حجاب برای زن آزادی است
کد خبر: 3813455
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
نمایشگاه چهاردهم/

حجاب برای زن آزادی است

گروه فرهنگی ــ یک مبلغ دینی کشور پاکستان گفت: حجاب برای زن اسارت نیست، در این میان کسانی عقیده دارند آزادی زن به بی‌حجاب شدن اوست اما باید گفت حجاب برای زن آزادی است.

حجاب برای زن آزادی استسیده فروا رباب، مبلغ دینی کشور پاکستان و مسئول غرفه حجاب و عفاف ملل مسلمان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی و در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اظهار کرد: حجاب یک زن، آزادی اوست. از روزی که چادر بر سر می‌کنم احساس امنیت بیشتری دارم. در گذشته نوع خاصی از حجاب را داشتم اما در حال حاضر چادر برایم احساس آرامش خوبی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: برنامه غرفه حجاب و عفاف ملل مسلمان در نمایشگاه قرآن این بود که به بازدیدکنندگانی که به اینجا می‌آیند نشان دهیم که حجاب تنها منحصر به یک کشور و ملیت خاصی نیست، متعلق به همه مسلمانان و ادیان آسمانی است، همچنین کشورهای اسلامی و غیراسلامی نیز حجاب را رعایت می‌کنند. همچنین می‌توان گفت حجاب منحصر به اسلام نیست، بلکه یهود، مسیح و... به نوعی پوشش خاص خود را داشته‌اند.

وی ادامه داد: در این غرفه از لباس‌های حجاب پاکستان، هندوستان، افغانستان، لیبی، گینه و حتی کشورهای آفریقا که از اینجا خیلی دور هستند، استفاده کردیم. برخی از این لباس‌ها مانند ساری هندی برای بازدیدکنندگان جلب توجه می‌کند.

پوشیدن لباس‌های رنگی در پاکستان برای مردم عادی است
رباب عنوان کرد: همچنین پوشیدن برخی از لباس‌هایی که در غرفه ما قرار دارد راحت و آسان است و انسان وقتی آن‌ها را بر تن می‌کند احساس راحتی دارد. برخی کشورهای دیگر مانند کشور پاکستان از حجاب رنگی استفاده می‌کنند و لازم نیست حتماً مشکی‌پوش باشند و پوشیدن لباس‌های رنگی در جامعه برای مردم عادی است.

مسئول غرفه حجاب و عفاف ملل مسلمان در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اظهار کرد: من هر سال در ماه مبارک رمضان برای تبلیغ دین اسلام به پاکستان می‌روم، اما امسال به دلایلی نتوانستم در این ایام در کشور خود باشم و اولین سالی است که در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد شرکت می‌کنم.

رباب گفت: در چند شب برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت، غرفه شلوغی نسبت به دیگر غرفه‌ها داشتیم و مردم می‌آمدند و حجاب کشورهای دیگر را مشاهده می‌کردند و باعث می‌شد تصورشان از حجاب تغییر کند. هر شب دوستان تازه مسلمان از کشور چین و ... می‌آیند، سوالاتی می‎پرسند و این حجاب و لباس‌ها برایشان جلب توجه می‌کند و تلنگری نیز برایشان است که حجاب مختص به یک کشور خاص نیست.

مسئول غرفه حجاب و عفاف ملل مسلمان در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در ادامه تصریح کرد: کشور پاکستان در حدود 70 سال پیش از کشور هندوستان جدا شد. مسلمانانی که در هندوستان زندگی می‌کردند، برایشان دشوار بود که حجاب خود را رعایت و به دستورات خداوند متعال عمل کنند. تقریباً چندین سال خون‌ریزی و جنگ داشتیم و بعد از این اتفاقات علمای شیعه و سنی با یکدیگر متحد شدند و منجر به جدایی این دو کشور از یکدیگر شدند.

رباب با بیان اینکه گذشتگان ما بسیار خوب حجاب خود را رعایت می‌کردند، اما از روزی که ماهواره و وسایل ارتباط جمعی در پاکستان رایج شد، منجر به این شد که حجاب میان بانوان جوان آن طور که باید و شاید رعایت نشود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 70 درصد اهل تسنن و 30 تا 35 درصد اهل تشیع در کشور پاکستان با یکدیگر زندگی می‌کنند، علمای اهل شیعه و سنی با هم فکری یکدیگر به این نتیجه رسیدند که حجابی را از مصر به پاکستان وارد کنند که از مانتوی عربی و روسری بلند برخوردار است، در حال حاضر دختران به حجاب روی آوردند و موجب خوش‌حالی ما شد.

این مبلغ دینی کشور پاکستان در ادامه بیان کرد: من در حرم امام رضا(ع) خادم و همچنین مبلغ دینی کشور خودم هستم. اگر بخواهیم یک بانوی پاکستانی را بشناسیم باید گفت این بانوان جوراب به پا نمی‌کنند و در این خصوص کسی اطلاعی ندارد، بر همین اساس وظیفه خود می‌دانیم که جوانان را با این موضوع آشنا کنیم و بنابراین وقتی به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، جوراب و آستین دست به آن‌ها هدیه می‌دهیم.

وی افزود: همان طور که گفته شد اهل تشیع در پاکستان در اقلیت هستند، برخی مسائل اولیه مانند جوراب پوشیدن، وضو گرفتن صحیح به آموزش نیاز دارد. خودم شخصا در ابتدا همانند اهل تسنن وضو می‌گرفتم اما زمانیکه که به ایران آمدم و با جامعه‌المصطفی آشنا شدم، منجر به تغییر رویه من در وضو گرفتن شد. بر همین اساس باید گفت مسئولیت ما سنگین است تا بتوانیم مردم پاکستان را بیشتر با دستورات دین آشنا کنیم.

رباب اظهار کرد: به عنوان یک مبلغ، وظیفه سنگینی را به گردن خود می‎دانم. نخست آنکه من خودم تمایل دارم آنچه که خودم به آن عمل می‎کنم را به دیگران بیاموزم، چرا که در حدیثی داریم کسی که خود به مواردی عمل نکند، هیچ فایده‌ای برای دیگران نیز نخواهد داشت.

انتهای پیام

captcha