زندگی آرام و امن با الگوپذیری دختران از ائمه اطهار
کد خبر: 3824418
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸

زندگی آرام و امن با الگوپذیری دختران از ائمه اطهار

گروه معارف ــ استاد و محقق حوزه علمیه مشهد گفت: با وجود هجوم انواع آموزه‌های انحرافی، جوانان باید خود را به الگوهای دینی نزدیک کنند تا زندگی امن و آرامی داشته باشند.

زندگی آرام و امن با الگوپذیری دختران از ائمه اطهارحجت‌الاسلام و المسلمین احمد منصوری استاد و محقق حوزه علمیه مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت اول ماه ذی‌القعده و سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) درخصوص سیره علمی ایشان اظهار کرد: انسان می‌تواند دو دسته فضیلت داشته باشد، بخشی طبیعی است و ژنتیکی منتقل می‌شود، حضرت معصومه(س) از خانواده امام موسی بن جعفر(ع) و خواهر بزرگوار امام رضا(ع) بودند، بنابراین این جایگاه، شخصیت و شأنیت را داشتند، اما برخی ویژگی‌ها اکتسابی است و منشأ تحسین قرار می‌گیرد و سبب می‌شود انسان شخصیت و شانیت ویژه پیدا کند. حضرت معصومه(س) واجد این ویژگی ممتاز نیز بودند.

وی عنوان کرد: نام شریف حضرت معصومه فاطمه بوده است و در تعابیر روایی از حضرت رضا(ع) است که ایشان را معصومه خطاب کرده‌اند: «من زار المعصومة بقم کمن زارنی» و این نشان‌دهنده جایگاه ویژه پاکی، نجابت و طهارت این دختر و خواهر امام است.

شأن علمی بالای حضرت معصومه(س)
منصوری افزود: به لحاظ علمی نیز ایشان شأنیت بسیار بالایی داشتند. در دوران کودکی و خردسالی بودند که جمعی به مدینه و محضر امام موسی کاظم (ع) می‌آیند، زمانی که می‌رسند امام حضور نداشتند، چون نمی‌توانستند تا بازگشت ایشان بمانند، سوالات خود را روی کاغذی نوشتند و به یکی از اعضای خانواده آن حضرت دادند. فردای آن روز که برای خداحافظی آمدند دیدند پاسخ سوالات نوشته شده و این پاسخ‌ها را حضرت معصومه نوشته بودند.

این استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: آن افراد پاسخ‌ها را دریافت کردند و به سوی وطن خود رفتند. در راه بازگشت با امام موسی بن جعفر (ع) ملاقات کردند و ماجرا را برای ایشان تعریف کردند. امام با دقت به سوالات و پاسخ‌ها توجه فرمودند. وقتی پاسخ‌ها را کامل، صحیح و زیبا دیدند سه بار این تعبیر را به کار بردند که «فداها ابوها» و این در منابع تاریخی ما نیز وجود دارد که پدرش فدای او باد.

وی اضافه کرد: این تحسین که امام موسی بن جعفر(س) آن را به کار بردند، راجع به علمیت حضرت معصومه(س) بود. وقتی یک امام معصوم چنین تعبیری را برای دختر خود به جهت کسب چنین فضایلی به کار می‌برد، نشان‌دهنده این است که علم ارزش ذاتی دارد. علم دینی ارزشمند است، خصوصا اینکه دختران و زنان جامعه ما و زنان مسلمان ما نسبت به این مسئله اهتمام ویژه‌ای قائل شوند.

منصوری درخصوص «عالمه» و «کریمه» لقب داشتن حضرت فاطمه معصومه(س) بیان کرد: عالمه بودن به جهت احاطه و تسلط ایشان، حتی در سن خردسالی، به مسائل، سوالات و معارفی است که در زمینه دینی از ایشان پرسیده می‌شود. ایشان چون از خانواده بزرگ و بزرگ‌زاده هستند، لذا زمینه رفع نیاز و برآورده شدن حاجات مردم را نیز فراهم می‌کنند و کرامت ایشان ناظر بر این موضوع است.

