دوره دفاع مقدس، دوران شگفت‌انگیزی از اتفاقات و معجزات بود
کد خبر: 3822292
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

دوره دفاع مقدس، دوران شگفت‌انگیزی از اتفاقات و معجزات بود

گروه فرهنگی ــ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: دوره دفاع مقدس دوران شگفت‌انگیزی از اتفاقات و معجزاتی بود که منجر به خلق حماسه هشت ساله‌ای به این نام مقدس شد.

دوره دفاع مقدس دوران شگفت‌انگیزی از اتفاقات و معجزات بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در نشست خوانش و بررسی کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» که بعدازظهر روز گذشته، سوم تیرماه به‌همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در محل کتابخانه عمومی شهدای مدافع حرم مشهد برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم اظهار کرد: دوره دفاع مقدس، دوران شگفت‌انگیزی از اتفاقات و معجزاتی بود که منجر به خلق حماسه هشت ساله‌ای به این نام مقدس شد. در جریان دفاع مقدس هنگامی‌که مردم متوجه شدند اسلام در خطر افتاده است، همه اقوام و قبیله‌ها، گروه‌ها و برادران ما از افغانستان، لبنان و حتی عراق در جبهه‌ها حضور پیدا کردند و از مرز عقیده، کیان و اسلام دفاع و ثابت کردند، آن هنگام که پای ایمان و اسلام در میان باشد، هیچ مرزی وجود ندارد.
وی افزود: این حضورها، دفاع‌ها و مجاهدت‌ها بود که باعث شد تا یکی از معجزات، تجلی پیام معیار و انقلاب اسلامی توسط حضرت امام(ره) نمود پیدا کند، به‌گونه‌ای که ایشان در پیام خود فرمودند، اسلام مرز ندارد. از این رو این فرمایش به واقع جهت اثبات همین حضورها بود که ابلاغ شد.
سبزیان عنوان کرد: بیش از 3000 شهید ایام دفاع مقدس از برادران افغان ما هستند که این تعداد شامل طلبه، معلم، کارگر و دانشجو می‌شود و در ایام دفاع مقدس در قالب تیپ ابوذر پرداختند و در حال حاضر هم این حضور همچنان ادامه دارد و این برادران در جمع تیپ فاطمیون به دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) می‌پردازند.
در هیچ یک از کتاب‌های ادبیاتی یادی از اسرای افغان نشده است
در ادامه این نشست محمد سرور رجایی، نویسنده این کتاب با اشاره به انگیزه خود از جمع‌آوری و ثبت خاطرات شهدای افغان ایام دفاع مقدس گفت: من کتاب‌های زیادی از ادبیات ایران، انقلاب اسلامی و ایام دفاع مقدس مطالعه کرده بودم، اما در هیچ جایی از این کتاب‌ها و ادبیات دفاع مقدس یادی از شهدا، ایثارگران و اسرای افغان دفاع مقدس ندیدم.
وی ادامه داد: به همین جهت، با وجود مشکلات فراوان و با توجه به مسافرت‌های زیادی که به نقاط مختلف ایران و افغانستان داشتم، متوجه شدم بسیاری از این خاطرات در ایام حضور طالبان در افغانستان به خاطر ترس و هراس مردم از طالبان نابود شده است. اکنون این کتاب حاصل بیش از 10 سال فعالیت من در جهت جمع‌آوری و تدوین خاطرات رزمندگان افغان ایام دفاع مقدس است.
رجایی این کتاب را حاصل پیوند و سند برادری و همدلی دو ملت ایران و افغانستان، اثبات برادری و یگانگی تاریخی دو ملت دانست و عنوان کرد: گفتنی است که 270 قطعه تصویر از حضور رزمندگان افغان در ایام جنگ تحمیلی و بیان بسیاری از خاطرات سوزناک شهدا، رزمندگان و اسرای افغان ایام جنگ تحمیلی در این کتاب ثبت شده است.

نویسنده کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» ادامه داد: من این مسیر سخت و مشکل را آغاز کردم و تألیف این کتاب را ادامه دادم، اما یقین دارم این پایان کار نیست و در حال حاضر همه هنرمندان، تاریخ‌نگاران، اهالی فن و هنر وظیفه دارند با اقتباس از این خاطرات، این برادری، همدلی و خون شریکی را به اثبات برسانند.
وی با اشاره به انتخاب نام این اثر خود، بیان کرد: در ابتدای امر برای این کتاب اسم مبارزان بی‌مرز را انتخاب کردم اما به نوعی دچار تردید شدم و پس از یکسال تحقیق و تفکر برای اینکه مفهوم اصلی این حضور و مجاهدت را برسانم، در نهایت به همین نام کنونی، که نامی سراسر شاعرانه و بیانگر حضور عاشقانه مردم در ایام دفاع مقدس است، رسیدم.

