فاشیسم مذهبی و سوسیالیسم ضد سرمایه‌داری در برابر لیبرالیسم کنونی قد علم کرده‌اند
کد خبر: 3807832
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹
واکاوی علل گسترش راست افراطی در جهان/4

فاشیسم مذهبی و سوسیالیسم ضد سرمایه‌داری در برابر لیبرالیسم کنونی قد علم کرده‌اند

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اکنون دو جریان در جهان در مقابل لیبرالیسم ایستاده که یکی فاشیسم مذهبی و سنتی مانند ترامپ و جنبش 99 درصدی در مقابل یک درصدی است که به ترامپ تبدیل شد و دیگری سوسیالیسم بوده که خود را برای آینده آماده می‌‎کند. سوسیالیسم به صورت ضد سرمایه‌داری در فرانسه شروع شده و به تدریج در بُعد فلسفی به آلمان نیز کشیده می‌شود.

فاشیسم مذهبی و سوسیالیسم ضد سرمایه‌داری در برابر لیبرالیسم کنونی قد علم کرده‌اندابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص تاثیر دیدگاه‌های تند دینی در سیاست‌ورزی سیاستمداران امروز اظهار کرد: دو جریان در جهان امروز برای آینده جهان با یکدیگر می‌جنگند که یکی سوسیالیسم جهانی و دیگری فاشیسم جهانی است. محور سوسیالیسم غیرمذهبی و فاشیسم مذهبی عدالت بوده که عدالت ملی‌گرا مربوط به فاشیسم و عدالت جهانی مربوط به سوسیالیسم است.
وی افزود: جنبش 99 درصدی آمریکا به ترامپ تبدیل شد و نشان می‌دهد که ترامپ پشتوانه دارد. فاشیسم، امری مذهبی است که همراه با نوسازی ایجاد و سیاسی می‌شود. قالب‌بندی پوتین نیز در فاشیسم است.
فیاض با بیان اینکه فاشیست‌ها به‌دنبال جنگ هستند، عنوان کرد: ترامپ نیز زبان و لهجه جنگی دارد؛ همواره به‌دنبال تهدید و وحشت است و جنگ جهانی را می‌خواهد اما سوسیالیسم صلح جهانی را می‌خواهد. لحن پوتین نیز فاشیسم است.
این استاد فلسفه گفت: زمانی که لیبرال‌ها روی کار آمدند، عدالت را در جهان از بین بردند. جهانی شدن نیز همان لیبرالیسم بود که در قالب سرمایه‌داری جهانی خود را نشان می‌داد. سرمایه جهانی با لیبرالیسم و جهانی شدنی همراه بود که آمریکا قبل از ترامپ آن را ترسیم می‌کرد و اوباما و روحانی نیز همین دیدگاه را داشتند. روحانی جهانی شدن را با تمام وجود قبول دارد؛ به همین دلیل وارد برجام شد تا ساختار جهانی تعیین کند و به عدالت نیز کاری نداشت.
وی ادامه داد: اکنون دو جریان در جهان در مقابل این لیبرالیسم ایستاده که یکی فاشیسم مذهبی و سنتی مانند ترامپ و جنبش 99 درصدی در مقابل یک درصدی است که به ترامپ تبدیل شد و دیگری سوسیالیسم بوده که خود را برای آینده آماده می‌‎کند. سوسیالیسم به‌صورت ضد سرمایه‌داری جهانی و با راهپیمایی و کشتار در فرانسه شروع شده و به تدریج در بُعد فلسفی به آلمان نیز کشیده می‌شود.
فیاض با اشاره به اینکه جنگ بین فاشیسم و سوسیالیسم است، تصریح کرد: گذشته‌ای که اکنون جهان از آن عدول می‌کند، لیبرالیسم است که وارد جنگ بین این دو گروه رقیب می‌شود. اکنون حتی جنگ بین روسیه و چین نیز همین بوده که چین سوسیالیست و روسیه فاشیست است. اکنون اروپا نیز به طرف چین می‌رود زیرا هر دو سوسیالیست هستند؛ در مقابل فاشیسم ترامپ و پوتین می‌ایستد و نه فاشیسم پوتینی و نه ترامپی را قبول ندارد.
این استاد فلسفه بیان کرد: دیدگاه فاشیست‌ها مانند ترامپ دیدگاه آخرالزمانی است. فاشیست‌ها قصد دارند که زمینه ظهور حضرت مسیح(ع) را ایجاد کنند و اگر هم کمکی به اسرائیل می‌کنند، به این دلیل است که معتقد هستند حضرت مسیح(ع) در اسرائیل ظهور می‌کند. این دیدگاه در سوسیالیست‌ها وجود ندارد زیرا چندان مذهبی نیستند اما فاشیست‌ها به شدت مذهبی هستند.
وی گفت: اکنون جهان با تئوری گذشته قابل تبیین نیست و جهان جدیدی در حال ایجاد شدن است که تئوری جدیدی می‌خواهد. مباحث مطرح شده تئوری جدید است. اگر بخواهید با تئوری گذشته آن را بررسی کنید، شکست می‌خورید.
انتهای پیام
captcha