفت ما وقتی حیات و تولد امام زمان(عج) را اثبات کردیم و عده کثیری ایشان را ملاقات کرده اند، حال شما باید ثابت کنید که ایشان از دنیا رفته است؛ در حقیقت حیات نیازی به دلیل ندارد بلکه مرگ نیازمند دلیل است.
 
موسوی نسب ادامه داد: قرآن به میزان زیادی داستان های خارق العاده و غیرطبیعی بیان می‌کند که با ذهن انسان جور نیست. برای مثال داستان در آتش انداختن حضرت ابراهیم(ع) و سالم ماندن ایشان و داستان حضرت یونس(ع) در دهان ماهی دریا. همه این ها با نظر دانشمندان و عقل انسان قابل درک نیست؛ حال انسان نمی تواند این حقیقت را رد کند.
 
مدیر بنیاد حضرت مهدی(عج) خراسان رضوی با بیان اینکه ما ادله بسیاری برای اثبات طول عمر امام زمان(عج) داریم، گفت: از نظر علوم طبیعی هم گیاهان و موجودات زیادی وجود دارد که دارای عمر های طولانی هستند و برای عمر آن ها حتی ارقام میلیاردی ذکر می‌شود.
 
موسوی نسب افزود: عوامل متعددی نیز برای طول عمر و سلامتی انسان توسط دانشمندان برشمرده‌ شده است که از جمله آن ها می‌توان به وراثت آب و هوا و سایر موارد اشاره کرد.
 
وی گفت: نکات مشترک زیادی به این امام زمان(عج) و قرآن وجود دارد که بیش از ۱۶ مورد آن برشمرده شده است؛ مثل جاودانی، مبارک بودن و رشد دهنده بودن، شفا دهنده و چراغ هدایت قرار گرفتن؛ هر یک از این نکات مشترک موضوعات مناسبی برای انجام پژوهش ها در حوزه قرآن و حدیث است.
 
مهدویت عامل جذابیت بخشی به پژوهش های اسلامی 
موسوی نسب با بیان این که موضوع مهدویت به بسیاری از مباحث علمی و اسلامی جذابیت می‌بخشد، اظهار کرد: موانع ظهور و زمینه سازی و شرایط آن از منظر قرآن موضوعات جدیدی است که می توان در رابطه با آن ها برنامه ریزی پژوهشی داشت و منبعی که بسیار در این زمینه کمک کننده خواهد بود کتاب «امام مهدی(عج) در آینه قلم» است.
 
وی ادامه داد: در حوزه و دانشگاه پایان نامه ها و آثار پژوهشی زیادی نوشته می‌شود و گاهی این آثار در جامعه منتشر می‌شود و همین آثار زمینه تدریس ایجاد می کند. بنیاد ما نیز این آمادگی را دارد تا حمایت های مادی و معنوی خود را از آثار پژوهشی و پایان نامه ای در حوزه مهدویت اعمال کند و در این راستا حدود 7000 جلد کتاب و نرم افزار مرتبط با این موضوع در اختیار محققین قرار دهد.
 
انتهای پیام
captcha