چه زیارتی دلنشین است
کد خبر: 3826898
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

چه زیارتی دلنشین است

گروه معارف ــ یک کارشناس مذهبی گفت: زیارت یکی از مقوله‌هایی است که توصیه‌های فراوانی از سوی اهل‌ بیت(ع) به انجام آن شده؛ چرا که این امر مهم می‌تواند آثار ماندگاری را بر وجود انسان داشته باشد و او را به تقرب الهی برساند.

آثاری که فرد می‌تواند در پی زیارت به دست آورد/چه زیارتی دلنشین است؟حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله ابراهیمی، یک کارشناس مذهبی‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص زیارت و آثاری که این امر مهم می‌تواند برای انسان به‌دنبال داشته باشد، اظهار کرد: اگر ما بخواهیم در خصوص آثار زیارت مواردی را بدانیم، در ابتدا باید مشخص کنیم که هدفمان از زیارت چیست. هدف ما در واقع رسیدن به خدا و تقرب الهی است، زیرا هنگامیکه ما به زیارت یکی از اهل بیت(ع) می‌رویم می‌خواهیم که اهل‌ بیت(ع) را میان خود و خدای خود برای رسیدن به خواسته‌های دنیوی و اخروی خود، واسطه قرار دهیم.
وی با اشاره به دومین مسئله‌ای که ما را از زیارت مطلوب بهره‌مند می‌کند، اظهار کرد: همواره بر امر مهم و ضروری زیارت تاکیدات بسیاری شده، چرا که زیارت همواره عرض ارادتی به اولیای الهی است و هنگامیکه عرض ارادت و مودت به این بزرگواران صورت می‌گیرد، می‌تواند انسان را تحت تأثیر قرار دهد.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در این میان نیز یکی دیگر از تأثیراتی که زیارت می‌تواند برای انسان به‌دنبال داشته باشد، تاثیر گذاشتن بر روی اخلاقیات افراد و دریافت انوار معنوی زیارت است. انواری که از سوی اهل‌ بیت(ع) بر قلب زائر می‌تابد و باعث می‌شود که روح آدمیت متحول شود و این تحول بر روی روح و روان فرد نیز تاثیرگذار است و به نوعی او را از نظر تقرب به خدا نیز تغییر می‌دهد.
ابراهیمی تصریح کرد: به عنوان مثال در واقع فردی که وارد حرم رضوی می‌شود، موظف است به آنچه که به‌عنوان قوانین در آن مکان مقدس گذاشته شده است، احترام گذاشته و آن‌ها را رعایت کند و برخی از رفتارهایی را که متناسب با آن مکان مقدس است را انجام دهد که این امر انسان را به پیدا کردن یک منش اخلاقی الهی و همچنین تمرین در رفتارهای خود، وا می‌دارد.
وی گفت: از این رو همانطور که ما بر این باور هستیم طهارت و نظافت ظاهری، ما را از آلودگی‌ها پاک می‌کند، زیارت هم همینگونه است و تمام آلودگی و پلیدی‌های وجود انسان را از وجودش می‌زداید. از این رو هنگامیکه انسان به زیارت می‌رود تمام گناهانش پاک می‌شود و این پاکی باعث می‌شود آثاری که در پی گناهانش در وجود او ریشه‌دار شده، همگی از بین بروند و این به‌واسطه آن امام بزرگواری است که او را زیارت می‌کنیم، زیرا او خود نیز پاک و پاک‌کننده است.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: در واقع امام به‌عنوان آیینه تمام‌نمایی است از خداوند، بنابراین ایستادن در جلوی این آیینه که کمال فضلیت است، می‌توان نقایص و کاستی‌های خود را در آن دید و همین امر سبب می‌شود تا در جهت پاک کردن آن‌ها تلاش کنیم.
ابراهیمی بیان کرد: هنگامیکه ما به زیارت امامی می‌رویم و به‌عنوان زائری در حرم آن بزرگوار حضور پیدا می‌کنیم، این رفتن و حضور داشتن به نوعی میثاق و عهدی دوباره‌ میان خود و آن امام است و این حضور باعث می‌شود که ما مجدداً عهد و پیمانی را میان خودمان ببندیم و موظف به انجامش شویم که این نیز یکی دیگر از آثاری است که می‌تواند بر روی اخلاقیات افراد تاثیراتی را بر جای بگذارد.
تاثیرات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیارت
وی عنوان کرد: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، موضوع کسب ثواب زیارت است و هنگامیکه انسان از این ثواب بهره‌مند می‌شود، ناخودآگاه تغییراتی را در رفتارهای وجودی افراد می‌گذارد. از این رو می‌توان بیان کرد که زیارت می‌تواند بر روی زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی انسان نیز تاثیرگذار باشد.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: به لحاظ تاثیرات فردی نیز می‌توان گفت، هنگامیکه انسان آداب زیارت مانند وضو، غسل و... را رعایت می‌کند، همین رعایت کردن آداب زیارت، فضای اخلاقی فردی انسان را گسترش می‌دهد.
ابراهیمی افزود: همچنین در خصوص تاثیرات خانوادگی نیز باید گفت هنگامیکه انسان با خانواده راهی حرم مطهر می‌شود، یکی از شاخص‌های معنوی را در زندگی خود تحقق می‌بخشد و همین امر خانواده و زندگی انسان را دستخوش تغییراتی در مسیر معنویت قرار می‌دهد و به نوعی انسان و خانواده او به مرحله‌ای از معنویت دست پیدا می‌کنند.

