آپارات و چالش‌های حرام کمیک؛ قرآن چه می‌گوید؟
کد خبر: 3823392
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
یادداشت/

آپارات و چالش‌های حرام کمیک؛ قرآن چه می‌گوید؟

کانون خبرنگاران نبأ ــ این روزها در غفلت مسئولان در شبکه داخلی آپارات که عِنان آن به دست خودمان است، مجموعه‌ای از کلیپ‌های فیلمبرداری شده در داخل کشور، به نمایش درمی‌آید که به راحتی مخالف قرآن، روایات و احکام دین است؛ آیا نباید مسئولان نسبت به کلیپ‌هایی که پسر و دختر در قالب چالش‌های به ظاهر کُمیک مرتکب حرام و گناه می‌شوند، واکنش نشان دهند؟

در آیه سوم سوره مبارکه ابراهیم آمده است: «الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا أُولَئِكَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ‌؛ هم آنان که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند و مردم را از راه خدا باز می‌دارند و می‌خواهند آن را با وسوسه و اغواگری کج نشان دهند، اینان در گمراهی دوری هستند». بنا بر این آیه شریفه دنیا، مزرعه آخرت، اما دلبستگی افراطی به آن نکوهیده است.
حضرت امام خمینی‌(ره) روایت ارزشمند «حُبُّ الدُنیا رَأسُ کُلِّ خطیئَة،» را با لحنی خاص برای تذکر به مسئولان می‌خواندند. انسان باید مراقب باشد که با اشرافی‌گری و چسبیدن به پست و مقام به دام گناه و خطاهای پی‌درپی نیفتد.
به بیان این آیه شریفه برخی در دنیا خودشان که رستگار نمی‌شوند، راه را بر دیگران هم می‌بندند و با شبهه‌آفرینی در دین به کجی‌ها دامن می‌زنند. اینکه ما بتوانیم فضای سالم مجازی رقم بزنیم اما با حمایت بلاوجه از شبکه‌های معاند، زمینه را برای جولان آن‌ها فراهم کنیم؛ کار مؤمنانه‌ای نیست.
در قیامت از تبعات اعمال انسان سؤال می‌شود. اگر کسی در این دنیا با امضا کردن یک بخشنامه، با حمایت نکردن از فضای مجازی سالم، با کار نکردن به موقع، با سکوت بی‌موقع یا سخنرانی بی‌جا زمینه انحراف عده‌ای را فراهم کرد، روز قیامت باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد.
کار کافران بستن راه حق و ایجاد انحراف در میان مردم است؛ بنابراین مؤمنان برعکس این باید عمل کنند. نظام اسلامی هرچند مردم را نباید با اجبار و زور به بهشت ببرد اما نباید زمینه به جهنم رفتن را هم هموار کند. به بیان آیه 41 سوره مبارکه حج، به پا داشتن ستون دین و امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه نظام و دولت اسلامی است. «الذینَ اِن مَکّناهُم فی الاَرض اَقاموا الصّلاة وَ آتَوُا الزّکاة وَ اَمَروا بالمَعروف وَ نَهَوا عَن المُنکر؛ همان کسانی که هرگاه به آنان در زمین قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌کنند، زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند».
آپارات و چالش‌های حرام کمیک؛ قرآن چه می‌گوید؟

 دست دادن و تماس بدنی مرد با زن نامحرم حرام است. این نمونه یک پاسخ شرعی از مجموعه استفتائات رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله تعالی) است. دوستی با نامحرم به صراحت در قرآن کریم با عباراتی نظیر «لا مُتَّخِذاتِ اَخدان یا لا مُتَّخذی اَخدان» در آیات 25 سوره نساء و 5 سوره مائده نهی شده است. اَخدان جمع خَدَن به معنای داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف است.
از پیامبر اعظم(ص) به نقل از میزان‌الحکمه هم می‌خوانیم «مَن فاکَهَ اِمرَأةً لا یَملِکُها حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَةٍ کَلَّمها فی الدُّنیا ألفَ عامٍ(فی النار) و المَرأةُ اِذا طاوَعَتِ الرّجُل فالتَزمَها اَو قَبَّلها اَو باشَرها حراماً اَو فاکَهَها وَ أصابَ مِنها فاحِشةً فَعَلیها مِن الوِزرِ ما عَلی الرَّجُل؛ هر که با زن نامحرم شوخی کند، به ازای هر کلمه‌ای که در دنیا به آن زن گفته هزار سال در آتش نگه داشته شود و هرگاه زن، مرد را به خود بپذیرد و در نتیجه، مرد به حرام به او نزدیک شود یا او را ببوسد یا با وی مرتکب عمل زشتی شود یا با او شوخی کند و مرتکب فحشایی شود، همان گناهی که برای مرد است برای زن نیز باشد».
وی اظهار کرد: با نهایت تأسف این روزها در غفلت مسئولان در شبکه داخلی آپارات که عِنان آن به دست خودمان است، مجموعه‌ای از کلیپ‌های فیلمبرداری شده در داخل کشور، به نمایش درمی‌آید که به‌راحتی مخالف قرآن، روایات و احکام دین است و دوستی دختر و پسر، بی‌حیایی و بی‌غیرتی را ترویج می‌کند.
 آیا نباید مسئولان نسبت به کلیپ‌هایی که پسر و دختر در قالب چالش‌های به ظاهر کُمیک مرتکب حرام و گناه می‌شوند واکنش نشان دهند؟ اینکه در دعای مکارم‌الاخلاق می‌خوانیم «وَ استَعمِلنی بِما تَسألُنی غَداً عَنه؛ خدایا مرا عامل کارهایی قرار ده که روز قیامت درباره آن‌ها از من سؤال می‌‌کنی»؛ یعنی هر مسئولی که باید در این زمینه کاری بکند و وظیفه خود را انجام ندهد، روز قیامت مسئول است و برای عدم انجام وظیفه باید پاسخ‌گو باشد.
به قلم محمد لطفی‌زاده، مبلغ حوزوی و کارشناس فرهنگی 
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۱۱:۲۵
0
0
بسیار عالی بود ای کاش برخی مسئولین بیشتر به این نکات مهم توجه می کردند.
captcha