اسلام از حق انسانی زن دفاع می‌کند/ انگیزه «گوهرشاد» از وقف مسجد و علاقه وی به اهل بیت(ع)
کد خبر: 3811834
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

اسلام از حق انسانی زن دفاع می‌کند/ انگیزه «گوهرشاد» از وقف مسجد و علاقه وی به اهل بیت(ع)

گروه اجتماعی ــ آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه در جهان لائیک دفاع از حقوق زن صرفاً مادی و یک سلسله ولنگاری در قالب آزادی است، گفت: آنچه در اسلام درخصوص مسئله حقوق زن داریم، دفاع از حقوق انسانی وی به‌عنوان مجموعه‌ای از استعدادها و توانمندی‌ها در عرصه علم و هنر است.

اسلام از حق انسانی زن دفاع می‌کند / عظمت بانوگوهرشاد در تحول سازی فرهنگی، فکری و سیاسی ایشان بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله علم‌الهدی،‌ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، شب گذشته، 24 اردیبهشت‌ماه در همایش بزرگداشت «بانو گوهرشاد» که همزمان با سالروز وفات این بانوی واقف در تالار نور اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی برگزار شد، بیان کرد: خیرات و مبرات این بانوی با فضیلت و نامدار در عرصه علم دوستی و هنر دوستی صرف نظر از تقید و تعبد درگاه خداوند منشأ ظهور و پیدایش یک معبد بزرگ در کنار عتبه مقدسه ثامن‌الحجج(ع) شد.
وی افزود: امروز در مقام تکریم یک بانوی خیر و متعبد در عین تعبد به درگاه خدا، فرهنگ دوست و هنر پرور نکته قابل توجه برای ما مولفه و معیار عظمت و شخصیت زن در اسلام است.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه امروز در دنیا مسئله به‌عنوان حقوق زن مطرح است، بیان کرد: هنگامی که در مجموعه و بحر اندیشه‌ها و بینش‌ها تعمق می‌شود کسی از حقوق انسانی زن دفاع نمی‌کند و همه دفاعیات  یا از حقوق مادی زنان است و یا از یک سلسله ولنگاری‌ها و بی بندوباری‌هایی که آن را تحت عنوان آزادی مطرح می‌کنند.

یکسان‌سازی حقوق زن و مرد
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در همه آنچه در دفاع از حقوق زن گفته می‌شود یک جریان فکری یا یک داعیه پهناور تحت دفاع از حقوق زن در خط یکسان‌سازی حقوق زن و مرد برآمده است که در این جریان فکری، زن و مرد را در یک موقعیت و شرایط می‌پندارد و به عنوان دفاع از حقوق زن به یکسان‌سازی مرد و زن پرداختند که این نیز دفاع از حقوق انسانی زن نیست.
علم‌الهدی افزود: آنچه در اسلام درخصوص مسئله حقوق زن داریم دفاع از حقوق انسانی زن است، زنی که مجموعه‌ای از استعدادها، توانمندی‌ها در عرصه علم و هنر و در موقعیت‌های اندیشمندانه و نخبگی در حوزه اراده، تصمیم و سیاست است.

حق انسانی زن در جهان لائیک ‌
وی بیان کرد: این امر در جهان بی بندوبار و لائیک امروز مطرح نیست و تحت این عنوان از حقوق زن دفاع نمی‌کنند. اسلام مقدس به‌عنوان مدافع حقوق انسانی در حوزه تعالی معارف انسانیت را مورد توجه قرار داده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: زنان برجسته اسلامی، آنهایی که با آرم دین و نشان مکتب در دنیا ظهور و بروز داشتند، عظمت و شخصیت شان بر تحول سازی‌های اجتماعی، فرهنگی و انقلابی بوده است.
علم‌الهدی بیان کرد: وجود مقدس حضرت زهرا(س) و زینب کبری(س) به عنوان نماد برجسته زن در اسلام عظمت و شخصیت‌شان در شجاعت، شهامت، وفاداری، عقل و مقاومت نیست ضمن اینکه در همه این مراحل یک موجودی برجسته بودند.
امام جمعه مشهد افزود: وقتی افراد می‌خواهند از عظمت حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در ابقاء دین اسلام سخن بگویند، به مسئله شجاعت، شامت، مقاومت و ایستادگی آنان متمرکز می‌شود در حالیکه آنچه در اسلام از زن به عنوان خاصی قرار داده این جهات نیست.

