محور اصلی سیره اهل بیت(ع) گرایش مردم به سمت امامت و مبارزه با طاغوت بود
کد خبر: 3823043
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱

محور اصلی سیره اهل بیت(ع) گرایش مردم به سمت امامت و مبارزه با طاغوت بود

گروه معارف- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه محور اصلی سیره اهل بیت(ع) گرایش دادن مردم به سمت امامت و مبارزه با طاغوت بود، گفت: تاسیس نظام ولایی در بین مردم هدف اصلی اولیای الهی بود.

محور اصلی سیره اهل بیت(ع) گرایش مردم به سمت امامت و مبارزه با طاغوت بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز هشتم تیرماه در ویژه برنامه سالروز شهادت امام صادق(ع) در جمع زائران و مجاوران عزادار حرم مطهر رضوی که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبیین بخشی از ویژگی‌های زیارت جامعه کبیره، اظهار کرد: بیان اهمیت ولایت و ولایت‌پذیری از زمان پیامبر(ص) تا دوران امامت امام زمان(عج) مهمترین ویژگی زیارت جامعه کبیره است.
وی با بیان اینکه در سیره و روش اهل بیت(ع) هیچ تفاوت و تعارضی در اجرای امامت نیست، افزود: ما باید متوجه این امر باشیم که پهنه معرفتی‌مان نسبت به ائمه اطهار(ع) متوازن با پهنه عشق و احساس ما نسبت به آن بزرگواران باشد.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه رسالت اصلی ائمه اطهار(ع) بازگرداندن جریان و مدیریت امت به امامت بود و حرکت سیاسی هریک از ائمه اطهار(ع) نیز در این راستا صورت گرفته است، تصریح کرد: اسلام در طول امامت اهل بیت(ع) یک پیکره واحد بوده است و از طریق آن بزرگواران نظام حاکم به نظام ولایی مبدل می‌شد.
علم‌الهدی افزود: دوره امامت ائمه عصمت و طهارت(ع) تا قبل از امام زمان(عج)، 250 سال است، این دوره را می‌توان به چهار دوره مختلف تقسیم کرد که در میان آن‌ها دوره سازندگی کوتاه مدت و دوره سازندگی بلندمدت از سایر دوره‌ها دارای اهمیت بیشتری است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه دوره سازندگی بلندمدت از دوران امام سجاد(ع) به بعد آغاز شد، بیان کرد: پس از ماجرای سقیفه مردم نسبت به اسلام بینش مکتبی نداشتند و از آن زمان اسلام از نگاه مردم یک تز قدرت بود، بنابراین باید انقلابی ایجاد می‌شد تا بینش مردم نسبت به اسلام تغییر کند و جریان رهبری امت در مسیر اصلی خود که خط امامت بود، قرار می‌گرفت که این اتفاق مهم از دوران امام سجاد(ع) آغاز شد و در دوران امام صادق(ع) به نتیجه رسید.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه حرکت همه اولیای الهی با محوریت خط امامت صورت می‌گرفت، گفت: حرکت در خط امامت امام صادق(ع) دلیل اصلی ایجاد محدودیت‌ها از سوی منصور دوانیقی برای آن امام همام بود.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه امام صادق(ع) دانشگاه اسلامی را ایجاد کردند، افزود: حرکت‌های سازنده امام سجاد(ع) افکار مردم را متوجه خداوند متعال کرد و زمینه فراهم شد تا مردم نسبت به اسلام به عنوان یک مرام فکری و برنامه انسان زیستی نگاه کنند.
وی ادامه داد: امام باقر(ع) با توجه به شرایط دوران امامتش اقدام به ایجاد انقلاب فرهنگی کردند و بینش‌‌های مردم را متوجه شرایط فکری اسلام نمودند که این حرکت در زمان امامت امام صادق(ع) نیز اجرا می‌شد و در حقیقت حرکت اهل بیت(ع) با محوریت قرار گرفتن اسلام در خط حاکمیت ولایی صورت می‌گرفت.
علم‌الهدی با بیان اینکه درس و فلسفه سیاسی امام صادق(ع) یک مسئله جهت‌دار بود، افزود: امام صادق (ع) همواره مسئله امامت را مطرح می‌کردند و شاگردان تربیت شده ایشان نیز مردم را متوجه امامت می‌کردند و در واقع مدیریت جامعه اسلامی با محوریت امامت و ولایت مبنای حرکت بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عدم بصیرت امت اسلام موجب ظلم به اهل بیت(ع) شد، خاطرنشان کرد: سیره عملی ولایت فقیه عملا از زمان امام صادق(ع) آغاز شد و ایشان با فرستادن فقها به مناطق مختلف شئون امامت و ولایت در بین مردم تبیین کردند.

انتهای پیام

captcha