پاسخگویی مسئولان به مطالبات با ادبیات شایسته باشد
کد خبر: 3826314
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

پاسخگویی مسئولان به مطالبات با ادبیات شایسته باشد

گروه فرهنگی - معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه درد جامعه امروز ما درد بیان است، گفت: مسئولان در پاسخگویی به مطالبات باید از ادبیات شایسته استفاده کنند، حتی اگر بنا بر عدم پاسخگویی داشته باشند.

پاسخگویی مسئولان به مطالبات باید با ادبیات شایسته باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 20 تیرماه در نشست خبری که در پی توهین معاون فرهنگی شهرداری مشهد به خبرنگاران در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد، بیان کرد: کارم را با خبرنویسی در روزنامه جمهوری اسلامی آغاز کردم. یک سال خبرنویس بودم، یعنی به همراه یک خبرنگار برای پوشش اخبار به مراسم‌ مختلف می‌رفتم و خبر من در نهایت در سطل زباله بود، یعنی در واقع کارآموز بودم و در تمام سرویس‌های خبری هم به فعالیت پرداختم.
وی افزود: در طی این سال‌ها زندگی کردم چراکه خبرنگاری شغل خوبی است و حال خوبی هم دارد، اما افرادی که به دنبال شغل درآمدزا هستند، نباید به این حرفه ورود کنند و این مورد در همه جای دنیا وجود دارد. حرفه خبرنگاری دنیای خاص خود را دارد و در صورتی که به مهارت تبدیل شود، دنیای شیرینی است.
خدادی ابراز کرد: کار رسانه و خبر، کار عشق، کار دل و کار روح است. این حرفه در واقع روح انسان را ارضاء می‌کند. طبیعتأ انتخاب خوبی هم هست. نه بازنشستگی دارد و نه پایان و خبرنگار با این محیط زندگی می‌کند، در هر صورت دنیایی نیست که بتوان از آن دور شد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دهه مبارک کرامت قرار داریم. این روزها روز کرامت است و البته همه لحظه‎ها، لحظه کرامت است. امروز جهان گرفتار نامهربانی‌ها و در جستجوی مهربانی است. انسان امروز انسان غریبی است، چرا که انسان امروز کانون ضربه و صدمه شده است و اساسا هم نامهربانی به آن تزریق می‌کنند.
وی عنوان کرد: دهه کرامت، دهه مهربانی است. مهربانی آموزه اهل‌بیت(ع) است و خوشحالم که کشور ما و به ویژه شهر مشهد یکی از کانون‌های ترویج معرفت و مهربانی است و شما به عنوان یک خبرنگار باید این موضوع را تبیین، نهادینه و ساده‌سازی کنید.
هر ثانیه باید ثانیه کرامت باشد
خدادی تصریح کرد: باید اثبات کنیم که هر ثانیه اگر ثانیه کرامت نباشد، ضرر می‌کنیم. ترویج این امر کاری انسانی است. کار رسانه تنها سیاست نیست، بلکه سیاست آمده تا اساسأ جامعه را انسانی کند. اقتصاد، بازرگانی، تجارت و... باید آدمی را به نقطه‌ای برسانند تا انسان‌ها بتوانند در کنار یکدیگر زندگی کنند و اینکه چطور انسان‌ها با هم زندگی کنند باید مختصات انسانی داشته باشد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نگاهمان به کرامت محدود به ایام دهه کرامت نشود و شما به عنوان خبرنگاران که در پایتخت فرهنگی جهان اسلام حضور دارید، در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) که منشأ و منبع حال خوب است، هر روز از سال را به تهیه یک خبر در ارتباط با مهربانی اختصاص دهید. یک خبر با موضوع آموزه‌های اهل بیت(ع) در مورد مهربانی کار کنید و همچنین به آسیب‌های نامهربانی بپردازید.
وی ادامه داد: در جریان سخنان معاون فرهنگی شهردار مشهد هستم و معتقدم که مسئولان در پاسخگویی به مطالبات مردمی باید از ادبیات مناسب و شایسته استفاده کنند. انتظار جامعه هم از افراد در جایگاه‌های فرهنگی بیشتر است. مأموریت آن‌ها حفظ حرمت و رعایت آداب است، خصوصا فرد مسئولی که در مشهد ارائه خدمت می‌کند، مسئولیتش در این خصوص بیشتر بوده و این امر نیز در دهه کرامت مضاعف می‌شود.
خدادی اظهار کرد: البته در خبرها دیدم در برابر این توهین، عذرخواهی صورت گرفته، لذا بهتر است با کرامت برخورد شود. در گذشت لذتی است که در انتقام نیست. اگر چیزی را ناپسند می‌دانیم، ادامه دهنده آن نباشیم و بر خوب بودن اصرار بورزیم. این خطاها ممکن است از هر کسی سر بزند، البته انسان جایز الخطا نیست ولی ممکن الخطا است.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درد جامعه ما بیان ماست. اگر حرف مخالف، نقد و هر حرفی را با ادبیات شایسته بزنیم، قطعا همگان آن را می‌‎پسندند. اشکالات با ادبیات منصفانه و مطلوب می‌تواند نقد شود چرا که قطعأ فعالیت هیچ‌کس بی‌اشکال و خطا نیست. هر فرد در هر منصبی باید بداند پاسخگوی مطالبات با ادبیات شایسته مسئولیتی خود باشد و این لازمه هر تصدی است.
وی بیان کرد: مسئولان اگر نمی‌خواهند پاسخ بدهند، باید از ادبیات مناسب در عدم پاسخگویی استفاده کنند. در مقابل نامهربانی سکوت نکنیم، اما نامهربان هم برخورد نکنیم بلکه برخوردمان عرفی باشد و بهتر است ادبیات خوب از بین خود خبرنگاران تبیین شود، چرا که در مواجهه با موضوعات، جریان رسانه باید الگوی معرفتی همراه با مطالبه منطقی با ادبیات متناسب با شأن مردم ایران باشد، چرا که رسانه صدای مردم است.
خدادی گفت: امروز در دنیا قدرت اصلی قدرت تولید، جمع‌آوری، پردازش و انتشار اطلاعات است. خبرنگار با حضور در همه عرصه‌ها از جنگ، حادثه طبیعی و... حضور دارد و بیشترین خدمت را به همه مردم و دستگاه‌ها می‌کند.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سوالات خبرنگاران در خصوص مشکلات صنفی این حرفه در خصوص بیمه، تأمین مسکن و عدم امنیت شغلی افراد در این حرفه پاسخ داد.
انتهای پیام

captcha