فقها به مفهوم غنا بپردازند
کد خبر: 3826735
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
معاون حقوقی رئیس جمهور:

فقها به مفهوم غنا بپردازند

گروه اجتماعی ــ معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اینکه موسیقی مقامی و دوتار خراسان شایسته تقدیر و ترویج است، گفت: نظر زیبایی در بین برخی از فقها است که می‌گویند: «غنا از منظر صوت نیست، بلکه از مقوله معنا و مفهوم است». اگر یک مفهوم مبتذل باشد حتی در مراودات عادی غنا است.

فقها به مفهوم غنا بپردازندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور در آیین رونمایی از منشور حقوق شهرنشینی که ظهر امروز 22 تیرماه در تالار شهر مشهد برگزار شد، ضمن تشکر از ابتکار عمل ارزنده شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص تدوین این منشور اظهار کرد: این امر در واقع بخش مهمی از وظایف ماست اما با توجه به گستره کار در معاونت حقوقی ریاست جمهوری و با اینکه تمام قوا را به کار گرفته‌ایم، مجالی نداریم اینگونه وسیع در بحث حقوق شهرنشینی کار کنیم.
امام رضا(ع)؛ مظهر بردباری و رواداری
وی افزود: اینجا شهر کسی است که مظهر بردباری و رواداری در نظر و در عمل است و ما می‌دانیم محفل و محضر امام محل نه فقط بحث نحله‌های تفکر اسلامی و ادیان ابراهیمی بلکه فراتر از آن محل بحث باورمندان و غیرباورمندان به اصل الوهیت بود، یعنی درجه تحمل و رواداری حتی در عمل هم رأفت امام کاملا مشهود بود.
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: رواداری امام(ع) نه تنها در سخن بلکه در عمل و برای انسان و حتی برای شکار و رعایت وضعیت آن بوده، لذا باید مشهد پرچمدار و ترویج حقوق شهروندی باشد. از طرفی اینکه یک شورای شهری چنین ابتکارعملی به خرج داده جای قدردانی دارد.
همپوشانی حقوق شهرنشینی با حقوق بشر
وی بیان کرد: سه مفهوم شامل حقوق بشر، حقوق شهروندی و حقوق شهرنشینی داریم. حقوق بشر را فارغ از تابعیت و مکان می‌دانیم، یعنی به مکان ربطی ندارد و مطلق است و به معنای انسان و ماهو انسان است و اندیشه‌ای در دنیا وجود دارد که حتی براساس تابعیت نیز نباید تبعیض قائل شد، البته در گذشته چنین نبوده اما در حال حاضر ادبیات حقوق بشری به این سمت پیش رفته است.
جنیدی ادامه داد: اما حقوق شهروندی فارغ از مکان و مبتنی بر تابعیت است که همه ساکنان و زائران را دربر می‌گیرد. بسیاری از حقوق شهروندی با حقوق بشر همپوشانی دارد و حقوق شهرنشینی نیز میزان زیادی با حقوق بشر تطبیق می‌کند و حتی اغراق‌آمیز نیست که بگوییم این حقوق بشری منطبق شده بر زمان و مکان است.
معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار کرد: اگر قرار بود مفاهیم حقوق بشر را از روی کاغذ عینی کنیم، بسیاری از آن همین حقوق شهرنشینی می‌شد که در این منشور نوشته شده است البته بخشی از این منشور اختصاص به مکان دارد اما بسیاری از آن منطبق با حقوق بشر است.
وی عنوان کرد: حق شهرنشینی و حقوق شهروندی در راستای همان حقوق بشر است. شهرنشینی وقتی آغاز شد که همه مردم از جنگل و صحرا و... برای زندگی در یک مکانی جمع شدند که این جمع شدن باعث به وجود آمدن یک سری قوانین و ضوابط برای رعایت حق و حقوق یکدیگر شده است.
جنیدی ابراز کرد: مبنای نظری این منشور به اصل سوم قانون اساسی یعنی تساوی مردم در برابر قانون اشاره دارد و از سوی دیگر رعایت انصاف است. رفتار تبعیض‌آمیز نباید باشد اما افراد خاص مانند سالمندان، کودکان، معلولان و... با شرایط ویژه باید مورد حمایت خاص قرار گیرند.

