رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی وصیت‌نامه، دست‌نوشته و آثار اهدایی امام خمینی(ره)
کد خبر: 3817114
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی وصیت‌نامه، دست‌نوشته و آثار اهدایی امام خمینی(ره)

گروه فرهنگی- همزمان با سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره)، در یازدهمین برنامه «سه شنبه‌های فرهنگی، از وصیت‌نامه، دست نوشته و آثار اهدایی امام خمینی(ره) موجود در گنجینه رضوی، رونمایی شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی وصیت‌نامه، دست‌نوشته و آثار اهدایی امام خمینی(ره)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا ملک‌ثابت، رئیس کتابخانه وزیری شهر یزد، امروز 13 خردادماه در این مراسم که در موزه قرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: وصیت نامه سیاسی- الهی امام خمینی(ره) در 26 بهمن 1361 توسط ایشان تنظیم گردید و نسخه‌ای از آن در 22 تیر 1362 نزد اولین دوره مجلس خبرگان رهبری به امانت سپرده شد. امام خمینی(ره) در سال‌های بعد، این وصیت‌نامه را مورد بازبینی قرار داد و دو نسخه از متن اصلی را جهت نگهداری در مجلس خبرگان و آستان قدس رضوی ارسال کرد.
وی گفت: وصیت‌نامه سیاسی- الهی امام خمینی(ره) مشتمل بر دستورالعمل تداوم انقلاب اسلامی و حفظ جمهوری اسلامی بر محور ولایت فقیه و بر پایه ارزش‌های اصیل مورد نظر ایشان است. از این منظر، مفاد وصیت‌نامه نگاهی آینده‌نگرانه و حاوی رهنمودها و مضامین مختلف آموزنده امام(ره) در کلیه امور سیاسی، اجتماعی، عقیدتی و اخلاقی است.
ملک‌ثابت عنوان کرد: این وصیت‌نامه که با حدیث ثقلین آغاز شده، دارای یک پیش گفتار، دو مقدمه و 17 تذکر بوده و توصیه‌ای است به همه نسل‌های آینده که همواره به کتاب و عترت تمسک جویند و هیچ‌گاه از توامان به این دو ثقل گران بها غافل نمانند، زیرا تامین سعادت اخروی در بهره‌گیری از کلام خداوند و سیره معصومین(ع) است.
رئیس کتابخانه وزیری یزد اظهار کرد: وحدت و انسجام امت اسلامی، برنامه‌ریزی برای جلوگیری از توطئه‌های آینده به ویژه خطر تبلیغات منفی سکولاریزم، اجرای قسط و عدل اسلامی، اتحاد بین دانشگاهیان و روحانیت، هوشیاری و بصیرت جوانان و مقابله با تهاجم فرهنگی، استفاده از نیروهای متعهد و متخصص در اداره کشور، برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در امور فرهنگی، آموزشی و حفظ اقتدار ملی از نکات مهم و مورد تاکید رهبر کبیر انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به آثار دیگری که به آستان قدس رضوی اهدا شده است نیز خاطرنشان کرد: قرآن راوندی، یکی از قرآن‌های فوق‌العاده نفیس گنجینه رضوی به شماره ثبت 2261، مصحف راوندی است که در سال 586 هجری قمری توسط احمدبن محمد علی راوندی کتابت و در سال 587 هجری قمری نیز توسط نجم‌الدین محمدبن علی‌بن سلیمان تذهیب شده است. این مصحف در مرداد 1363 توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا گردید.
ملک‌ثابت بیان کرد: خط نسخ کهن 13 سطری به شیوه ابن بواب، سرسوره‌ها به خط رقاع عالی و به قلم زر، حواشی اوراق به خط نسخ غبار، کاغذ خانبالغ حنایی، 216 صفحه، قطع سلطانی از جمله ویژگی‌های این مصحف شریف است.
رئیس کتابخانه وزیری یزد عنوان کرد: مبارزات امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی به عنوان پرچمدار حرکت ضد استبداد و استعماری در سال‌های 1341 تا 1357 از صفحه‌های زرین تاریخ معاصر ایران است. این حرکت که با مخالفت و سخنرانی علیه کاپیتولاسیون و لوایح ضد اسلامی «انجمن‌های ایالتی و ولایتی» در مدرسه فیضیه آغاز شد، به حرکتی عظیم علیه رژیم پهلوی در ایران مبدل گردید و اگرچه با تبعید معظم‌له همراه شد، اما در بهمن 1357 به پیروزی ملت ایران و برقراری جمهوری اسلامی به زعامت امام خمینی(ره) انجامید.
وی تصریح کرد: از اسناد گویای مبارزات امام امت، مجموعه‌ای غنی و نفیس در مرکز اسناد آستان قدس رضوی وجود دارد که در پژوهش‌های تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی قابل ارجاع است. مجموعه‌ای نفیس از 900 برگ اسناد مکتوب شامل اعلامیه‌ها، پیام‌ها، متن مصاحبه‌ها با روزنامه‌های خارجی، متن سخنرانی‌ها در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و نیز رهنمودها و فرامین معظم‌له در زمان رهبری ایشان تا سال 1368، تاریخ مبارزات و هدایت گری مردم را در دهه‌های 1340 تا 1360 می‌کند.
ملک‌ثابت خاطرنشان کرد: از این مجموعه می‌توان به سند شماره 52586، شامل بیانیه امام خمینی(ره) به علما و مردم در محکومیت حمله به طلاب فیضیه قم و لزوم مبارزه با قوانین استعماری رژیم پهلوی، سند شماره 135972 رهنمود امام در زمان تبعید در عراق به طلاب حوزه‌های علمیه قم، مشهد و دانشجویان برای مقابله با سیاست‌های ضد اسلامی و مستبدانه رژیم پهلوی، سند شماره 91225 اعلامیه دعوت نظامیان و افسران ارتش برای اعلام همبستگی با انقلاب و مبارزات ضد استبدادی، استعماری و نیز غیر قانونی بودن قراردادهای نفتی رژیم پهلوی در آذر 1357 اشاره کرد.
رئیس کتابخانه وزیری یزد گفت: یکی دیگر از آثار هنری ارزشمند این مجموعه، تابلوی نقاشی تمثال امام خمینی(ره) به شماره ثبت 92011267 است. این اثر مربوط به دوره معاصر و به سبک پرتره، روی زمینه مخمل مشکی نقاشی شده است. قاب تابلو از خاتم پرکار است که دور تا دور آن عبارت«یا علی» کتابت شده است. همچنین یکی دیگر از آثار ارزشمند موجود نیز، سند سجلی امام خمینی(ره) است که در شهریور 1370 به آستان قدس رضوی اهدا شده است.