قدرت تحول‌سازی؛ نماد عظمت بانوان مکتب اسلام ‌
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در عظمت حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) تنها شجاعت و مقاومت نماد ندارد. بر همین اساس در شخصیت آنان قدرت تحول‌سازی برجسته است.
وی افزود: وجود مقدس حضرت زهرا(س) در یک مقطعی که جریان سیاسی جامعه را در یک سراشیبی قرار داده بود و در حد غرق شدن اسلام بود بر خلاف جریان انحطاط بخش اندیشه سیاسی قیام کرد و جامعه را از شیب پرتگاه جدایی از دین نجات داد و اساس دین را در جایگاه خودش حفظ کرد.
علم‌الهدی تصریح کرد: وجود حضرت زینب(س) در مقاومت و صبر در برابر جنایات و جرایمی که دشمنان اهل‌بیت(ع) در جریان عاشورا مرتکب شدند یک نمونه قهرمان نه تنها در آن دوران بلکه در طول تاریخ قرار گرفت اما عمده نقش‌آفرینی این نبود، بلکه ایجاد تحول در بینش انسان‌ها بود و دید افراد را کاملا متحول کرد.
وی افزود: حضرت زینب(س) جامعه‌ای که همه چیز را در قدرت، حاکمیت، سلطه و استکبار می‌دید را در کوتاه‌مدت و طی چند روز متحول کرد. شامی که در روز ورود کاروان اهل‌بیت(ع) همه جا را به خاطر اسارت اهل‌بیت(ع) زینت کرده بودند، عیاشی می‌کردند، چنان متحول کرد که شام سیهپوش و عزادار سید الشهداء(ع) شد. چهل سال بنی‌امیه شام را با فرهنگ خاصی تربیت کردند و حضرت زینب(س) طی چند روز این مبانی فکری توسط حضرت زینب(س) متحول شد.
امام جمعه مشهد اظهار کرد: این قهرمانی در تحول‌سازی در نوع زن فقط مخصوص اسلام است و در مکتب اسلام و قرآن است و چنین نوآوری در تحول‌سازی در غیر این مکتب وجود ندارد.
وی افزود: عظمت مرحوم گوهرشاد بانو نه به عنوان یک خانمی که بانی یک بنای عظیم و مسجد معظم در جهان اسلام و نه به عنوان یک خانمی که مبدأ و منشأ خیرات و مبرات بود، بلکه اگر نگاهی به زندگانی ایشان کنیم عظمت این بانو در تحول‌سازی فرهنگی و فکری و سیاسی او است.

اندیشه سیاسی بانو گوهرشاد  ‌
علم‌الهدی با اشاره به تاریخ سلسله تیموری، گفت: سلسله تیموری به یک سلسله قدار آدمکش از آن اول معروف بوده و فرهنگ آدمکشی مغولان را ادامه می‌دادند و با دشمنان عداوت زیادی داشتند و مهمترین مسئله برایشان شیعه‌کشی بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نقش بانو گوهرشاد ایجاد تحول در اندیشه و نظام سیاسی تیموری بود و جریان تیموریان آدمکش بی رحم را مبدل کرد به یک حاکمیت فرهنگ‌دوست و علم‌دوست که به جای توسعه آدم‌کشی در توسعه فرهنگی و علمی این جریان حاکمیت وارد شد.
وی با اشاره به زندگینامه و نسب بانو گوهرشاد اظهار کرد: بانو گوهرشاد فرزند امیر غیاث الدین ترخان بود. ترخان به فردی گفته می‌شد که از همه به شاه نزدیکتر بود و توجیه‌گر همه اهداف و قوانین شاه بود و اصالت ایشان از منطقه جغتای است و از این نظر برخی احتمال داده‌اند بانو گوهرشاد شیعه بوده است، چرا که اجدادشان در این منطقه شیعه‌نشین بودند.
علم‌الهدی تصریح کرد: بانو گوهرشاد همسر شاهرخ میرزا، فرزند بزرگ امیر تیمور بود و در جریان سیاسی حکومت تیموریان نفوذ کرد و مورد طرف مشورت امیر تیمور بود که پس از امیر تیمور با روی کار آمدن شاهرخ میرزا مسیر حکومت تیموریان به یک حکومت فرهنگی و توسعه‌بخش علمی متحول شد.
وی اظهار کرد: انگیزه بانو گوهرشاد از وقف مسجد گوهرشاد علاقه ایشان به اهل بیت(ع) و حضرت رضا(ع) بود. هرچند بانو گوهرشاد شیعه بودن خود را بروز نداد اما محبت خود به اهل بیت(ع) را بروز داد. برای سادات حرمت قائل می‌شد.
امام جمعه مشهد در پایان گفت: بانو گوهرشاد در وقف‌نامه متولی موقوفات را از نسل خود قرار داد و در صورت انقراض نسل خود با نسل دوم قرار داد و در صورت انقراض نسل دوم تولیت را به فردی از سادات که از صلحای خراسان است که قید عالم، فقیه و... ندارد و قید سیادت مطرح شده که این نشانه علاقه ایشان به سلسله جلیله سادات است و خیلی از افراد از این منظر به شیعه بودن این بانو اشاره می‌کنند.
انتهای پیام

captcha