دلیل اقبال به گروه‌های افراطی، شرایط بحرانی کشورهاست
کد خبر: 3807298
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
واکاوی علل گسترش راست افراطی در جهان/3

دلیل اقبال به گروه‌های افراطی، شرایط بحرانی کشورهاست

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دلیل عمده اقبال به گروه‌های افراطی، چه راست و چه چپ، چه مذهبی و چه غیرمذهبی، چه ناسیونالیست و چه انترناسیونالیست، چه نژادپرست و چه غیرنژادپرست، عمدتاً شرایط بحرانی اقتصادی و اجتماعی در کشورهاست.

دلیل عمده اقبال به گروه‌های افراطی، شرایط بحرانی اقتصادی و اجتماعی کشورهاستمحمدعلی تقوی، عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص علت افزایش اقبال از جریان راست افراطی در جهان اظهار کرد: زمانی که جوامع بحران‌های شدید را تجریه می‌کنند و دستخوش ناملایمات اقتصادی مانند بیکاری شدید و تورم بالا یا مشکلات اجتماعی مانند تبعیض و نابسامانی هستند یا امنیت و هویت خود را در معرض تهدید می‌بینند، جذب وعده‌های اغواگرایانه گروه‌های افراطی می‌شوند.
وی بیان کرد: جستجوی علل اقبال جوامع به سمت گروه‌های افراطی در اندیشه، ایدئولوژی یا مذهب، کاری خطاست. بحران‌ها ریشه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد و برای درمان بحران باید این ریشه‌ها را درمان کرد. در جریان انتخاب ترامپ در آمریکا یا بر سر کار آمدن احزاب راست‌گرا در ایتالیا و یونان، مردمانی که معیشت و هویت خود را در معرض تهدیدات مهاجران می‌دیدند، به این افراد و گروه‌ها تمایل یافتند. 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه میزان دخالت دیدگاه‌های مذهبی گروه‌های افراطی در سیاست به ساختار سیاسی کشورهای مربوطه بستگی دارد، عنوان کرد: در کشورهای دارای نظام‌های باثبات و سنت‌های دموکراتیک قوی، این تاثیرگذاری چندان زیاد نیست.
عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در کشورهای فاقد سنت‌های لیبرال دموکراتیک، این تاثیرگذاری می‌تواند زیاد باشد اما مسئله اصلی این است که گروه‌های افراطی در پی آن نیستند که دیدگاه‌های مذهبی خود را عملی کنند بلکه سیاست‌ها و افراط گری‌های خود را پشت مذهب پنهان می‌کنند.  
وی با اشاره به اینکه اقبال مردم نسبت به جریان‌های راست افراطی امری دوره‌ای است و اینگونه نیست که جهان یکباره به سمت گروه‌های راست افراطی رو کرده باشد، تصریح کرد: در برخی کشورها چنین اقبالی برای دوره‌ای رخ می‌دهد و زمانی نیز فرو می‌نشیند تا بعد از مدتی در کشوری دیگر چهره نماید.
تقوی اضافه کرد: برای نمونه، قبل از اوباما نیز آمریکا حکومت افراطیون موسوم به «نئوکان» را در دوره جرج بوش پسر تجربه کرده بود. جهان عاری از بحران و در نتیجه عاری از افراط‌گرایی تنها در داستان‌های پریان وجود دارد.
انتهای پیام
captcha