سامان یافتن کشور با مشارکت مردمی
وی تصریح کرد: مورد دیگر حق مشارکت است که از اهمیت بالایی برخوردار و از مفاهیمی است که در دو قرن اخیر توسعه یافته و کشور ما نیز به توسعه و ترویج این حق نیاز دارد. یکی از گرفتاری‌های ما این است که همه مسئولیت‌های یک ملت بر دوش دولت است در حالیکه اینطور نیست. اگر قرار است کشور و شهر به سامان برسد هیچ راهی جز مشارکت وجود ندارد.
وی گفت: باید قبول کنیم که مردم به بلوغ رسیده‌اند و باید بسیاری از کارهای خود را خود سامان دهند. همه مسائل از جمله اقتصاد، فرهنگ و سیاست و... باید با مشارکت سامان یابد حتی در بخش جزا که سخت‌ترین بخش است، تلاش می‌کنیم در انحصار حاکمیت است نیز مردم را به مشارکت باید طلبید.
وی بیان کرد: حق امنیت مورد دیگر است که مردم استحقاق برخورداری از آن را دارند. این حق باید وسیع دیده شود و علاوه بر امنیت جانی نیز حق آزادی بیان، اندیشه، ارائه انواع هنر را شامل شود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از معضلات شهری ساخت و سازهای بی‌رویه و حاشیه نشینی است که مدیریت شهری و مردم را به مشارکت می‌طلبد. حق بر ایمنی با توجه به حوادث زیاد طبیعی در کشور ما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این خصوص افزایش اطلاع‌رسانی، آموزش همگانی و آماده‌سازی در راستای کاهش آسیب پذیری باید انجام شود.
وی ابراز کرد: یکی دیگر از مسائل مهم توجه به تفریح، سرگرمی، حق نشاط و شادی شهروندان است. انسان به خاطر انسان بودنش نیازمند شادی است و ما گاهی راحت از این مسئله عبور می‌کنیم. دو تار خراسان واقعا صوتش عبادت و اثر گذار است. موسیقی مقامی خراسان تنها شناسنامه خراسان نیست، بلکه بخشی از هویت ایران است که باید قابل ارائه باشد.
وی با اشاره به اینکه فقهای اهل سنت و امامیه باید به مفهوم غنا بپردازند تصریح کرد: نظر زیبایی در بین برخی از فقها است که می‌گویند که غنا از منظر صوت نیست، بلکه از مقوله معنا و مفهوم است و اگر یک مفهوم مبتذل باشد حتی در مراودات عادی غنا است اما اگر مفهومی متعالی بود و به فرد روح تعالی داد غنا نیست، بلکه شایسته ستایش، تقدیر و ترویج است.

حق ارائه انواع هنر در منشور حقوق شهرنشینی
وی گفت: حق ارائه هنر و برگزاری جشن‌ها و ایام مذهبی و جشن‌های ملی مانند نوروز و آنچه در گذشته ما مرسوم بوده از دیگر موارد است. جشن تیرگان در ابتدای تابستان، مهرگان در ابتدای پاییز، یلدا در ابتدای زمستان. بنابراین ترویج این جشن‌ها باعث نشاط و شادی است، ضمن اینکه باید توجه شود مفاهیم انسانی در آن ترویج شود و مدیریت شهری باید به این امر توجه داشته باشد.
وی در پایان با تأکید بر هنجارهای شهری و روستایی از جمله مسائل راهنمایی رانندگی، تکدی‌گری و مواردی از این قبیل را از دیگر موضوعات لازم به اصلاح برشمرد.
انتهای پیام

captcha