راه‌اندازی اولین کمپین ملی کنترل فشار خون در ۴۰ پایگاه خراسان رضوی
کد خبر: 3820376
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

راه‌اندازی اولین کمپین ملی کنترل فشار خون در ۴۰ پایگاه خراسان رضوی

گروه اجتماعی ــ معاون اجرایی و مسئول گروه بیماری‌های مرکز بهداشت ناحیه یک مشهد از راه‌اندازی ۴۰ پایگاه در قالب کمپین ملی کنترل فشار خون برای نخستین بار، همزمان با سراسر کشور در خراسان رضوی خبر داد.

راه‌اندازی اولین کمپین ملی کنترل فشار خون در 40 پایگاه خراسان رضویحسام تاجی، معاون اجرایی و مسئول گروه بیماری‌های مرکز بهداشت ناحیه یک مشهد‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه حضور برخی از اعضای تیم اجرایی طرح غربالگری فشار خون در تحریریه ایکنا و اقدام به اندازه‌گیری فشار خون خبرنگاران این تحریریه و سایر اعضای سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه بیماری فشار خون از جمله بیماری‌های خطرناک و پنهان است، گفت: در راستای شناسایی و کنترل بیماری فشار خون برای نخستین بار، همزمان با سراسر کشور کمپین ملی کنترل فشار خون در خراسان رضوی از 27 اردیبهشت‌ماه راه‌اندازی شد و تا 15 تیرماه نیز ادامه دارد.
وی افزود: اهدافی که این طرح دنبال می‌‎کند شامل دو بخش عمده اعم از اطلاع‎رسانی و آگاه کردن مردم از بیماری فشار خون، فاکتورهای خطر و عوارض آن و دوم شناسایی بیماران فشار خون است که در شهرهای بزرگ این طرح در سه گروه عمده شامل جمعیت بالای 30 سال، بانوان باردار و افرادی که به نارسایی کلیه مبتلا هستند، اجرا می‌شود.
تاجی با اشاره به اینکه طبق آمار سال‌های گذشته از هر چهار نفر بالای 30 سال، یک نفر مبتلا به این بیماری خاموش است، بیان کرد: از آنجا که فشار خون شیوع بالایی در دنیا و کشور دارد و مهم‌ترین ریز فاکتور بیماری قلبی و عروقی و همچنین علت اصلی سکته‌های قلبی محسوب می‌شود، بر این اساس پیش‌بینی شده تا 50 درصد جمعیت بالای 30 سال در بازه دو ماهه اجرای کمپین غربالگری شوند.
معاون اجرایی و مسئول گروه بیماری‌های مرکز بهداشت ناحیه یک مشهد افزود: بیش از 50 درصد بزرگسالان بدون اینکه خود بدانند دچار فشار خون بالا هستند و از آنجا که یک بیماری بی‌علامت است، به قاتل بی‌صدا شهرت دارد. خوشبختانه تاکنون 54 هزار نفر در این طرح غربالگری شدند، در حالی‌که هدف ما 300 هزار نفر است و امیدواریم تا پایان طرح برای این تعداد افراد نیز غربالگری انجام شود.
وی در خصوص پیشگیری و کنترل فشار خون بالا بیان کرد: اصلاح سبک زندگی برای این امر مهم‌ترین مقوله است که در این راستا افزایش فعالیت بدنی، برنامه غذایی سالم (کاهش چربی، مصرف میوه و سبزی، آب‌پز و بخار پز کردن به جای سرخ کردن غذا و...)، کنترل وزن، مدیریت استرس، پرهیز از مصرف دخانیات، کم کردن نمک از وعده‌های غذایی(پرهیز از فست فود، غذاهای کنسروی و ...) و... تأثیر بسزایی در کنترل این بیماری خاموش دارد.
تاجی با بیان اینکه بیشترین مبتلایان به بیماری فشار خون افراد بین 45 تا 55 سال هستند، گفت: افرادی که در این طرح مراجعه می‌کنند و به فشار خون بالا مبتلا هستند، با راهنمایی کارشناس تغذیه، روانشناس، پرستار و پزشک مستقر در پایگاه برای کاهش این بیماری اقدام خواهند کرد.
معاون اجرایی و مسئول گروه بیماری‌های مرکز بهداشت ناحیه یک مشهد گفت: در حال حاضر علاوه بر خانه‌های بهداشت، تعداد 40 پایگاه در سطح استان برای اجرای این طرح از ساعت 7.30 تا 21.30 فعال و مراجعان توسط تیم مستقر معاینه می‌شوند.
وی گفت: بر اساس تصمیم وزیر بهداشت، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کمپین بیماری دیابت و سرطان تا پایان سال جاری در دست اقدام است.
انتهای پیام
راه‌اندازی اولین کمپین ملی کنترل فشار خون در 40 پایگاه خراسان رضوی

captcha