دستاوردهای هفته‌‌ قرآن ایران در خارج از کشور/ استمرار در صورت تأمین اعتبار
کد خبر: 3823753
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
محمود واعظی بیان کرد:

دستاوردهای هفته‌‌ قرآن ایران در خارج از کشور/ استمرار در صورت تأمین اعتبار

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مشاور امور بین‌الملل معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح اثرات و دستاوردهای برگزاری هفته قرآنی ایران در هند از برنامه‌های این معاونت برای ادامه‌دار بودن چنین هفته‌هایی در صورت تأمین اعتبار خبر داد.

اثرات هفته‌‌های قرآنی ایران در خارج از کشور / ادامه‌دار بودن در صورت تأمین اعتبار

اولین هفته قرآنی جمهوری اسلامی ایران در هند، اول تیرماه آغاز شد و تا چهارم این ماه ادامه یافت و در آن علاوه بر برپایی سمینار و معرفی مفسران بزرگ ایران و هند، نمایشگاه معرفی و دستاوردها و محصولات قرآنی ایران نیز برگزار ‌شد. همچنین برگزاری محافل تلاوت قرآن با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی ایران در دهلی و حیدرآباد از دیگر برنامه‌های این رویداد قرآنی بود.

برای اطلاع از دستاوردهای این برنامه قرآنی و ادامه آن در آینده، گفت‌وگویی با محمود واعظی، مشاور امور بین‌الملل معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجام شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه هفته قرآن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از موضوعاتی که در مجموعه کارهای فرهنگی نظام مورد غفلت واقع شده و بارها بر این تأکید شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در چهل‌سالگی خود، بزرگ‌ترین ظرفیت بهره‌وری از قرآن را دارد و آن بیانات و دستورالعمل‌هایی است که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری برای راهبری انقلاب اسلامی و پی‌ریزی جمهوری اسلامی ایران طراحی کردند.

مشاور امور بین‌الملل معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بنابراین، این مجموعه در جهان اسلام نایاب است که هم مورد نیاز بسیاری از مسلمانان علاقه‌مند به مکتب اسلام است و چون برای پایه‌ریزی این نظام هزینه شده و خون داده‌ایم، «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» ‌پس لازم و واجب است تا آن دستاورد را به عنوان تحفه به جهان اسلام ارائه کنیم.

واعظی تصریح کرد: هفته قرآنی جمهوری اسلامی ایران در کنار هفته‌هایی با موضوعات دیگر بین کشورها برگزار می‌شود،‌ لزوماً به معنای هفت روز نیست،‌ بلکه به معنای ظرفیت آن موضوع است. بنابراین وقتی از هفته قرآنی حرف می‌زنیم، منظور ظرفیت‌های قرآنی کشور جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند در خارج از کشور ارائه شود، یعنی قرآن در همه عرصه‌ها از آموزش و پژوهش تا نرم‌افزار و ...

مشاور امور بین‌الملل معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد دلایل انتخاب کشور هند برای برپایی هفته قرآن به حضور نهادهای اسلامی متعدد در این کشور اشاره و اظهار کرد:‌ جمعیت بسیار زیادی از هند را مسلمانان تشکیل می‌دهند و در شهرهای متعدد این کشور حدود 40 میلیون از جمعیت مسلمان از پیروان مکتب اهل بیت(ع) هستند.

دستاوردهای هفته‌‌ قرآن ایران در خارج از کشور/ استمرار در صورت تأمین اعتبار

وی بیان کرد: رقبای مکتب اهل بیت(ع) در جهان این حساسیت را فهمیده و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده‌اند که یکی از آنها تلاش استعمار در طول تاریخ برای جابه‌جایی این نسل است تا بتوانند انسجام این بخش را به هم بریزند. بحث دیگری که در زمان حاضر وجود دارد سم‌پاشی رقبای مکتب اهل بیت(ع) در فضای جهان اسلام برای ایجاد تفرقه است. آنها تلاش دارند تا با سم‌پاشی، نگاه‌ها را به قرآن، که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و هیچ کشور دیگری به این میزان ارجاعات به قرآن ندارد، تغییر دهند. این سم‌پاشی‌ها در مورد ایران اسلامی در کشورهای مختلف از جمله شبه‌قاره انجام شده است و همه بسیج شده‌اند تا در مقابل جریان اهل بیت مقاومت کنند.

