300 تخته فرش ایرانی در موزه‌های جهان وجود دارد
کد خبر: 3818650
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵

300 تخته فرش ایرانی در موزه‌های جهان وجود دارد

گروه فرهنگی ــ مدیرعامل شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه قدردان میراث نیاکان نیستیم، گفت: امروز بیش از 300 تخته فرش دستباف و اصیل ایرانی در موزه‌های سایر کشورها در معرض نمایش علاقمندان است.

300 تخته فرش ایرانی در موزه‌های جهان وجود داردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، غلامرضا باغشنی، مدیرعامل شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی امروز 21 خردادماه همزمان با روز جهانی صنایع دستی در مراسم رونمایی یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین قالیچه‌های جهان و اسناد فرش گنجینه رضوی با عنوان «قالیچه محرابی باغی» در موزه فرش حرم مطهر رضوی اظهار کرد: آنچه ما را در صنایع دستی از سایر کشورها متمایز کرده فرش دستباف است وگرنه سایر صنایع دستی در همه کشورها در حرفه‌های مختلف مطرح بوده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
وی افزود: میراثی از نیاکان ما رسیده و قدر آن را ندانسته ایم و اینکه این قدرنشناسی به مردم یا متولیان امر برمی‌گردد جای سوال دارد که کارشناسان در این زمینه باید تحقیق کنند تا ببیند این امر از کجا نشئت گرفته است.
باغشنی ادامه داد: تاریخچه فرش در ایران به 2500 سال پیش برمی‌گردد که این برند از همان سال‌ها در دنیا مطرح بوده است. در زمان شاه طهماسب و در جریان یک سیل فرش‌های بقعه شیح صفی‌الدین اردبیلی آسیب می‌بیند که در آن زمان کارشناسانی از موزه ویکتوریای لندن آن را خریداری می کنند و یک نفر از موزه لوس آنجلس نیز تخته دیگر فرش را خریداری می‌کند.
مدیرعامل شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی گفت: اوج شکوه و برند و اصالت فرش ایرانی در 500 سال قبل بوده و بعد در زمان صفویه تمام دولتمردان بلاد اروپایی و سایر کشورهای اطراف ایران سفارشاتی برای بافت فرش می‌دادند و تجار زیادی که روابط اقتصادی با دول اروپایی داشتند نیز تجارت فرش می‌کردند . امروز بیش از 300 تخته فرش دستباف و اصیل ایرانی در موزه‌های سایر کشورها در معرض نمایش علاقمندان است.
وی بیان کرد: این نشان می دهد در زمان صفویه نیز فرش ما در سایر کشورهای دنیا مورد توجه و این بخش از صنایع دستی ایرانیان حائز اهمیت بوده است. در دوره قاجار نیز این اهمیت برای فرش ایرانی بود و در واقع دیگران از خود ما ایرانیان بیشتر به فرش ایرانی بها می دادند و ما نتوانسته‌ایم از این ذخایر مهم پاسداری کنیم.
باغشنی افزود: پس از پیروزی انقلاب آستان قدس رضوی تلاش زیادی در پی حفظ این هنر داشته که نمونه آن احداث موزه فرش و همچنین در سال 60 کارگاه تولید فرش دستباف در20 کیلومتری مشهد راه اندازی شد که با گسترش فضای حرم مطهررضوی و نیاز به مفروش شدن فضای توسعه یافته یک کارگاه‌ فرش دستباف درکاشمر نیز راه اندازی شد.
مدیرعامل شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی گفت: جایگاه قابل توجهی برای فرش ایرانی قائل نیستیم در حالیکه جنبه هنری فرش دستباف ایرانی از جنبه اقتصادی آن مطرح‌تر است.

انتهای پیام

captcha