امام خمینی(ره) از حقیقت قرآن رونمایی کردند
آیت‌الله سید محمد سجادی، استاد حوزه علمیه و یکی از شاگردان امام خمینی(ره)، در ادامه این مراسم اظهار کرد: در میان تاریخ گذشته معاصر ایران ابر مردی که تمام آیات قرآن در ایشان نقش بسته است می‌توان از امام خمینی(ره) یاد کرد و انسان از این همه برکتی که در یک شخص دمیده است، متحیر می‌شود.
وی عنوان کرد: در این میان نیز یکی از کرامات امام خمینی(ره) خلوصی بود که از آن برخوردار بودند، به گونه‌ای که تمام برنامه‌های خود را که رسالتی بسیار سنگین بود، در جهت رضای خداوند انجام می‌دادند و با این کار خود از حقیقت قرآن رونمایی کردند.
این شاگرد امام خمینی(ره) گفت: ایشان نقش‌های زیادی را در طی زندگی خود داشتند که از جمله می‌توان به تصویب کاپیتولاسیون اشاره کرد و حتی جان خود را نیز در این راه فدا کردند و هدفشان از این کار هم این بود که بتوانند دنیا را بیدار کنند.
سجادی اظهار کرد: در زمانیکه امام خمینی(ره) در نجف اقامت داشتند، با هجمه‌ای از اتهامات و ملامت‌هایی که مواجه می‌شدند، حتی یک لحظه هم به این فکر نبودند که کوتاهی کنند و نسبت به اهداف خود بی توجه باشند.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم پس از رحلت ایشان سکان‌دار این راه بر عهده فردی که پرچمدار امام را علی‎رغم مرزهای بین‌المللی، فتنه‌ها، جریانات سیاسی و خارجی، قرار گرفت. مقام معظم رهبری پس از امام خمینی(ره) نیز تلاش‌های زیادی را در راه نجات کشور از این هجمه‌ها انجام دادند.
سجادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری استقامت، مقاومت و توکل به خدا را در پیش گرفتند نیز تصریح کرد: از این رو این بشارت را خواهم داد که با توجه به اتفاقات و اقداماتی که توسط ایشان صورت می‌گیرد، امید است که سقوط آل صعود را در آینده شاهد باشیم

انتهای پیام

captcha