فعالیت بیش از 50 نهاد قرآنی در هند

واعظی با بیان اینکه بیش از 50 نهاد قرآنی در هند فعالیت دارد، گفت: این هفته قرآنی نامگذاری شد تا بتوانیم اولاً از مجموعه ظرفیت‌های قرآنی کشور هند استفاده شود و در ادامه ظرفیت و تجربه‌های قرآنی خودمان را هم در عرصه هنر و هم در عرصه دانش و پژوهش ارائه دهیم. بنابراین خلأ برجای مانده‌ای که در شبه قاره داریم و البته با این هفته قرآنی پر نخواهد شد، نیاز به فعالیت‌های بسیار بیشتری دارد. فلسفه این اقدام این بود که بتواند رویارویی ناجوانمردانه‌ای را که براساس تهمت و افترا پایه‌ریزی شده است به هم بریزد.

مشاور امور بین‌الملل معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد:‌ در این هفته قرآنی فعالیت‌های متعددی عرضه شده که از جمله آنها مصاحف نگارش یافته و ترجمه‌شده در ایران است. مصحف ایران که علاقه‌مندان به کتابت قرآن با آن آشنا بوده و هزار سال تاریخ کتابت نسخه‌های خطی جمهوری اسلامی ایران در آن جمع‌آوری شده و بسیار نفیس است. این آثار در موزه «سالارجنگ» شهر حیدرآباد پاکستان به نمایش گذاشته شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد دلایل برپایی این هفته قرآنی در شهر حیدرآباد و نه پایتخت هند، ‌گفت: یکی از دلایل این بود که شهر حیدرآباد پایتخت فرهنگی هند است و عقبه تاریخی خوبی در آنجا داریم. لذا مجموعه توانمند و ظرفیت نظام در عرصه‌های مختلف در این موزه به نمایش گذاشته شد تا در معرض دید قرار گیرد و رسانه‌ها نیز به انعکاس آن بپردازند تا شبهاتی که علیه مکتب تشیع و ایران وجود دارد و نوع دیگری از ایران‌هراسی است برطرف شود.

اگر هفته‌های قرآن جمهوری اسلامی ایران استمرار پیدا کند، بسیاری از شبهات حتی سیاسی و اجتماعی و ... برطرف خواهد شد. این نمایشگاه‌ها باعث می‌شود تا شهروندان کشور میزبان رودررو و عینی با هنر ایرانی، هنرمندان ایرانی و پژوهشگران ایرانی مواجه شوند

انعکاس فراوان اخبار قرآنی در رسانه‌ها 

واعظی در ادامه در مورد آثار برپایی چنین رویدادی برای کشورمان اشاره و بیان کرد: اولین تأثیر این کار را باید در رسانه‌ها پیگیری کنیم، وقتی یک کار به ثمر می‌نشیند که رسانه حضور داشته باشد. رسانه‌های هندوستان در این رویداد فرهنگی و قرآنی حضور پررنگی داشتند و بالغ بر 100 گزارش در رسانه‌های مختلف،‌ دیداری،‌ شنیداری، مکتوب و ... منتشر شده است. علاوه بر توجه رسانه‌‌ها و آثار آن، باید به حضور مقامات عالی‌رتبه نیز اشاره کنم که یکی از وزرا حضور یافت. شبهه‌افکنی علیه ایران به حدی زیاد است که به هر میزان این شبهه‌ها برطرف شود به نوعی سرمایه‌گذاری شده است و سرمایه برای کشور جمع شده است. بنابراین اثر این کار را در قیاس با اقدامات دیگر مبنایی و بنیادین می‌دانم. وقتی می‌توانیم بگوییم هنر ما زیباست که کشورهای اسلامی بگویند این یک کشور اسلامی است، اما اگر وقتی به زعم خودشان اثبات کنند ایران یک کشور مسلمان نیست، هنرمان را نیز نخواهند پذیرفت.

