ایمان به نگاه حکیمانه خدا و نقش دعا در کاهش استرس
کد خبر: 3823864
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱

ایمان به نگاه حکیمانه خدا و نقش دعا در کاهش استرس

گروه معارف ــ استاد جامعه‌المصطفی مشهد با بیان اینکه طلب خواسته و نیاز از محکم‌‍ترین تکیه‌گاه در پرتو نگاه حکیمانه حضرت حق آرامش را به دنبال دارد، گفت: دعا مطمئن‌ترین پناهگاه در برابر استرس ناشی از دغدغه‌ها و مشکلات زندگی است.

ایمان به نگاه حکیمانه خدا و نقش دعا در کاهش استرس

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه علمیه و جامعه‌المصطفی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص نقش دعا در کاهش استرس بیان کرد: خداوند در آیه 40 سوره غافر می فرماید: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» یعنی بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، لذا دعا درخواست از خداوند باری تعالی است اما دعا چند قاعده و قانون دارد.
وی افزود: اول اینکه باید بدانیم آیا درخواست ما خیر است یا شر و اولین قاعده در دعا کردن طلب خیر است و نمی‌دانیم که برخی خواسته‌ها برای ما خیر نیست و از خدا طلب می‌کنیم اما چون خدا حکیم است آن را اجابت نمی‌کند.
این استاد حوزه علمیه و جامعه‌المصطفی مشهد ادامه داد: از آنجا که ما خیر و شر زندگی خود را نمی‌‎دانیم؛ لذا در دعا کردن برای همه امور زندگی از سیاست، اقتصاد گرفته تا سایر ابعاد زندگی فردی و اجتماعی باید از خدا خیر را طلب کنیم.
فیض‌آبادی گفت: هر خواسته‌ای ارزشمند نیست و باید به این ایمان داشته باشیم که هر وقت از خدا درخواستی کردیم، خداوند آن را براساس نگاه حکیمانه به اجابت می‌رساند و یا خیری در آن نیست که به اجابت برساند و این تکیه به خدا باعث کاهش استرس در دعاکننده خواهد شد.
وی تصریح کرد: وقتی ایمان بیاوریم که عزت و ذلت دردست خداست، حاکمیت و قدرت از آن خداست آنگاه با وجود چنین پشتوانه‌ای دیگر جای استرس و نگرانی باقی نخواهد ماند.
استاد حوزه علمیه و جامعه‌المصطفی مشهد با بیان اینکه خداوند تأکید کرده فقط از او بخواهیم، بیان کرد: این یعنی تکیه کردن به پدر و مادر، رئیس، دوست و هرچه غیر از خداست باعث ایجاد ترس و نگرانی از دست دادن این تکیه گاه‌هاست.
فیض‌آبادی اظهار کرد: اما اجابت دعا نیز شرایط خود را دارد که مهم‌ترین شرط اجابت، دعای خالصانه از درگاه خداوند است و از طرفی دعا کردن بدون تلاش کردن مانند تیراندازی بدون تیر است.
وی ادامه داد: اگر یک دانش‌آموز بدون اینکه تلاشی در درس خواندن داشته باشد از خداوند طلب قبول شدن در کنکور را داشته باشد مانند این است که بدون تیر بخواهد تیراندازی کند.
این کارشناس مذهبی افزود: اما یک دانش‌آموز با وجود درس خواندن و دعا کردن نیز از جمع قبول‌شدگان باز می‌ماند که این امر به همان حکیم بودن خدا بر‌می‌گردد. از خدا می‌خواهد امسال در فلان رشته قبول شود اما خدا می‎خواهد که او سال آینده در رشته بهتر و در شرایط بهتری قبول شود و مواردی از این قبیل.
فیض‌آبادی بیان کرد: قبول شدن یا نشدن، کسب رتبه اول و یا آخر در نهایت آنچه مهم است قرار گرفتن انسان در مسیر الهی است؛ لذا اگر همه با ایمان به خدا از غیر او دست بشویند به یقین آرامش را در زندگی بدست خواهند آورد.
وی گفت: خداوند همانطور که از بنده خود خواسته به درگاهش دعا کند اجابت را هم در این طلب قرار داده اما خدا دعایی را که خالصانه و به مصلحت فرد باشد اجابت می‎کند چرا که بسیاری از درخواست‌های ما که از نظرمان خیر است باعث نابودی ما شود اما ما از آینده دعایی که می‎کنیم خبر نداریم.
استاد حوزه علمیه و جامعه‌المصطفی مشهد گفت: باید در دعا کردن به این امر واقف شویم که وقتی برای طلب خواسته‌ای به در خانه خدا می‌رویم حکمت خدا اقتضا می‌کند این درخواست ما را اجابت کند یا خیر و این باعث آرامش ما خواهد شد.

انتهای پیام

captcha