جایگاه والای حضرت معصومه(س)
این استاد حوزه علمیه مشهد عنوان کرد: تعابیر بسیار بلندتری نیز نسبت به جایگاه ایشان وجود دارد. این تعبیر از حضرت رضا(ع) در زیارت ایشان است که «یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» این جایگاه شفاعت را چه کسی می‌تواند جز انسان کریم داشته باشد؟ انسانی که بدون منت می‌بخشد و بدون اینکه از او درخواست بکنند، شروع به لطف و عنایت می‌کند. لذا مقام شفاعتی که تعبیر امام رضا(ع) است برای انسان‌های کریم که چنین جایگاهی دارند به کار می‌رود.

وی با بیان اینکه عالمه بودن را از منظر دیگری بررسی کرد، اظهار کرد: در برخی از فرازهای زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) تعبیر « السّلامُ علیکِ یا فاطمه بنتَ موسی بن جعفرٍ وَ حُجَّتِهِ وَ اَمینهِ » وجود دارد، لذا این نکته نیز بسیار مهم است که امین و حجت حضرت موسی بن جعفر خطاب شده‌اند و این نشان دهنده این است که در مقام بسیار والایی بودند و به لحاظ علم، کمال، تقوا، معرفت و قداست شأنیت بسیار بالایی دارند.

منصوری ادامه داد: از امام جواد(ع) نیز روایتی نسبت به ایشان وجود دارد که «هر کسی عمه‌ام را عارفا بحقها زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد». تعبیر دیگری از امام صادق(ع) پدربزرگ بزرگوار ایشان وجود دارد. امام صادق سال‌ها پیش از تولد حضرت معصومه(س) با عظمت از ایشان یاد کرد‌ه‌اند و این تعبیر بسیار عجیبی است که در بحارالانوار، ج 60، ص 228 به چشم می‌خورد. «وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ» یعنی به برکت حضرت معصومه(س) همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند. شفاعتی که شامل همه شیعیان می‌تواند باشد تعبیر بسیار عجیبی است پس این تعبیری که از امام معصوم به کار رفته جایگاه ویژه‌ای را برای ایشان رقم زده است.

منصوری عنوان کرد: نسبت به برخی از امام‌زاده‌ها زیارت‌نامه مأثوره(نقل شده) از معصومین (ع) نداریم اما نسبت به حضرت معصومه(س) این زیارت‌نامه وجود دارد. در بحارالانوار، ج 102، ص 266 تعبیر زیارت امام رضا(ع) و آنچه از ایشان برای زیارت حضرت معصومه نقل شده وجود دارد. «یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» که بیانگر این موضوع است که ایشان شأن بسیار بالایی داشته و این زیارت‌نامه نیز از جانب امام معصوم صادر شده و ما براساس آن، این تعابیر را به کار می‌بریم و حضرت را زیارت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم این است که جامعه و نسل جوان ما واقعا امروزه می‌توانند فضایل و خصلت‌های اهل‌بیت و فرزندان ایشان را به عنوان الگوی زندگی خود قرار بدهند و شأنیت و مقام و جایگاه ایشان را به لحاظ اخلاق، رفتار، کردار پسندیده، کرامت اخلاقی و کرامت انسانی، مدنظر قرار دهند و در این مسیر حرکت کنند چرا که پیشینه تاریخی ما و بزرگان ما چیزی برای الگو پذیری کم ندارد، خصوصا در دنیای امروز که انواع آموزه‌های انحرافی از جوانب مختلف به جامعه، جوانان و دختران ما هجوم می‌آورد، لذا انسان سعی می‌کند خودش را به این فضایل، کمالات اخلاقی و الگوهایی که وجود دارد نزدیک کند تا بتواند زندگی همراه با آرامش و امنیت داشته باشد.
انتهای پیام

captcha