اقدام شاخصی در راستای عملیاتی کردن سند شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت نگرفت
کد خبر: 3821683
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳

اقدام شاخصی در راستای عملیاتی کردن سند شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت نگرفت

گروه اجتماعی ــ مسئول سازمان فضای مجازی سراج مرکز چهارمحال و بختیاری‌ با اشاره به اینکه بحث تصویب سند و عملیاتی شدن آن دو مقوله جداگانه است بیان کرد: هنوز کار مهم و شاخصی در راستای عملیاتی کردن این سند صورت نگرفته و اختصاص ردیف بودجه و نیز طی مسیر بروکراسی اجتناب‌ناپذیر است و تمام نهادهای درگیر از جمله سازمان تبلیغات، امور قرآنی، خبرگزاری‌ها، اداره اوقاف و امور خیریه و ... می‌توانند در این عرصه مؤثر باشند.

یزدان یگانگی، مسئول سازمان فضای مجازی سراج مرکز چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه صحبت درخصوص ورود یا عدم ورود فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی دیر است، اظهار کرد: امروزه فضای مجازی در همه جوانب زندگی از جمله پرداختن به فرهنگ قرآن کریم رخنه کرده اما باید گفت که حضور قرآن در فضای مجازی در مقایسه با سایر مقوله‌ها، کم‌رنگ‌تر است.

وی با اشاره به تدوین و تصویب «سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان» در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: بخش مهمی از این سند راهبردی که سال گذشته با حضور نماینده ولی فقیه در استان، مسئولان نهادهای قرآنی و فرهنگی استان از جمله جهاد دانشگاهی، نهایی شد، به بخش «قرآن و فضای مجازی» اختصاص دارد.

یگانگی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در زمینه تصویب سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی جزو استان‌های پیشرو است، گفت: تمام مراحل تشکیل دبیرخانه، تأمین محتوا و تدوین و تصویب سند انجام شده و برای عملیاتی شدن آن، تخصیص اعتبار و همت نهادها و دستگاه‌های درگیر، از جمله رسانه‌ها در امر مطالبه‌گری، لازم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بحث تصویب سند و عملیاتی شدن آن دو مقوله جداگانه هستند، افزود: باید گفت که هنوز کار مهم و شاخصی در راستای عملیاتی کردن این سند صورت نگرفته و اختصاص ردیف بودجه و نیز طی مسیر بروکراسی اجتناب‌ناپذیر است و تمام نهادهای درگیر از جمله سازمان تبلیغات، امور قرآنی، خبرگزاری‌ها، اداره اوقاف و امور خیریه و ... می‌توانند مؤثر باشند.

یگانگی با اشاره به رویکرد سازمان فضای مجازی سراج، بیان کرد: این مؤسسه آماده تبدیل محتواهای قرآنی به فرآورده‌های مجازی، از جمله اپلیکیشن، بازی رایانه‌ای و... است که در این خصوص می‌توان به تجربه موفق نرم‌افزار «قرآن برای کودکان» اشاره کرد که در نمایشگاه قرآن امسال در استان رونمایی شد و مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفت.

وی درخصوص این نرم‌افزار قرآنی‌ اظهار کرد: همزمان با رونمایی از این نرم‌افزار آموزشی که مناسب رده سنی کودکان است، پویشی با عنوان «قصه قرآنی بخوان، جایزه ببر» برای آنان به راه افتاد که تعداد کثیری از کودکان در آن شرکت کردند و با جوایز نفیس مورد تشویق قرار گرفتند.

علت مهجوریت قرآن
یگانگی در خصوص دلایل مهجور بودن قرآن در جامعه و فضای مجازی، تأکید کرد: دلیل اصلی این امر، وجود جذابیت‌های کاذب و پوچ است که افراد را به قهقرا سوق می‌دهد حال آنکه از جذابیت ذاتی و واقعی قرآن غافل مانده‌ایم چرا که قرآن فی‌نفسه جذاب است.

وی وجود لذت کاذب و زودگذر در این جذابیت‌های کاذب را یادآور شد و ادامه داد: این لذت کاذب یقیناَ کاربران فضای مجازی را از درک لذت واقعی قرآن دور می‌کند و پرداختن توأمان کارشناسان دینی و متخصصان فضای مجازی به این مسئله می‌تواند منجر به یافتن راهکارهایی برای مبارزه با این مشکل شود.

راهکار رفع مهجوریت قرآن در فضای مجازی
یگانگی یادآور شد: کارشناسان باید بتوانند جذابیت‌های مورد استقبال جوانان امروز را بشناسند و سپس به ارائه محتوای قرآن در حوزه تفسیر، ترجمه، مفاهیم، اعجاز و ... در قالب‌های مورد اقبال جوانان بپردازند.

وی با بیان اینکه برای استفاده بهینه و مؤثر از فضای مجازی نیاز به فکر و کار کارشناسی شده است، ادامه داد: ایده‌پردازی در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، تولید کلیپ‌های کوتاه و تأثیرگذار و نشر آن‌ها در گروه‌ها و کانال‌های اجتماعی فعال، تولید تصاویر، تصویرنوشته، موسیقی، متن کوتاه و ... نیز در جا انداختن فرهنگ قرآنی به مدد بهره‌گیری از فضای مجازی حائز اهمیت است.

یگانگی ضرورت الگوگیری از تجربه‌های موفق در این خصوص را یادآور شد و گفت: گاهی شاهد کارهای خوبی در شبکه‌های مجازی پرمخاطب در زمینه تبلیغ و ترویج قرآن هستیم و می‌توان از این حرکت‌ها الگوبرداری کرد که نمونه آن، تهیه پیام‌های قرآنی در قالب هنری و نشر آن در کانال‌هاست.

وی با اشاره به بیانیه رهبری در خصوص «گام دوم انقلاب»، بیان کرد: در حوزه قرآنی می‌توان چندین قرائت از این بیانیه راهبردی داشت که نقش جوانان و تجهیز آنان به علم و دانش روز یکی از این مقوله‌‌هاست چراکه این افراد در صورت داشتن توانایی و تخصص و به شرط دارا بودن تعهد دینی و ایمان، می‌توانند گام مهمی در تولید فرآورده‌های مفید قرآنی داشته باشند.

یگانگی با استناد به توصیه مقام معظم رهبری به ویژه در خطاب به جوانان، گفت: با مبنا قرار دادن توصیه رهبری درخصوص اهتمام به خواندن قرآن که نفسش نور و برکت است، می‌توان کارهای فراگیری را در فضای مجازی انجام داد که برای گروه‌ها و رده‌های سنی مختلف قابل استفاده باشد و قرآن را به انحاء مختلف ترویج دهد.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان به نقش رسانه‌ها اشاره و تأکید کرد: اگر در خصوص گسترش قرآن در فضای مجازی همواره از سوی رسانه‌ها مطالبه وجود داشته باشد این موضوع کم کم به گفتمان تبدیل و هر فرد و ارگانی بر وظیفه خود در این راستا واقف می‌شود.

وی با بیان اینکه گسترش حضور قرآن در فضای مجازی امری تحقق‌پذیر است، اظهار کرد: قرآن حرف حق و حقیقت و سراسر نور و روشنی است و در صورتی‌که هر کدام از ما در جایگاه خودش به رسالتمان عمل و فضا و زیرساخت را برای کار فراهم کنیم، خیلی زود شاهد جایگزینی قرآن با جاذبه‌های کاذب فضای مجازی خواهیم بود.
انتهای پیام

captcha