دعا عامل تقویت‌کننده اراده و روحیه است
کد خبر: 3824094
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵

دعا عامل تقویت‌کننده اراده و روحیه است

گروه معارف ــ استاد روانشناسی دانشگاه علمی ـ کاربردی مشهد با اشاره به سنت الهی و روند طبیعی جهان هستی، گفت: تنها راه رسیدن به خواسته‌ها تلاش است و دعا و ثنا تنها یک عامل تقویت‌کننده اراده و روحیه محسوب می‌شود.

دعا عامل تقویت کننده اراده و روحیه استمهدی خادمی، استاد روانشناسی دانشگاه علمی ـ کاربردی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص نقش دعا در زندگی و کاهش استرس بیان کرد: در مجموع جهان هستی براساس یک‌سری اسباب طبیعی و سنت‌های الهی در گذر است؛ لذا نباید اتفاقاتی خارج از سنت الهی و طبیعت را توقع داشته باشیم.
وی افزود: دعا در تقویت اراده و روحیه تأثیر بسیاری دارد اما خواسته ما نباید از روند طبیعی خارج باشد. تا تلاشی نباشد در انتظار نتیجه بودن کاری بیهوده است. با توجه به نزدیک شدن ایام کنکور، اگر فردی بخواهد در این میدان رقابت پیروز باشد باید از خواب و تفریحات خود بزند و به تلاش خود در تحصیل دانسته‎ها بیفزاید در غیر این صورت برد با فردی است که تلاشش بیشتر بوده است.
منتظر اجابت دعا خارج از رعایت چارچوب طبیعی نباشیم
این استاد روانشناس عنوان کرد: ما شیعیان به تأثیرات دعا معتقدیم، در هنگام سفر دعای سفر می‌خوانیم آیه‌الکرسی تلاوت می‌کنیم، اما اگر اتومبیل خود را چک نکنیم و بدون رعایت قوانین رانندگی بخواهیم سالم به مقصد برسیم تأثیری در دعا کردن و دعا نکردن ما حصول نخواهد شد؛ لذا اگر همه تلاش خود را در هر زمینه بکنیم دعا هم در آخرین مرحله و در راستای اسباب طبیعی به‌عنوان یکی از بزرگترین عوامل آرامش‌دهنده است.
خادمی اظهار کرد: نمی‌توان منکر تأثیر دعا در زندگی باشیم، اما اگر در هر عرصه زندگی چارچوب طبیعی را رعایت نکنیم، مسلم است که از دعا کردن به تنهایی هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.
وی گفت: اگر فردی بدون تلاش و با اتکای به دعا بخواهد در کنکور و سایر میادین رقابتی پیروز شود، این امر امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چرا که قانون طبیعت قابل جابجایی نیست. دعا آرامش روحی و روانی به همراه دارد و اراده و روحیه را تقویت می‌کند و در احادیث نیز توصیه و سفارش بسیار شده که در ناراحتی و مشکلات به نماز و دعا پناه ببرید؛ چرا که آثار هم‌صحبتی با یک قدرت برتر به انسان آرامش می‌بخشد.

قبولی در کنکور تنها راه موفقیت نیست
این استاد روانشناس ادامه داد: همه ما به تأثیر دعا در زندگی خود واقف هستیم. فرستادن اذکاری مانند ذکر صلوات، روح و روان انسان را آرام می‌کند. این تنها در مذهب اسلام نیست، بلکه اگر از یک فرد مسیحی حالات روحی را قبل و بعد از دعا در کلیسا بپرسیم به تغییرات روحی و روانی و اثرات دعا اشاره خواهد کرد.
خادمی اظهار کرد: کنکور یک بحران است. بخشی از سرنوشت را رقم می‌زند اما باید بدانیم که همه زندگی کنکور نیست؛ چرا که برخی افراد در جای دیگر با شغل و حرفه دیگر موفق‌تر خواهند بود؛ لذا نباید همه افراد به دنبال قبول شدن در کنکور باشند، چرا که کنکور تنها راه موفق شدن در زندگی نیست بلکه راه‌های دیگری هم برای رسیدن به موفقیت وجود دارد.
وی تصریح کرد: افرادی که تنها راه موفقیت در زندگی را قبولی در کنکور می‌دانند بعد از شکست در این میدان رقابت یا افسرده می‌شوند و بعضاً حتی به خودکشی روی می‌آورند؛ چرا که تمام زندگی را در کنکور می‌بینند و این نگاه باید در جامعه ما اصلاح شود.
انتهای پیام

captcha