اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن در سطح شهر به خوبی صورت نگرفته است
کد خبر: 3812582
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
نمایشگاه چهاردهم/

اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن در سطح شهر به خوبی صورت نگرفته است

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس جامعه المصطفی العالمیه در مشهد اطلاع‌رسانی مکان نمایشگاه را ضعیف دانست و یادآور شد: فکر می‌کنم در اطلاع‌رسانی مکان نمایشگاه در سطح شهر خوب عمل نشده‌ است. در بعضی مسیرها تابلو و اطلاعیه برپایی نمایگشاه و آدرس آن نصب شده اما در تمام سطح شهر و اماکن اطلاع‌رسانی خوبی به عمل نیامده‌ بود.

اطلاع‌رسانی نمایشگاه در سطح شهر به خوبی صورت نگرفته استحجت‌الاسلام محمدحسین مهدوی‌مهر، رئیس جامعه المصطفی العالمیه در مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد مقدس در خصوص وضعیت نمایشگاه و فعالیت‌های جامعه المصطفی العالمیه مشهد، اظهار کرد: فکر می‌کنم نمایشگاه قرآن هر سال رو به رشد است. وضعیت نمایشگاه امسال در مقایسه با حدود 14 سال گذشته تفاوت بسیار داشته، مردم با نمایشگاه و موضوعات آن آشنا و علاقه‌مند شدند.
 
وی ادامه داد: با توجه به زمان خاص برگزاری این نمایشگاه که بعد از افطار است، محدودیت‌هایی هم شامل بازدیدکنندگان می‌شود اما عموم بعد از صرف افطار به نمایشگاه آمده و به بازدید از آن می‌پردازند که این موضوع نشان‌دهنده علاقه‌مند بودن مردم است. هر چند نمایشگاه قبل از افطار هم دایر بوده و افراد در آن مشغول فعالیت هستند.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه در مشهد اطلاع‌رسانی مکان نمایشگاه را ضعیف دانست و یادآور شد: در مسیر که به نمایشگاه می‌آمدم، رانندگان از من آدرس نمایشگاه قرآن را می‌پرسیدند. فکر می‌کنم در اطلاع‌رسانی مکان نمایشگاه در سطح شهر خوب عمل نشده‌ است. در بعضی مسیرها تابلو و اطلاعیه برپایی نمایگشاه و آدرس آن نصب شده اما در تمام سطح شهر و اماکن اطلاع‌رسانی خوبی به عمل نیامده‌ بود. 
 
مهدوی‌مهر افزود: نمایشگاه وضعیت خوب و رو به رشدی داشته که بخشی از این رشد نتیجه حمایت‌هایی است که توسط ارگان‌های ذی‌ربط صورت گرفته است. امسال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به طور جدی به این موضوع ورود کرده و علاوه بر گرفتاری‌های روزهای ملی عطار و فردوسی به نمایشگاه قرآن و اهمیت قرآن توجه بسیار کردند. مدیریت نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز بسیاری از موانع را برای غرفه‌داران حل کرده و شهرداری شهر مشهد هم حمایت‌های لازم را انجام داده ‌است. امیدواریم با وجود نهادها و اداراتی که حمایت همه‌‎جانبه‌ای را برای برگزار شدن این نمایشگاه داشته‌اند، دیدگاه‌هایشان را جهت هرچه بهتر شدن نمایشگاه داشته‌باشیم.
 
وی بیان کرد: امیدواریم در سال آینده نمایشگاه فعال‌تر، بهتر و با جذابیت بیشتر برگزار شود اما این جذبه نباید از موضوع قرآن منحرف شود چراکه می‌توان با اشاره و تکیه بر موضوعات قرآنی جذابیت نمایشگاه را بالا ببریم. در بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال، جامعه المصطفی العالمیه سعی کرده تا جذابیت‌های لازم را داشته باشد به طوری که به علت ازدحام و استقبال زیاد، رفت‌وآمد در این بخش با اختلال همراه است.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه در مشهد با تشریح قسمت‌های مختلف بخش بین‌الملل نمایشگاه خاطرنشان کرد: امسال هم همانند سال‌های گذشته تمام تلاش خود را برای بخش بین‌الملل نمایشگاه بکار گرفتیم. یکی از مشکلات ما این است که اکثر فعالان قرآنی در ماه مبارک رمضان به کشور خود مهاجرت کرده تا در کشور خودشان فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را انجام دهند. با این وجود با افرادی که در حال  حاضر در ایران هستند، 20 غرفه فعال در بخش بین‌الملل وجود دارد که از 15 کشور و با مدیریت خودشان دایر است که در این غرفه‌ها به معرفی آداب و رسوم ماه رمضان و حجاب وعفاف کشورشان می‌پردازند.
 
مهدوی‌‌مهر اضافه کرد: مراسمات، غذا، پذیرایی، برنامه‌های محتلف در کشورهای مسلمان مختلف، روش‌های آموزش قرآن و نویسندگان و مترجمان قرآن کریم چه شیعه و چه سنی در بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد مقدس حضور فعال دارند و برنامه‌هایشان به نمایش گذاشته شده ‌است. در مجموع در جامعه المصطفی العالمیه در سراسر ایران نزدیک به 140 کشور و در مشهد مقدس 73 کشور حضور دارند. در حال حاضر در نمایشگاه نیز بیش از 50 ملیت به شکل‌های مختلف حضور فعال دارند.
 
