زکات؛ پیام برجسته حکومت اسلامی
کد خبر: 3827012
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹

زکات؛ پیام برجسته حکومت اسلامی

گروه شهرستان‌ها ــ امام جمعه شهرستان تایباد گفت: زکات؛ پیام برجسته حکومت اسلامی و احیای آن سبب گسترش و توسعه اقتصادی در جامعه شود.

احیای زکات سبب گسترش و توسعه اقتصادی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملکی ابرده، امام جمعه شهرستان تایباد امروز 23 تیرماه در شورای هماهنگی زکات که در دفتر امام جمعه شهرستان تایباد برگزار شد، اظهار کرد: در روایات متعدد ذکر شده که اسلام بر پنج مورد شامل نماز، حج، زکات، روزه و ولایت استوار بوده، همچنین با توجه به آیات قرآن کریم، دریافت و پرداخت زکات و برپا داشتن نماز در زمره وظایف و ویژگی‌های مسئولین و مردم در حکومت دینی است.
وی در تعریف زکات، افزود: زکات عبارت است از خارج کردن قسمتی از دارایی تا بقیه آن با برکات خداوند رشد کند( و زیاد شود)، درجات صاحبش را بالا برد و مال را از حرام و صاحب آن را از صفات ناپسند، پاک گرداند.
خطیب جمعه تایباد بیان کرد: سه پیام برجسته از حکومت اسلامی شامل احیای نماز یعنی گسترش فرهنگ، احیای زکات گسترش اقتصاد، احیای امر به معروف و نهی از منکر، حاکمیت ارزش‌ها و خنثی کردن ضد ارزش‌ها دارای اهمیت و جایگاه بالایی است.
ملکی ابرده در خصوص مهمترین عوامل جذب پرداخت زکات تصریح کرد: مهمترین برنامه‌ها برای اجرای این فریضه الهی، برگزاری همایش زکات در جمع کشاورزان برخوردار به منظور تبیین مساله زکات، تبلیغات چهره به چهره، بهره‌مندی از تریبون نماز جمعه و روحانیون اهل سنت و تشیع، جلسات با دهیاران، شوراها، روحانیون، ریش سفیدان و معتمدین، جمع‌آوری زکات توسط گروهی از کشاورزان به منظور یکسان‌سازی در منطقه، از مهمترین عوامل جذب پرداخت زکات است.
وی تصریح کرد: فضای مجازی و رسانه‌ها بهترین فرصت برای نشر و ترویج فرهنگ زکات هستند، اگر استفاده از مبالغ جمع‌آوری شده با یک مدیریت صحیح در جهت اطلاع‌رسانی مردمی فراگیر شود، اعتماد مردم به دستگاه‌های متولی جذب شده و پرداخت زکات بهتر انجام می‌شود.
در ادامه سرپرست فرمانداری تایباد طی سخنانی گفت: برگزاری همایش‌ها فرصت مناسبی است تا از ظرفیت‌های موجود در شهرستان برای ترویج این فرهنگ الهی استفاده کرد.
محسن سیاح اظهار کرد: حق مردم است تا بدانند وجوه جمع‌آوری شده در چه راهی هزینه می‌شود و باید این شفاف‌سازی از طریق مراجع مربوطه منعکس شود.
وی بیان کرد: یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان نظر مردم را برای پرداخت زکات جلب کرد شناسایی و معرفی افرادی که با پرداخت به موقع زکات توفیقاتی در زندگی آن‌ها ایجاد شده است.
انتهای پیام
captcha