فراهم شدن زمینه گفت‌وگوی میان افراد از طریق زیارت
وی ادامه داد: از این رو می‎توان از زیارت جهت ارتقای اخلاق خانوادگی و سبک زندگی استفاده کرد و یکی از آثار این امر مهم به‌شمار آورد. همواره انسان هنگامیکه با خانواده به زیارت می‌رود، بسیاری از موضوعات مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد و می‌توان اینگونه بیان کرد که زیارت گفت‌وگوی میان افراد را نیز فراهم می‌آورد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به تاثیرات اجتماعی زیارت نیز عنوان کرد: در این خصوص باید گفت که ما انسان‌ها بر این باور هستیم که آن دسته از افرادی که در شهر مذهبی زندگی می‌کنند، به دلیل قرارگیری حرم مطهر یکی از اولیای الهی، موظف به رعایت برخی از رفتارها و کردارهای خود هستند و همچنین سایر مردم هم نسبت به خدام و افرادی که در حرم فعالیت می‌کنند، چنین دیدگاهی دارند که آن‌ها نیز موظف به رعایت برخی قوانین اخلاقی هستند.
ابراهیمی تصریح کرد: این در حالی است که این امر موجب می‌شود که اینگونه اخلاقیات بر روی زائران و مجاوران تاثیر بگذارد و باعث شود تا افراد با آداب زیارت آشنا شوند و باید گفت این موضوع تاثیرات زیادی در اجتماع می‌تواند به همراه داشته باشد.
وی گفت: در واقع هنگامیکه امام به انسان توفیق زیارت می‌دهد، این توفیق یک حرکت، لطف و عنایتی است که از سوی امام و خداوند به افراد داده شده است و قدم بعدی باید توسط انسان برداشته شود و بتواند از این فضا استفاده، آن را استشمام و خود را نیز در آب زلال تطهیر کند، آلودگی‌ها را از خود بزداید، در این آیینه پاک ببیند و در این صورت ارتباط لازم را با معبود و امام خود برقرار کند.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: همواره انسانی که توفیق زیارت پیدا می‌کند، مانند منزلی که تماما دارای چراغ‌هایی است و کلید آن توسط انسان روشن می‌شود، است و گاها برخی‌ها نمی‌دانند که این چراغ‌ها توسط خودشان روشن می‌شود. از این رو این احساس خاص و تصرف انوار معنوی اهل بیت(ع) است که از طریق زیارت به انسان منتقل می‌شود.

چه زیارتی دلنشین می‌شود؟
وی گفت: البته مواردی هم در این راستا وجود دارد که باعث می‌شود زیارت ما زیارتی دلنشین شود. نخست معرفت و شناخت امامی که به زیارتش می‌رویم، دوم، اخلاص و خالص کردن زیارت که امر مهمی است، سوم، آداب زیارت و چهارم نیز استفاده از فرصت‌های زیارت که اگر از این فضایی که برای ما به وجود آمده و همچنین از معنویت و انواری که در آن مکان مقدس است، استفاده کنیم و آنگونه است که می‌توان گفت زیارت ما زیارتی دلنشین شده است.
ابراهیمی عنوان کرد: در واقع همه فعالیت‌های انسان در مسیر الی‌الله، قابل توجیه است و زیارت هم از این قاعده مستثنی نیست و هدف غایی ما از زیارت رسیدن به خدا و ساحت مقدس اوست، از این رو هنگامیکه انسان به زیارت می‌رود به نوعی به خداوند تقرب پیدا می‌کند که این تقرب بر روی رفتار، کردار و اخلاقیات انسان تاثیرگذار است.

انتهای پیام

captcha