مشاور امور بین‌الملل معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:‌ اگر هفته‌های قرآن جمهوری اسلامی ایران استمرار پیدا کند، بسیاری از شبهات حتی سیاسی و اجتماعی و ... برطرف خواهد شد. این نمایشگاه‌ها باعث می‌شود تا شهروندان کشور میزبان رودررو و عینی با هنر ایرانی، هنرمندان ایرانی و پژوهشگران ایرانی مواجه شوند و سؤالات خود را مطرح کنند. برای مثال در زمان برپایی این هفته در هند سردبیر روزنامه «سیاست»، که از شخصیت‌های مشهور و باسابقه هند است، استقبال بسیار ویژه‌ای از این برنامه کرد، به گونه‌ای که در روز اختتامیه بسیاری ناراحت بودند که این آثار هنری قرار است به ایران بازگردد. آنها خواهان این بودند تا این آثار در تمام شهرهای هند به نمایش گذاشته شود و این را رسماً در اختتامیه اعلام کردند.

برگزاری سمینار علمی و نمایش مصاحف نفیس

وی با تأکید بر اینکه این آغاز یک راه است، گفت: برگزاری این هفته در کشور هند دو محور اصلی داشت، یکی از آنها برگزاری سمینار علمی مفسران بزرگ ایران و هند و دیگری هم برگزاری نمایشگاه فرهنگی – هنری قرآن در موزه سالارجنگ شهر حیدرآباد بود. یکی از خلأهای تبلیغاتی ما در جمهوری اسلامی ایران این است که از آثار بسیار خوب شبه قاره هند در حوزه قرآن بی‌اطلاع هستیم. بر همین اساس در اولین گام سمینار مفسران بزرگ ایران و هند را با حضور شخصیت‌های برجسته و صاحبان آثار بزرگ در این زمینه برگزار کردیم تا باب این آشنایی بیشتر شود. سخنرانانی هم از ایران در این سمینار حضور داشتند. در این سمینار اثر بسیار ارزشمندی که حاصل 30 سال پژوهش آستان قدس رضوی است و «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» نام دارد در 37 جلد، که هر کدام بیش از هزار صفحه است، به نمایش درآمد و به زبان‌های انگلیسی و اردو برای بازدیدکنندگان معرفی شد.

واعظی افزود: ‌در بخش هنری، که محور دوم این رویداد فرهنگی و قرآنی بود، بیش از 100 اثر هنری نفیس با حضور برخی صاحبان اثر و هنرمندان خوشنویس در یکی از تالارهای موزه سالارجنگ به نمایش گذاشته شد. استقبال از این نمایشگاه به حدی بود که در تمامی ساعات روز مملو از بازدیدکننده بود. ضمن اینکه بخش دیگر این محور، نمایش مصاحف نفیس جمهوری اسلامی بود که به نمایش گذاشته شد. امیدوارم که نظام این فرصت‌ها را مغتنم بشمارد و 40 سال تجربه قرآنی خود را در چنین رویدادهایی به دیگر کشورها ارائه دهد.

دستاوردهای هفته‌‌ قرآن ایران در خارج از کشور/ استمرار در صورت تأمین اعتبار

مشاور امور بین‌الملل معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه تجربه‌های چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها انقلاب مبتنی بر اهل بیت، که تا به امروز پایدار مانده است، باید در معرض دید دیگر ملت‌ها قرار بگیرد، گفت:‌ این تجربه‌ها ناشی از تفسیر به‌روز و پویا از قرآن است. اگر این تفسیری که از قرآن داریم در هر جای دنیا عرضه شود، با عشق و علاقه خواهان آن خواهند بود. امیدواریم گام اول که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشته شده است، بتواند در کشورهای هدف توسعه یابد و اجرا شود.

واعظی در پایان در پاسخ به سؤالی در مورد ادامه‌دار بودن برپایی این هفته‌ها در آینده بیان کرد: بسیاری از کشورها همچون تونس، عمان و ... متقاضی هستند. امیدواریم با مشکلات بودجه‌ای که وجود دارد، همچون نمایشگاه قرآن که حداکثر بهر‌ه‌وری را از بودجه داشتیم، در زمینه هفته‌های قرآن و عترت نیز حداکثر بهره‌برداری را از حداقل بودجه‌ها داشته باشیم. امیدواریم وزارت ارشاد در این زمینه با هم‌افزایی این کار را به صورت روشن و رسمی به ویژه بعد از بیانیه گام دوم انقلاب مدنظر قرار دهد. معاونت قرآن و عترت در این زمینه برنامه دارد، اما مشروط به مصوب شدن در نهادهای بالادستی است. البته این قبیل برنامه‌های جنبه ملی دارد و مشارکت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

انتهای پیام 

captcha