خاطره‌نگاری در حوزه دفاع مقدس؛ جلوه‌ای از ثبت میراث فرهنگی
همچنین محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده افغان به نقد و بررسی این کتاب پرداخت و بیان کرد: همواره ارزش خاطره‌نگاری در حوزه دفاع مقدس و جلوه‌های نظری آن در ثبت و نگه داشت میراث فرهنگی، ارتباطی و ارزش‌های هر گونه جنگ و مجاهدت اثبات شده است.
کاظمی ادامه داد: تمامی آثار و مطالبی که از وقایع تاریخی مانند جنگ تحمیلی در قالب کتاب، رمان، فیلم و آثار هنری از طریق خاطرات بیان شده، از آن ایام توسط کسانی که در واقعه حاضر بوده‌اند تولید می‌شود.
این منتقد افغان ادامه داد: متأسفانه ثبت خاطرات در کشور افغانستان جدی گرفته نشده است، در حالیکه کشور افغانستان نیز در طول سال‌های گذشته حوادث مهم و تأثیرگذاری را در تاریخ خود از جمله جنگ با روس‌ها و دولت کمونیستی پشت سر گذاشته است.
وی ثبت خاطرات رزمندگان افغانی حاضر در دوران دفاع مقدس را حلقه مفقوده ارتباط تاریخی و خون شریکی دو ملت ایران و افغانستان دانست و افزود: در دهه 70 قسمت کوچکی از این خاطرات توسط محمدحسین جعفریان جمع‌آوری شد و در ادامه با کار ارزشمند محمد سرور رجایی گوشه‌ای دیگر از این خاطرات بعد از گذشت بیست سال از پایان جنگ در کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» گردآوری شد.
این شاعر تأکید کرد: در واقع بیان مجاهدت‌ها، علاقه مردم افغانستان به دفاع از اسلام و عقیده پنهان شدنی نیست و باید با شجاعت بیان شود.
کاظمی با اشاره به دشواری‌هایی که در مسیر جمع‌آوری خاطرات رزمندگان پس از گذشت سال‌های زیاد از پایان جنگ وجود داشت، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و برخی مصلحت‌اندیشی‌ها در نزد رزمندگان، فوت و یا شهادت، فراموشی و همچنین عدم تمایل به بیان مطالب به خاطر مسائل امینتی نیز از دیگر مشکلات گردآوری خاطرات به‌شمار می‌روند.
وی عنوان کرد: می‌توان نثر روان، زیبا و شفاف کتاب، بیان داستان آشنایی نویسنده با رزمندگان و چگونگی بیان خاطرات، بیان خاطرات جنگ‌های افغانستان با روس‌ها و کمونیست‌ها را از جمله محاسن کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» دانست.
این شاعر و منتقد افغان حساسیت زمانی حال حاضر، سال‌های مبارزه با داعش، شهدای مدافع حرم از ایران و افغانستان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در این حوادث تاریخی که در زمان حاضر و در مبارزه با داعش اتفاق افتاد، دیگر جایز نیست زمان را از دست دهیم و مسئولان امر باید به سرعت جهت ثبت و گردآوری خاطرات اقدام کنند.
در ادامه این نشست نیز حیدر خوش‌نیت، سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری مشهد با تقدیر از ابتکار و خلاقیت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی در برگزاری این مراسم، ادامه داد: نقد و بررسی کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» به نوعی بیان همبستگی و همدلی دو ملت ایران و افغانستان، در طول تاریخ و 40 سال انقلاب اسلامی است.
همچنین سید‌علی قاسمی، مدیر کل اتباع استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه طی سخنانی در خصوص حضور مردم افغانستان در ایران اظهار کرد: این حضور، همدلی و همبستگی تنها منحصر به ایام دفاع مقدس و یا حضور در سوریه نیست و مردم افغانستان در ایام پیروزی انقلاب اسلامی نیز در راهپیمایی‌ها و مبارزات علیه رژیم طاغوت حضور مؤثری داشتند.
وی ادامه داد: افغانستان دوران گذار بسیار خطرناکی را پشت سر گذاشته و اکنون نیز این دوران را در حال گذار است. در این میان نیز دشمن در اثنای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی مردم افغانستان به دنبال عدم تکرار تجربه تاریخی انقلاب اسلامی در ایران است و نمی‌خواهند اتفاقی که در ایران اسلامی به وجود آمد در افغانستان تکرار شود.

انتهای پیام

captcha