ویژگی یاران امام زمان(عج) براساس آیه 54 سوره مبارکه مائده
کد خبر: 3823306
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴

ویژگی یاران امام زمان(عج) براساس آیه 54 سوره مبارکه مائده

گروه حوزه‌های علمیه ــ یاران امام زمان(عج) در حفاظت از ارزش‌ها، جلوگیری از آسیب‌ها و خطرات دشمنان فروگذار نیستند، افق‌نگر هستند و نگاهشان به خداست و ملامت ملامتگران هرگز خللی در اراده پولادین آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

ابارذیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود اباذری، محقق و مدرس مهدویت، در مطلبی که در اختیار ایکنا قرار داده است با اشاره به آیه 54 سوره مائده به تبیین برخی ویژگی یاران امام زمان می‌پردازد. در ادامه مشروح این یادداشت از نظر می گذرد؛

مخاطب آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» مؤمنان هستند؛ یعنی ممکن است ما که مدعی ایمان هستیم هم در مسیر زندگی بلغزیم و دین و ایمان خود را از دست داده و عاقبت بخیر نشویم.

آیه ادامه می‌دهد که اگر شما دست از دین او برداشتید خدا کسانی را به جای شما به یاری دین می‌فرستد که خدا آن‌ها را دوست دارد و آنان هم خداوند را؛ این افراد در برابر مومنان نهایت تواضع و فروتنی را دارند و برای آسایش مومنان خود را به زحمت می‌اندازند ولی همه بغض و کینه و عداوت آن‌ها متوجه دشمنان و کفار و کسانی است که مانع پیشرفت و عزت بشر هستند. این افراد در مسیر تحقق عدالت اهل جهاد و مبارزه و یاری دین هستند و اگر راه و برنامه و فعالیتی دارند در برابر ملامت‌ها و سرزنش‌ها هیچ ترسی ندارند و اوج قله یعنی خدا و امام زمان خود را می‌بینند و این فضل خداوند برای چنین کسانی است.

بنابراین کسانی که ظرفیت و قابلیت این مسئله را در خود ایجاد کنند خداوند آن را به ایشان تفضل می‌کند. امام صادق فرموده‌اند که این آیه در وصف یاران امام زمان است لذا بدانیم دین گیر ما نیست و اگر ما دست از دین برداریم و دنبال کار خود برویم دین متوقف  نمی‌ماند و خدا کسانی را دارد که به یاری دین می فرستد و این عشق به خداست که این افراد را به سمت ولی خدا هدایت می‌کند کسانی که در تمام ابعاد علمی و ایمانی و دنیوی، هدایتی و سعادت، عزت، کمال و ... سعیشان گرفتن دست دیگران و داشتن نهایت تواضع و فروتنی در برابر مومنان و نهایت بغض و کینه علیه کفار است. یاران امام زمان(عج)، اهل تلاش هستند و اهل عافیت و خوشگذرانی نیستند و در راه خدا هر مقداری که از دستشان برآید از هیچ تلاش و جهاد علمی کوتاهی نمی‌کنند؛ این افراد در حفاظت از ارزش‌ها، جلوگیری از آسیب‌ها و خطرات دشمنان فروگذار نیستند، افق‌نگر هستند و نگاهشان به خداست و ملامت ملامتگران هرگز خللی در اراده پولادین آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

در آیه 269 سوره بقره «ما یذکر الا اولی الالباب» خداوند فرموده ما حکمت را به کسی که مشیتمان تعلق بگیرد اعطا می‌کنیم؛ ممکن است ما آن را جدی نگیریم ولی خدا این حکم را خیر کثیر یعنی کوثر حکمت می نامد و کسی که این نعمت را به دست آورد خیر دینا و رستگاری آخرت را دارد. خداوند برای تاکید بیشتر بر این مسئله فرموده که فقط صاحبان خرد وعقل ناب واقف به این مسئله هستند. 

ویژگی قرآن این است که وقتی تدبر کنیم سؤال ایجاد می شود و در خود قرآن تاکید شده که شان طبیعی این آیات در مورد پیامبر و اهل بیت(ع) است؛ از امام صادق روایت شده که این حکمت، معرفت و زمینه شناخت امام زمان(عج) است یعنی اگر کسی در صدد شناخت امام زمان باشد خدا این معرفت را به او داده و او صاحب کوثر خواهد شد.

معرفت مانند نور دارای درجات و مراتب است و اولین تربه اعتقاد به امامت و جانشینی امام زمان است و درجه بالاتری دارد که ما در هر رتبه که باشیم باید سعی کنیم به رتبه بالاتر برویم.

وقتی زراره از صادق می پرسد حضرت توصیه به دعای معرفت می کند و امام زمان هم در توقیعی که برای شیعیان در پایان غیبت صغری دارند تاکید بر معرفت فرموده اند و برای کسب این معرفت دو راه داریم؛ یکی راه علمی و دیگری راه عملی؛ در مسیر علمی باید از طریق تحقیق و دوره دیدن و فراگیری آموزش های لازم، به کسب معرفت بپردازیم و در راه دوم نیز باید ظرف دلمان را تمیز کنیم و ظرف پذیرش معرفت قرار دهیم لذا هرقدر از گناه و غفلت ها بیشتر فاصله بگیریم ظرف دلمان بیشتر قابلیت خواهدیافت تا مظروف این ظرف عظیم یعنی معرفت امام زمان و حکمت الهی شود.

انتهای پیام 

captcha