نقش اصناف در تولید مستقیم و ایجاد حلقه مطمئن تولید و مصرف
کد خبر: 3822821
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

نقش اصناف در تولید مستقیم و ایجاد حلقه مطمئن تولید و مصرف

گروه سیاست و اقتصاد- معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بخش عمده اشتغال خراسان رضوی بر عهده اصناف است. در حدود ۵۰۰ هزار نفر در حوزه اصناف فعالیت می‌کنند. اصناف می‌توانند در تولید مستقیم و ایجاد حلقه مطمئن تولید و مصرف می‌توانند نقش داشته باشند.

نقش اصناف در تولید مستقیم و ایجاد حلقه مطمئن تولید و مصرفبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی رسولیان، معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی شامگاه گذشته پنجم تیرماه در همایش بزرگداشت روز اصناف با نگاه ویژه به تببین نقش اصناف در اقتصاد بلند مدت و پایدار کشور در هتل ثامن اظهار کرد: اصناف قبل از انقلاب و در زمان جنگ و در شرایط کنونی که یک جنگ اقتصادی جدی است، نقش خود را ایفا کردند.
وی افزود: امروز تامین نیاز، رفاه جامعه و اقتصاد حرف اول کشور است و مقام معظم رهبری نیز در مراسمات و سخنرانی‌های زیادی و در ملاقات با رئیس قوه قضاییه، به قضات نیز اعلام کردند در گام دوم انقلاب اقتصاد، یک نکته کلیدی و تعیین کننده، نام‌گذاری شده است.
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: مقام معظم رهبری بر عیوب حوزه مدیریتی در حوزه اقتصاد تاکید دارند و این وظیفه ما مسئولین اقتصادی در استان و کشور است که بر این عیوب فائق آمده و در گام دوم انقلاب، بتوانیم اقتصادی پویا و مقاوم‌تر را تجربه کنیم.
رسولیان خاطرنشان کرد: همه ما از بروکراسی، محدودیت در عمل، عدم انسجام و قوانین مخل آگاهی داریم و برای حل آن به عزمی جدی نیازمندیم. در اقتصاد مقاومتی به چند نکته توجه ویژه شده است. یکی از این موارد مردمی کردن اقتصاد است، نکته دیگر توزیع صحیح کالا، تولید ثروت و حمایت از تولید است. اصناف در هر یک از موارد فوق می‌توانند نقشی اساسی را ایفا کنند.
وی اضافه کرد: ما در خراسان وظیفه داریم که اقتصاد را مردمی کنیم. ما براساس الگو مثلث اقتصادی، با هدف واگذاری امور به شرکت‌ها، استان را به ۱۲ منطقه واگذار کرده‌ایم و ۷۵ شرکت مسئولیت این بخش‌ها را بر عهده دارند.
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: موضوع دیگر تولید است. بخش عمده اشتغال خراسان رضوی بر عهده اصناف است و تصور می‌کنم ۵۰۰ هزار نفر در حوزه اصناف فعالیت می‌کنند. اصناف در تولید مستقیم و ایجاد حلقه مطمئن تولید و مصرف می‌توانند نقش داشته باشند.

عدم رساندن کالاها به دست مصرف‌کننده واقعی
وی ادادمه داد: امروز اصناف در حوزه توزیع و کالاهای اساسی نقش مهمی را خصوصا در خراسان رضوی ایفا کرده‌اند، اما واقعیت امر این است که کانال‌های توزیع، موفق عمل نمی‌کنند، در زمینه کالاهای اساسی علی‌رغم اینکه کالاهای بسیاری را با قیمت پایین در بازار عرضه کردیم، اما در قیمت‌گذاری موفق نبودیم و نتوانستیم کالاها را به دست مصرف‌کننده واقعی برسانیم و این بخش نیازمند اصلاح است.
معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اصناف از دو بخش مهم تشکیل شده است و علاوه بر افراد جوان، افراد با تجربه نیز در آن حضور دارند و فرصت مغتنمی است تا با کمک اصناف و هیات رئیسه در خراسان در زمینه تولید و توزیع نقش موثری داشته باشیم. امیدوارم با امضا تفاهم‌نامه ایجاد شهرک اصناف که هدف ما از آن ایجاد شهرک‌های تخصصی است، نقش موثری در توسعه اقتصادی ایفا کنیم.

خدمات به میزان انصاف افراد بستگی دارد
در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی طی سخنانی گفت: بحث دیگر در زمینه خدمات است، کالاها را می‌توان با یکدیگر مقایسه کرد اما خدمات به میزان انصاف افراد بستگی دارد و نمی‌توان آن را اندازه‌گیری کرد.
راضیه علیرضایی اظهار کرد: اصناف اقشار فراگیری هستند و در تصمیم‌گیری و رویه بخش اقتصادی تاثیرگذار هستند. در یک سال اخیر تغییراتی در بخش اقتصادی کشور ایجاد شده است که براساس آن موضوعات بازار مسائل جدی تلقی شوند.
وی افزود: روسای اتحادیه‌ها به عنوان افراد مورد اعتماد صنف خود در یک سال گذشته از مسایل مختلفی رنج بردند و همکاری کردند. ما امروزه با چند مساله خاص در حوزه اصناف مواجه هستیم و این جلسه را غنیمت شمرده و تقاضای همکاری دارم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: ما باید بر موضوع شبکه توزیع مطمئن برای کارگاه‌های تولید خود در مجموعه، اصناف ایجاد کنیم، لذا قابل پذیرش نیست و توقع ما از رییس اتحادیه این است که در حوزه خود موضوع کمبود کالا را کاملا پوشش دهد.
وی اضافه کرد: انتظار ما از رییس اتحادیه این است که برای 6 ماه آینده سیر رسیدن کالا به دست مخاطب را برنامه‌ریزی کنند و هدف از فعالیت رئیس اتحادیه در این حوزه این است که یک مغز متفکر در یک حوزه تخصصی صنفی بنشیند و به فکر چگونگی توزیع در صنف خود باشد.
علیرضایی خاطرنشان کرد: موضوع دوم بازرسی حوزه بازار است. زمانی که جریان اصلی کالا دچار مشکل باشد با بازرسی نمی‌توان مشکل را حل کرد و با افزایش فشار، بازرسی کالا در بازار نایاب‌تر می‌شود. کارکرد بازرسی بعد از تامین کالا است، لذا همه موظف هستیم که بعد از تامین کالا و ایجاد فرآیند آرام و تزریق به بازار، باید بازرسی را انجام داد.
وی در خصوص وظیفه اصناف اضافه کرد: طبق قانون نظام صنفی موظف هستیم که در هر اتحادیه یک بازرس داشته باشیم و وظیفه ما رضایت مشتری و مردم است. از رئیس اتحادیه‌ها تشکر می‌کنم که اسامی و شماره تلفن‌های خود را در اختیار مردم قرار داده و با حوصله به شکایات مردم رسیدگی می‌کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: بحث دیگر در زمینه خدمات است، کالاها را می‌توان با دیگر کالاها مقایسه کرد، اما خدمات به میزان انصاف افراد بستگی دارد و نمی‌توان آن را اندازه‌گیری کرد. توافقی صورت گرفته است که براساس آن رئیس اتحادیه خدماتی را که قرار است ارائه دهند را مشخص کنند و لازم است که استاندار آن اینگونه مشخص شود.

انتهای پیام

captcha