فعالیت هنرمندان، شاخص صادرات صنایع دستی ما را تعیین می‌کند
کد خبر: 3819875
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶

فعالیت هنرمندان، شاخص صادرات صنایع دستی ما را تعیین می‌کند

گروه فرهنگی ــ معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی شاخص صادرات صنایع دستی ما را تعیین و معرفی می‌کند.

فعالیت هنرمندان، شاخص صادرات صنایع دستی ما را تعیین می‌کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد مطیع، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، امروز در مراسم نکوداشت زهرا محسنی، پیشکسوت صنایع دستی و هنرهای سنتی، که در موزه بزرگ خراسان با حضور مدیران، مسئولان، پیشکسوتان، هنرمندان و شاگردان این استاد در موزه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه اگر همراهی هنرمندان نبود، ما نمی‌توانستیم شاخص خود را در حوزه صنایع‌دستی تعیین و معرفی کنیم. از این رو تولیدات این افراد است که نشان می‌دهد در عرصه صادرات نیز موفق بوده‌ایم. همچنین ورود به موضوع آموزش نیز از دیگر فعالیت‌های اداره‌کل بوده و خواهد بود.
مطیع ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهایی که در طی این جنگ آسیب دیدند، تصمیم به تشکیل شورایی به نام شورای جهانی صنایع دستی گرفتند و کشور ما هم به دلیل پیشینه‌ای که در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی داشته و دارد، در سال 47 عضو این شورا شد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: پس از تشکیل این شورا، روز دهم ژوئن که مصادف با 20 خرداد ماه است، به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شد و کشورهای عضو این شورا مجاب شدند تا این روز را گرامی بدارند.
مطیع اضافه کرد: ما نیز طبق وظیفه‌ای که بر عهده داریم، هر سال برنامه‌های مختلفی را برای این روز پیش‌بینی می‌کنیم که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری مراسم نکوداشت پیشکسوتان این عرصه اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، به برگزاری کارگاه‌های صنایع‌دستی نیز توجه داشته‌ایم و طی سفری که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مشهد داشت، بودجه‌‍‌ای به این امر اختصاص و بنا شد که این طرح در آرامگاه فردوسی آغاز و دنبال شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از این رو در مرحله نخست این کارگاه را به عنوان الگویی اجرا کردیم و در ادامه نیز کارگاه‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی در پردیس آرامگاه فردوسی راه‌اندازی خواهد شد که شامل کارگاه آموزشی رودوزی سنتی، خانه چوب، سنگ هر کاره و... نیز است. این کارگاه با مساعدت زهرا محسنی، پیشکسوت صنایع‌دستی راه‌اندازی خواهد شد.
مطیع تصریح کرد: در مدت 28 سال که درحوزه صنایع دستی خدمت کردم، نزد استادان زیادی شاگردی کرده‌ام اما ارادتی ویژه به این بانوی هنرمند دارم چرا که این استاد پیشکسوت اخلاق‌مدار است.
گفتنی است که کاشی ماندگار پیشکسوت صنایع دستی خراسان رضوی سر درب منزل استاد زهرا محسنی نصب شد.
انتهای پیام

captcha