حج یک منطقه امن بین‌المللی است
کد خبر: 3821782
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱

حج یک منطقه امن بین‌المللی است

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس بعثه مقام معظم رهبری در امور اهل سنت گفت: بر اساس آیه 97 آل عمران، حج یک منطقه امن بین‌المللی است و تا وقتی حج وجود دارد، نشان عظمت اسلام نیز وجود دارد.

حج یک منطقه امن بین‌المللی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام هادی اکبری، رئیس بعثه مقام معظم رهبری در امور اهل سنت امروز دوم تیرماه، در مراسم دیدار کارگزاران اهل سنت 98 با آیت‌الله علم الهدی در محل دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: شما کارگزاران حج به عنوان خدام زائران خانه خدا توفیق بزرگی نصیبتان شده و معلوم نیست تا چه مدت این توفیق را داشته باشید، لذا نهایت بهره را از این توفیق باید ببرید.
وی افزود: با مروری بر آیات الهی اهمیت حج بیشتر برای ما ظهور و بروز می‌کند اما با وجود اینکه حج یک عبادت مسلم اما مظلوم و غریب است، چرا که کمتر به این مسئله پرداخته‌ایم.
اکبری با بیان اینکه اقامه و به پاداشتن حج بسیار مهم است، ادامه داد: اقامه و به پا داشتن حج به قدری اهمیت دارد در روایات آمده هرگاه مردم به هر دلیلی حج را تعطیل کنند، حاکم اسلامی موظف است تا شرایط را حتی اگر مردم پول نداشته باشند، از بیت‌المال هزینه حج را تأمین کند تا حج تعطیل نشود.
رئیس بعثه مقام معظم رهبری در امور اهل سنت اظهار کرد: حج یک عبادت فردی و اجتماعی و علاوه بر اینکه عبادت است، حتی در بطن خود چندین عبادت را جای داده است. در جهت ادای این فریضه حاجی باید هم مالش را خرج کند و هم سختی را تحمل کند تا این عبادت را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه شریعت اسلام با حج مشخص می‌شود، گفت: براساس روایتی از امام باقر(ع) حج یکی از ستون‌های اصلی اسلام است، از طرفی در بیان تشریع خداوند مسئله حج، این فریضه بزرگ را در قرآن کریم به عنوان یک رکن معرفی می‌کند.
اکبری گفت: خداوند در آیه 97 سوره آل عمران که فرمودند:«وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ» و امام صادق(ع) در تعبیر این آیه می‌فرماید: کلمه «الله» در این آیه مقدم و حج منصوب به خدا و حقی است که بر گردن همه مردم است و در ادامه آیه آمده که هرکس حج را منکر شود، کافر است.

حج قانون توحید
وی با بیان اینکه حج برای همه عالمیان مایه هدایت و برکت است، تصریح کرد: براساس آیات و روایت حج منافع مادی و معنوی زیادی نه تنها برای حج گزاران، بلکه برای همه مردم دارد. خداوند در برخی آیات بعضی از عبادات مانند نماز و روزه را تنها بر مومنان امر کرده است اما در خصوص آیات حج مردم را خطاب قرار داده، لذا بیان و سیاق آیات حج بیان و سیاقی برای عبادت خدا و توحید است.
رئیس بعثه مقام معظم رهبری در امور اهل سنت گفت: امام رضا(ع) می‌فرماید: «در حج برای تمام مردم در شرق و غرب زمين، آنان‌كه در دريا و خشكی بسر می‌برند، چه آن‌ها كه حج می‌گذارند و چه غير آنان، از تاجر، وارد كننده، فروشنده و خريدار، كاسب، كرايه‌دهنده و فقير و مسكين سودمند بوده و نيازهای مردم را در اطراف و اكناف زمين برمی‌آورد».
اکبری افزود: بر اساس آیات الهی اولین پرستشگاه بشر کعبه است و در سه آیه از آیات قرآن نیز از کعبه به عنوان خانه خدا تعبیر شده است.
اکبری با اشاره به اینکه حج قانون توحید است بیان کرد: بر اساس آیه 97 آل عمران که خداوند می‌فرماید: «و من دخله کان آمنا» در واقع حج یک منطقه امن بین‌المللی است و تا وقتی حج وجود دارد نشان عظمت اسلام نیز وجود دارد.

حج عامل تقویت دین اسلام
رئیس بعثه مقام معظم رهبری در امور اهل سنت اظهار کرد: امام علی(ع) حج را عامل تقویت دین برشمرده‌اند و در جای دیگر امام صادق(ع) می‌فرماید: تا زمانی که کعبه پابرجاست دین پا برجاست. بر اساس این سخنان گهر بار می‌بینیم که هر جا نهاد و انقلابی برپا شود در نهایت رو به ضعف می رود اما حج باعث تقویت اسلام است و نمی گذارد اسلام ضعیف شود.
وی عنوان کرد: اگر جریان حج را یه سه ضلعی فرض کنیم یک ضلع آن حج به عنوان یکی از ارکان اسلام و ضلع دوم حاجی به عنوان رکن دیگر و در نهایت کارگزاران حج نیز ضلع سوم آن است. اثر حج بر حاجی گناه زدایی، تقویت ایمان، رشد اخلاق و... است.
اکبری ادامه داد: سه گروه هستند که از گناهان گذشته پاک می شوند اولین گروه کسانی که به اسلام مشرف می شوند، دومین گروه انسانهایی که هجرت می کنند و سومین گروه افرادی که حج می گزارند.
رئیس بعثه مقام معظم رهبری در امور اهل سنت تصریح کرد: حج تسکین قلوب است و حاجیان که در برابر عظمت خدا خشوع می کنند. این تواضع و خاشع بودن باعث رشد اخلاقیشان خواهد شد.
وی گفت: حج فرصتی است که انسان را از همه مادیات جدا کرده و خداوند بالاترین اجر برای حج مقبول را بهشت قرار داده است، لذا روحانیون کاروان سعی کنند تحول روحی در بین زائران ایجاد کنند تا حج حاجیان صرفا به یک سیاحت تبدیل نشود.

انتهای پیام

captcha