پاسخ مدیرعامل مؤسسه هنری آستان قدس به حاشیه‌ اهدای قرآن سلجوقی به رئیس‌جمهور
کد خبر: 3820104
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
اختصاصی ایکنا؛

پاسخ مدیرعامل مؤسسه هنری آستان قدس به حاشیه‌ اهدای قرآن سلجوقی به رئیس‌جمهور

‌گروه فرهنگی ـ مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: قرآن اهدایی به رئیس جمهور از سوی تولیت آستان قدس رضوی، نسخه بازآفرینی شده یکی از نفایس موجود و قابل بازدید در موزه قرآن حرم مطهر رضوی است.

پاسخی به حاشیه‌ اهدای قرآن به رئیس‌جمهورمهدی سیم‌ریز، مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی عنوان کرد: نسخه اصلی این قرآن اهدایی با نسخه بازآفرینی شده دارای اختلافات ابعادی است و هیچگاه اصل نفایس موجود در موزه قابل اهدا به فرد خاص نیست.
وی ادامه داد: یکی از وظایف موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس نشر نفایس موجود در کتابخانه و موزه‌های آستان قدس رضوی است. هدف این کار در دسترس قرارگرفتن آثار به صورت غیرمستقیم برای پژوهشگران علاقه‌مندان و کلکسیون‌داران است.
سیم ریز اظهار کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب در احکام مختلف تولیت آستان قدس رضوی نیز این بوده است که مجموعه نفایس آستان قدس رضوی باید مورد صیانت و معرفی قرار گیرد.
بازآفرینی کتاب‌ها و قرآن‌ها از 10 سال گذشته
وی گفت: بازآفرینی کتاب‌ها و نفایس موجود در کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی را از حدود ۱۰ سال پیش دنبال می‌کنیم، مجموعه نفیسی از آثار موجود در طول این مدت منتشر شده که نمونه‌های بارز آن قرآن بایسنقری و قرآن ابراهیم سلطان بوده که در بخش باز نشر آثار تاریخ اسلام مورد توجه است.
مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی افزود: از هر یک از این دو قرآن حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ جلد به صورت محدود از نسخه بازآفرینی شده منتشر شده که به صورت خاص نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و در طول سال‌های اخیر و در دوران تولیت‌های مختلف آستان قدس رضوی این نسخه به جهت اهمیت خود به اشخاص ویژه‌ای تعلق می‌گرفته است.
سیم‌ریز عنوان کرد: در مرحله اول باز آفرینی روی قرآن‌ها یکسری کار پژوهشی انجام می‌شود. تمام زوایای علمی و پژوهشی اثر مورد توجه قرار می‌گیرد و بعد نیز مرحله تصویربرداری با دوربین‌های پیشرفته از صفحات این قرآن انجام می‌شود در یک فرایند چاپ خاص و با حضور زبدگان عرصه چاپ قرآن بازنشر شده در قالب و ابعادی متفاوت است. اثر اصلی به چاپ می‌رسد و این حرکت نیز با هدف جلوگیری از ترویج نسخه‌های تقلبی و فروش آن‌ها در سطح جامعه انجام می‌شود.
وی با اشاره به مراحل اهدای قرآن‌های بازنشر شده عنوان کرد: فقط هنگام دریافت این قرآن باز نشده بروشور نیز دریافت می‌کند که تمام ابعاد و اختلاف‌ها نسبت به نسخه اصلی آن توضیح داده می‌شود و نسخه اصلی نیز به صورت دقیق مورد معرفی قرار می‌گیرد.
مشابه‌سازی آثار نفیس به عنوان سوغات زائر
سیم‌ریز ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌ها و هماهنگی‌هایی که با سازمان اسناد کتابخانه‌ها و موزه های آستان قدس انجام شده است، ما علاوه بر روند بازنشر کتب و آثار مکتوب در آستان قدس رضوی بازآفرینی آثار خاص در موزه‌های آستان قدس رضوی را مد نظر داشته باشیم و این آثار مشابه‌سازی شده به عنوان سوغات برای زائران و بازدیدکنندگان از موزه های آستان قدس ارائه شود.
مدیر عامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اضافه کرد: این بازآفرینی و مشابه‌سازی روندی است که در بسیاری از موزه‌های بزرگ دنیا به عنوان هدیه موزه در نظر گرفته می‌شود حتی بسیاری از موزه‌های بزرگ دنیا درآمد خود را از این طریق کسب کرده و بازدید موزه برای علاقه‌مندان را رایگان قرار می‌دهند.
انتهای پیام

captcha