اجرای ۱۴ طرح فرهنگی ـ حمایتی از محل موقوفات مشهد در حاشیه شهر
کد خبر: 3818936
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

اجرای ۱۴ طرح فرهنگی ـ حمایتی از محل موقوفات مشهد در حاشیه شهر

گروه اجتماعی ــ ۱۴ طرح فرهنگی و حمایتی از محل اجرای نیات موقوفات مشهد در حاشیه شهر اجرا می‌شود.

اجرای 14 طرح فرهنگی و حمایتی از محل موقوفات مشهد درحاشیه شهربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد صفرپور، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مشهد امروز، 22 خردادماه در نشست خبری تشریح عملکرد سه ماهه اول سال جاری بیان کرد: موضوع موقوفات و بقاع متبرکه به عنوان دو شاخص مهم فرهنگ اسلامی به ویژه فرهنگ تشیع است و تنها منحصر به اسلام نیست.
وی افزود: بقاع متبرکه به عنوان یک نماد اعتقاد به ولایت و امامت از جمله اعتقادات مهم اصول مذهب ماست. از عنایات الهی وجود مقدس بارگاه امام رضا(ع) آستان مقدس امامزادگان در ایران است که همواره ملجأ و پناهی برای همه مسلمانان و شیعیان بوده است.
صفرپور ادامه داد: مجموعه کل اداره اوقاف و امور خیریه مشهد در چهار ناحیه تقسیم شده که مدیریت موقوفات مشهد و امامزاده سید محمد(ع) از سوی ناحیه یک، مدیریت موقوفه گوهرشاد توسط ناحیه 2، مدیریت بقاع متبرکه مشهد توسط ناحیه 3 و مدیریت موقوفات روستاهای مشهد توسط ناحیه چهار انجام می‌شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مشهد گفت: از جمله مأموریت‌های اوقاف بروزرسانی اسناد اجاره است که از ابتدای سال جاری تاکنون 400 سند و رقبه در بخش اسناد اجاره به روزرسانی شده است. در حوزه سرمایه‌گذاری پنج پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان از محل پنج موقوفه تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌ها در اوقاف پرداختن به حاشیه شهر است تصریح کرد: 14 برنامه فرهنگی و حمایتی برای حواشی مشهد در نظر گرفته شده که مهمترین آنان شامل حمایت از مجموعه‌های قرآنی تربیت محور با تخصیص اعتبار 360 میلیون ریال در سال است.
صفرپور اظهار کرد: اجرای طرح رویش در راستای حمایت از تشکل‌های فرهنگی تربیت محور، طرح مهر تحصیلی برای حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت و اجرای طرح مهر تندرستی در راستای تأمین هزینه درمان و تهیه دارو برای بیماران نیازمند از دیگر طرح‌های اجرایی در حاشیه شهر است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مشهد کمک به مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی در راستای برگزاری مراسمات ائمه اطهار(ع) از محل موقوفات مرتبط با تخصیص 600 میلیون ریال، تأمین هزینه درمان و آموزش ایتام در موقوفه عبدالله رضوی به ارزش یک و نیم میلیارد تومان نیز از دیگر فعالیت‌های این اداره بوده است.
وی گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی شامل طرح آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی، یاس نبوی، ضیافت الهی و... در طول ایام سال در آستان مقدس امامزاده سید محمد(ع) از جمله برنامه‌های این اداره است که در طرح ضیافت الهی سفره افطاری ساده در طول ماه مبارک رمضان هر شب میزبان 500 روزه دار بود. همچنین در راستای ایجاد تسهیلات برای زائران و مجاوران نیز طرح توسعه بقعه در دستور کار قرار گرفته است.
صفرپور با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون هفت وقف در مشهد به ثبت رسیده است گفت: یکی از راه‌های پشتیبانی از امور فرهنگی در جامعه توسعه و ترویج سنت حسنه وقف برای مسائل روز جامعه است که این کار همکاری رسانه ها را می‌طلبد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مشهد عنوان کرد: همزمان با ماه مبارک رمضان، موقوفات مرتبط با برگزاری مراسمات این ماه شامل موقوفه قهار قلی میرزا، پاچنار، محله نوغان، باغ علی آباد مشهد اجرای نیت شدند.
وی تصریح کرد: بر این اساس تعداد 35 هزار و 400 نفر در شب‌های قدر و طول ماه رمضان در مراسم افطار و سحر اطعام شدند که هزینه آن به ارزش 420 میلیون تومان از محل موقوفات مرتبط تأمین شد.
صفرپور ادامه داد: در این راستا مراسم احیای شب 19 ماه مبارک رمضان با اجتماع 2000 نفر از گردا‌ن‌‌های امام حسین(ع) با عنوان ضیافت الهی در حسینیه امام خمینی(ره) همراه با محفل قرآنی با حضور قاری بین‌المللی حمیدرضا احمدی وفا و سخنرانی، برپایی مراسم احیای شب 21 ماه مبارک رمضان نیز با حضور 1500 نفر از طلاب حوزه علمیه از محل موقوفات مرتبط مشهد برگزار شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مشهد اجرای برنامه ضیافت الهی در جوار امام زاده غیاث الدین محمد(ع) در شب 10، 19، 21 و 27 ماه مبارک رمضان، را از دیگر فعالیت‎های اجرایی از محل موقوفات در ماه مبارک رمضان عنوان کرد.
وی گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان فعالیت‌های متنوعی دیگری نیز از محل موقوفات مرتبط توسط اداره اوقاف و امور خیریه مشهد انجام شد. برپایی 24 محفل انس با قرآن با اولویت اجرا در حاشیه شهر مشهد و تهیه بسته مواد غذایی برای ارسال به مناطق سیل‌زده از محل موقوفات مرتبط از دیگر فعالیت‌های این اداره در طول سه ماهه اول سال جاری بود.
صفرپور با اشاره به اینکه کمک به مجموعه‌های مذهبی از محل موقوفات مرتبط با نیت عزاداری و اطعام در ماه مبارک رمضان از محل موقوفات مرتبط، صورت گرفت بیان کرد: تهیه و توزیع 550 بسته غذایی برای محرومین حاشیه شهر به مبلغ 80 میلیون تومان و ارسال 1000 جلد مصحف شریف به مساجد حاشیه شهر نیز از محل موقوفات با نیت اجرا در ماه مبارک رمضان انجام شد.
انتهای پیام

captcha