توسعه برنامه‌های قرآنی نیاز به برنامه‌ریزی از دوران کودکی دارد
کد خبر: 3814845
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
نمایشگاه چهاردهم/

توسعه برنامه‌های قرآنی نیاز به برنامه‌ریزی از دوران کودکی دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی- یک استاد حوزه علمیه گفت: برای اینکه برنامه‌های قرآنی توسعه یافته‌ای داشته باشیم نیاز داریم که این مسائل از دوره کودکی و نونهالی آموزش داده شود.

برای توسعه برنامه‌های قرآنی نیاز به برنامه‌ریزی از دوران کودکی داریمحجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی‌فرد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، با بیان اینکه در جهت توسعه برنامه‌های قرآنی به دو مسئله نیاز داریم، عنوان کرد: اولین امر این است که برنامه‌ریزی قرآنی را باید از دوره کودکی آغاز کنیم، یعنی در برنامه آموزش و پرورش به صورت عام، گسترده، فراگیر و متناسب با شرایط سنی مفاهیم قرآنی ترویج داده شود و این امر باید همچنان سیر صعودی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: دومین نیاز این است که نهادهای مردمی و جلسات قرآنی توسط مردم برگزار شود. اگر این جلسات قرآنی به صورت صحیح مدیریت و تدابیر خوبی برای آن‌ها اندیشیده شود تا به نوعی قاریان، حافظان و مفسران به این جلسات راه پیدا کنند و متولیانی یافت شود تا این جلسات از حالت خودرو بودن خارج و به یک جلسه علمی به لحاظ تلاوت، قرائت و... تبدیل شود، قطعا توسعه پیدا خواهند کرد و این مسئله در جامعه ترویج داده می‌شود.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: از این رو اگر تمرکز مدیریت بر جلسات و برنامه‌های قرآنی، توسط حوزه‌های علمیه صورت گیرد و مرجع علمی قرآنی نیز علمای حوزوی باشند، نتایج موثر و مفیدتری را به دنبال خواهد داشت، چرا که این افراد با توجه به تخصصی که دارند، می‌توانند هم مربیان و هم مفسران قرآنی خوبی تربیت کنند.

زمانی‌فرد ادامه داد: همواره این کار می‌تواند به پر بار شدن جلسات قرآنی کمک کرده و در صورت به‌روز شدن تفسیر قرآن و استخراج نیازهای مورد نیاز با توجه به شرایط روز جامعه از قرآن، در راستای ترویج فرهنگ قرآنی موثر واقع شود.

نمایشگاه قرآن می‌تواند در راستای ترویج قرآنِ کاربردی باشد
استاد دروس تفسیر تخصصی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه نمایشگاه قرآن می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در بین مردم کاربردی باشد و این امر را می‌توان از دو جهت بررسی کرد، گفت: اینگونه نمایشگاه‌ها می‌تواند از یک سو به اطلاع‌رسانی فعالیت‌های متنوعی که توسط افراد در گروه‌ها و اقشار مختلف اعم از حوزویان و سایر افرادی که در راستای ترویج قرآن کریم انجام شده، کمک کند.

این مدرس حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در واقع هنگامیکه وارد اینگونه نمایشگاه‌ها می‌شویم متوجه خواهیم شد که میزان فعالیت‌های قرآنی انجام شده، بالاست و می‌توان به صورت یکپارچه و یکجا از این گونه فعالیت‌ها مطلع شد.

وی با بیان اینکه اینگونه نمایشگاه‌ها در افراد ایجاد انگیزه می‌کند و سبب می‌شود تا بسیاری از مردم رغبت بیشتری در جهت تعامل و ارتباط با قرآن پیدا ‌کنند، گفت: بسیاری از موسساتی که در این نمایشگاه حضور دارند و فعالیت‌های خود را بروز و ظهور داده‌اند نیز انگیزه درونی موثری را در افراد ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود که هنگام خروج از نمایشگاه افراد احساس کنند اطلاعات جدیدی را کسب کرده‌اند. حتی در نهایت منجر به این امر می‌شود که برخی از آن‌ها با تعدادی از غرفه‌ها اعلام همکاری کنند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه امروزه ما شاهد توجه بیش از پیش به مراسم عزاداری‌ها نسبت به مفاهیم قرآنی هستیم، تاکید کرد: اگر ما امروز شاهد این موضوع هستیم، به این دلیل است که نهادهای مردمی بدون کمک و حمایت نهادهای دولتی توانسته‌اند این مراسم‌ها را رشد و گسترش دهند. بنابراین از طرفی اگر اینگونه جلسات قرآنی به صورت صحیح اداره شوند، به تدریج با رشد نیز همراه خواهند شد.

زمانی فرد عنوان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از فعالیت‌های قرآنی افزایش پیدا کرد، به عنوان مثال برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان باعث شد تا فعالان قرآنی دستاوردهای خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند که این امر را می‌توان از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

انتهای پیام

captcha