سطح متون آموزشی جدید؛ علت کاهش عمق علمی طلاب حوزه
کد خبر: 3818181
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳

سطح متون آموزشی جدید؛ علت کاهش عمق علمی طلاب حوزه

گروه معارف ــ یک استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از وضعیت متون درسی طلاب حوزه‌های علمیه بیان کرد: طلبه‌های جدید به نسبت طلاب دوره‌های قدیم از عمق علمی کمتری برخوردار هستند چرا که متون و درس‌های جدید در حوزه نسبت به متون قدیمی، سطحی‌تر به نظر می‌رسد.

سطح متون آموزشی جدید علت کاهش عمق علمی طلاب حوزهحجت‌الاسلام علیرضا نوروزی، مدرس حوزه و دانشگاه در مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: نکته و موضوع مهمی که باید در دیدار اخیر طلاب با رهبر انقلاب مورد نظر قرار گیرد، بحث جایگزینی متون جدید به جای متون قدیمی در آموزش‌های حوزه علمیه است. چنین کاری در فضای آموزشی حوزه سبب شده تا طلبه‌های جدید به نسبت طلاب دوره‌های قدیم حوزه از عمق علمی کمتری برخوردار باشند چرا که متون و درس‌های جدید در حوزه نسبت به متون قدیمی، سطحی‌تر به نظر می‌رسند و این مسئله‌ای است که باید مورد توجه طلاب و اساتید قرار گیرد و جا دارد که در سطوح عالی تصمیم‌گیری به آن توجه شود.

وی گفت: دیدار رهبر انقلاب با طلاب و روحانیون اولین جلسه رسمی در ماه رمضان با طلاب جوان بود که قرار است به صورت سالانه ادامه داشته باشد. البته در این دیدار بیشتر صحبت‌های کلی از سوی طلاب و سخنرانان مطرح شد و در واقع وضعیت حوزه توسط طلاب به خوبی بیان شد اما بحث جدی‌تری در این رابطه لازم بود.

نوروزی اظهار کرد: رهبر انقلاب در دیدار با طلاب در ۱۰ محور سخنرانی داشتند. ۷ محور از این موضوعات خطاب به حوزه و طلاب و ۳ بحث به صورت کلی مطرح شد؛ موضوعات کلی مثل شبهات فاصله حوزه و جامعه، احترام مردم به روحانیت، استنباط ارزش‌های اخلاقی توسط به اصطلاح روشنفکران و گریز به روشنفکران نیمه‌سواد که ممکن است سخنان ایشان به آیات و روایات هم مستند باشد اما استنباط آن‌ها کامل نباشد.

اهمیت فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی طلاب
وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی طلاب و مبلغان در نظرات رهبر انقلاب بیان کرد: ایشان در دیدار خود با طلاب مرحوم شیخ مجتبی قزوینی و میرزا جواد آقای تبریزی، از علمای فعال در حوزه علمیه خراسان را با وجود اختلاف سلیقه‌های علمی همراه با حضرت امام خمینی(ره) معرفی کردند که این اساتید حوزه در مسائل سیاسی و اجتماعی طلاب را در راستای انقلاب اسلامی تشویق می‌کردند.

نوروزی گفت: وظیفه حوزه و روحانیت تنها تبیین معارف نیست بلکه تحقق بخشیدن به این معارف نیز از جمله وظایف حوزه و روحانیت است. رهبر انقلاب در توصیه‌ای به طلاب قرائت منشور روحانیت حضرت امام را مورد تاکید قرار دادند و ارتباط نزدیک با مردم و افزایش معرفت را از جمله توصیه‌های مهم خود به مبلغان و اهل منبر بیان کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: رهبر انقلاب جهت‌دهی به علوم و ارشادات حوزه علمیه به فعالان در سایر علوم از جمله علم پزشکی را مورد تاکید داشتند و توجه و تاکید بر علم و فقه در حوزه علمیه را یادآور شدند؛ نکته دیگری که رهبر انقلاب در فضای علمی حوزه مورد تاکید قرار دادند عدم نزاع در صورت وجود اختلافات سیاسی و علمی در این بسترهای آموزشی بود. ایشان با تأکید بر جدایی از هتک حرمت، رعایت ادب نسبت به علما و مراجع را یادآور شدند و البته به نقش صبر علما در برابر طلاب جوان نیز اشاره داشتند.


طلاب با شرایط زمانی همراه شوند
نوروزی اضافه کرد: طلبه‌ها باید با هر شرایط مکانی و زمانی همراه شوند؛ یک زمانی تبلیغ به صورت سنتی بود و الان هم این روش اثرگذاری خود را دارد. البته در زمینه‌ای که بستر اثرگذاری وجود دارد، طلبه‌ها و مبلغان باید با بهره‌گیری از سبک‌های جدید تبلیغی و استفاده از فضاهای جدید ایجاد شده، به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به وظیفه طلاب نسبت به آحاد جامعه اظهار کرد: در هر بستری که آحاد جامعه حضور فعال دارند، طلاب نیز موظف هستند که حضور خوبی داشته باشند. فضای مجازی هم از جمله بسترهایی است که البته طلاب به آن وارد شده و تاثیر خوبی در این زمینه داشته‌اند. ضرورت دارد که ارتباط طلاب با مردم در این زمینه تقویت شود چرا که بستر تبلیغ در این زمینه بسیار مناسب است.

نوروزی با انتقاد نسبت به برخی رفتارهای طلاب در فضاهای تبلیغی عنوان کرد: ما در هر جایی که هستیم، چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی، شئون طلبگی باید رعایت شود. به زبان ساده‌تر بعضی فعالیت‌ها و کارهایی که در نگاه مردم از جانب روحانیت سبک شمرده می‌شود، نباید به انجام رسد. برای نمونه می‌توان به تصاویری اشاره کرد که فعالیت‌های نامناسب از برخی طلاب در برخی محیط‌های غیرمتعارف منتشر می‌شود. این‌ها نمونه‌ای از رفتارهای نامناسب تبلیغی است که در فضای مجازی خود را نشان می‌دهد.


طلاب و آفات تبلیغی
وی گفت: برخی دلیل این رفتارها را جذب مخاطب می‌دانند و به طور مسلم جذب مخاطب اهمیت دارد اما برای جذب افراد نباید دست به هر کاری زد؛ بعضی وقت‌ها و در دوره‌هایی طلاب دچار آفات تبلیغی و رفتاری شده‌اند.

نوروزی اظهار کرد: در دیدار اخیر رهبر انقلاب با طلبه‎ها و مسئولان حوزه، لازم بود تا نکات مهم‌تری مدنظر قرار گیرد از جمله اینکه قرارگرفتن مدرک حوزه به عنوان معادل مدرک دانشگاهی روند درستی ندارد و در واقع هر محیط آموزشی مدرک خاص خود را می‌طلبد و چنین معادل‌سازی سبب اجحاف در حق حوزه‌های علمیه می‌شود به گونه‌ای که مدرک معادل حوزه را می‌توان در دانشگاه با سنوات پایین‌تر و گذراندن محتوای درسی کمتری به دست آورد.
انتهای پیام

captcha