روزه‌داری و مشقات کسب روزی حلال
کد خبر: 3814779
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹

روزه‌داری و مشقات کسب روزی حلال

گروه اجتماعی ــ مؤمنان روزه‌دار در فصول مختلف سال با توجه به شرایط آب و هوایی، نوع زیست اجتماعی و اشتغال درک متفاوتی از دشواری‌های روزه دارند، قطعاً روزه داشتن در هوای گرم با وجود طولانی بودن روزها و انجام دادن کارهای سخت برای امرار معاش و تهیه روزی حلال بسیار دشوارتر از روزه‌داری در شرایط آب و هوایی مطلوب‌تر و شغل آسان‌تر و روزهای کوتاه‌تر است.

آرماتوربندی و سختی کار در ماه رمضان امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: «هر که در یک روز بسیار گرم برای خداوند عزوجل روزه بگیرد و تشنه شود خداوند عزوجل هزار فرشته بر او بگمارد که بر چهره‌اش دست نوازش بکشند و بشارتش دهند» و چون افطار کند خداوند عزوجل می‌فرماید: «چه خوش است بوی تو و شمیم تو. فرشتگان آگاه باشید که من او را آمرزیدم».
در همین خصوص در یکی از روزهای گرم میهمانی خدا که خورشید درست در مستقیم‌ترین نقطه ممکن در آسمان جای گرفته است، سری به یکی از مشاغل سخت و طاقت‌فرسا زدیم و پای صحبت‌های کارگرانی نشستیم که انگار گرما برایشان بی‌معنا شده و با زبان روزه به فعالیت مشغول هستند.
آرماتوربندی و سختی کار در ماه رمضان
سعید اردویی، کارگر آرماتوربندی، یکی از ساختمان‌های سطح شهر است و در خصوص حال و هوای خود در ماه مبارک رمضان می‌گوید: اهل تبادکان هستم و تقریباً 20 سال است که در کار آرماتوربندی فعالیت می‌کنم. پدرم کشاورز است و اکنون به دلیل از کار افتادگی دیگر نمی‌تواند کار ‌کند.
وی با بیان اینکه چهار فرزند به نام محمد امین، محدثه، محمد مهدی و فاطمه زهرا دارم، ادامه می‌دهد: از زمانی که یادم می‌آید روزه می‌گرفتم و علاقه‌ زیادی به روزه گرفتن داشتم، حتی زمانی که کوچک بودم و کسی برای سحری بیدارم نمی‌کرد گریه می‌کردم که چرا من را برای سحری خوردن بیدار نکردید تا روزه بگیرم.
اردویی در خصوص یک روز کاری خود، می‌گوید: در ماه مبارک رمضان بعد از خوردن سحری به سمت مشهد راه می‌افتم تا کار خود را از ساعت 5:30 صبح آغاز کنم و بعد از آن به تبادکان بازمی‌گردم و بعد از کمی استراحت، یک جزء قرآن می‌خوانم و منتظر افطار می‌شوم و تا روز بعد که همین برنامه تکرار می‌شود. با توجه به اینکه روزه با شرایط کاری سخت است، اما علاقه دارم که روزه بگیرم؛ چراکه با حس خوب برای ما همراه است.
این کارگر آرماتوربندی بیان می‌کند: با روزه گرفتن حالم در ماه مبارک رمضان خوب است و تمام تلاش خود را می‌کنم تا لقمه حلال سر سفره ببرم و هیچ‌گونه کم کاری از من سر نزند. من روزهای بیکاری زیادی داشتم، اگر بیکار باشم کسل می‌شوم و کار کردن انسان را شاداب و سالم می‌کند.

آرماتوربندی و سختی کار در ماه رمضان

در ادامه به سراغ یکی دیگر از اعضای گروه آرماتوربندی می‌رویم و گفت‌وگوی خود را با سعید پیرمغان درباره فعالیت خود در این گروه ادامه می‌دهیم.
وی اظهار می‌کند: در ماه مبارک رمضان از ساعت 5:30 صبح تا 12 ظهر مشغول به فعالیت هستم و با توجه به اینکه شرایط کار سخت است، اما وظیفه دارم که روزه بگیرم.
پیرمغان می‌گوید: از سن کودکی روزه می‌گرفتم و مشوق اصلی من پدر و مادرم بودند که در این زمینه بسیار راهنمایی و سفارش کردند که هیچ گاه نماز و روزه خود را ترک نکنم.
وی تصریح می‌کند: شغل پدرم کشاورزی و دامداری است و با توجه به اینکه کار سختی داشت، اما روزه می‌گرفت و افطار به افطار غذا می‌خورد. من سه فرزند به نام سجاد، محمد جواد و ابوالفضل دارم که همیشه به آن‌ها سفارش می‌کنم تا نماز و روزه خود را ترک نکنند.
این کارگر آرماتوربندی با بیان اینکه کار آرماتوربندی بسیار سخت است و هر روز 10 تا 15 نفر در گرمای هوا با دهان روزه کار می‌کنند و نیت ما فقط رضای خداوند است، می‌گوید: هرگز به خود اجازه نمی‌دهیم که به دلیل روزه بودن کم‌کاری کنیم و همیشه مقید بودم که کار خود را به درستی انجام دهم تا اعتماد سرکارگر را از دست ندهم.
آرماتوربندی و سختی کار در ماه رمضان
در ادامه پای صحبت‌های سیدحسن حسینی، مهندس ساختمانی، می‌نشینیم که این گروه آرماتوربند با او کار می‌کنند.
وی بیان می‌کند: یک پروژه ساختمانی در مرحله اول با اسکلت‌بندی سروکار دارد که معمولاً از سخت‌ترین کارهاست، چراکه سایه‌بان ندارد و کارگران باید زیر نور آفتاب کار کنند.
حسینی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در ماه رمضان قرار داریم، بسیاری از کارگران مقید به روزه گرفتن هستند. بر همین اساس کارگاه را به گونه‌ای در نظر گرفتیم که افراد روزه‌دار بدون اینکه مشکلی برای روزه‌شان به وجود آید کار خود را دنبال کنند.
این مهندس ساختمان می‌گوید: در ایام عادی،ساعت کار از 7 صبح تا 17 بعدازظهر است، اما در ماه مبارک رمضان ساعت کاری از ساعت 5:30 صبح تا 12 ظهر ادامه پیدا می‌کند.
وی می‌‎گوید: نیروهایی که در این محل کار می‌کنند به دنبال روزی حلال هستند. بر همین اساس، در تلاش هستند، کارآیی بیشتری داشته باشند تا کم‌کاری نشود و از تأخیر برای حاضر شدن بر سر کار یا وقت تلف کردن برای تعویض لباس پرهیز می‌کنند. البته انتخاب کارگر با حساسیت بسیاری انجام می‌شود.

انتهای پیام
آرماتوربندی و سختی کار در ماه رمضان
آرماتوربندی و سختی کار در ماه رمضان
آرماتوربندی و سختی کار در ماه رمضان

آرماتوربندی و سختی کار در ماه رمضان

captcha