وی در خصوص برگزاری جشنواره غذای ملل در نمایشه قرآن توضیح داد: جشنواره غذای ملل هم دیروز در نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد مقدس برگزار شد که عمدتا شامل غذاهایی بود که در ماه مبارک رمضان در وعده‌های افطار و سحری در کشورهای مختلف مصرف می‌شود و به نمایش عموم گذاشته‌ شد. غرفه مهد کودک ملل هم در بخش بین‌الملل نمایشگاه برپاست که کودکان طلاب جامعه‌ المصطفی العالمیه در آنجا حضور دارند که مهد کودک به مهد قرآن تبدیل شده‌ است.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه در مشهد ادامه داد: کلاس‌های ابتدایی این فرزندان هم در بخش بین‌‎الملل وجود دارد که در دو بخش پسران و دختران فعال است که برنامه‌هایی نظیر سرود و تئاتر مرتبط با شخصیت امام علی(ع) برای بازدیدکنندگان اجرا می‌کنند. بخش فعال دیگر بین‌الملل مرکز مشاوره بلال است در این مرکز روان‌شناسان و روان‌پزشکان حاذقی حضور دارند و خدمات روان‌شناختی به مردم ارائه می‌کنند که مردم می‌توانند با مراجعه به این غرفه از مشاوره‌های رایگان و شخصیت‌های علمی آن بهره‌مند شوند.
اطلاع‌رسانی نمایشگاه در سطح شهر به خوبی صورت نگرفته است
مهدوی‌‌مهر تصریح کرد: در بخش بین‌الملل سعی داریم تا مردم را با فرهنگ و ملل مختلف آشنا کنیم؛ همانطور که با ورود و بازدید از سالن بهار نمایشگاه می‌توان با حدود 50 کشور دنیا ارتباط برقرار کرد و با آداب و رسوم این کشورها آشنا شد. روز به روز بر غنای این برنامه افزوده‌ایم. در بخش پژوهش پایان‌‎نامه‌ها، فعالیت‌های تحقیقی نشرها و ترجمه‌های قرآنی به 40 زبان‌ مختلف دنیا عرضه شده که امیدواریم در سال‌های آینده با همت مسئولان به شکوفایی حداکثری برسانیم.
 
وی در خصوص برنامه‌های جامعه المصطفی العالمیه در ماه مبارک رمضان که در کشورهای مختلف و توسط مبلغان این اداره صورت می‌پذیرد، بیان کرد: طلاب جامعه المصطفی العالمیه زبان فارسی را آموخته و با فرهنگ ایران آشنا شده‌اند، آداب و رسوم ایران را به ملل مختلف منتقل می‌کنند. این دقیقا همان کاری است که غربی‌ها انجام داده‌اند که جوانان ایران را به غرب بردند و در آنجا آموزش دادند و در بازگشت،  فرهنگ غرب را به جامعه ایران تحمیل کردند.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه در مشهد ادامه داد: واقعیت این است که طلاب در بازگشت به کشورهای خود فرهنگ ایران را به وطن خود می‌برند. امروز مبلغانی داریم که در جای‌جای دنیا تبلیغ و رواج آداب و رسوم ایران را بدون هیچ هزینه‌ای انجام می‌دهند و معارف شیعی که در اسلام عقلانی، منطقی و در اجتناب از تعصب وجود دارد و از آن به اسلام ناب تعبیر می‌شود را تبلیغ می‌کنند. گرچه وظیفه ما شیعه‌سازی نیست اما وقتی مردم با معارف اهل بیت(ع) آشنا شوند، علاقه‌مند به این خاندان خواهند شد.
 
مهدوی‌مهر افزود: در ماه مبارک رمضان جلسات آشنایی با قرآن و معارف اسلامی، آموزش قرآن کریم در سطوح مختلف روانخوانی، تجوید و مفاهیم قرآن برگزار می‌شود. اعتکاف رمضانی یکی از برنامه‌های جامعه المصطفی العالمیه در ماه مبارک رمضان است. 12 سال پیش که اعتکاف در مساجد را شروع کردیم، شاید اولین مرکزی بودیم که اعتکاف ماه رمضان را در مسجد گوهرشاد انجام دادیم. امروز بیش از 2000 نقطه در دنیا به برکت همین اعتکاف، اقدام به برگزاری اعتکاف رمضانی می‌کنند. هر سال در مشهد حدود 1500 نفر از کشورهای مختلف برای اعتکاف به ایران می‌آیند و بعد از اتمام آن به کشورهای خود بازمی‌گردند. این اتفاق در کشور خودشان هم برگزار می‌شود.
 
وی در خصوص روز قدس در کشورهای دیگر یادآور شد: روز قدس، مساله‌ای سیاسی‌جناحی نیست بلکه مربوط جهان انسانی و نه اسلامی است چراکه اقدامات رژیم صهیونیستی غیرانسانی است و باید انسانیت پاسخ‌گو باشد. راهپیمایی روز قدس در کشورهای دیگر هم برگزار می‌شود. 
 
انتهای پیام
captcha