صبوری کلید آموزش به نابینایان است
کد خبر: 3827352
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
قاری و مدرس روشندل:

صبوری کلید آموزش به نابینایان است

گروه چهره‌ها ــ قاری و مدرس روشندل کشورمان درباره مشکلات کار با نابینایان گفت: مربی که با این افراد کار می‌کند تنها باید صبور باشد و صبور. کارآموزانی هستند که دارای چند معلولیت جسمی، حرکتی و .... هستند و فقط باید صبر پیشه کرد و در این مسیر خسته نشد.

شکرالله میرزایی، قاری و مدرس روشندل کشورمان است که به دلیل علایق‌ شخصی و خانواده‌ مذهبی که در آن رشد کرده است به حوزه نورانی قرآن ورود پیدا کرد؛ او تشویق‌های والدین را سبب حرکت مداوم خود در این مسیر می داند.
وی متولد سال 1333 دماوند است؛ در سال 1347 هنگامی که 14 سال داشت در اثر سانحه تصادف از نعمت بینایی محروم می‌شود، لذا در روند تحصیلی‌اش وقفه چند ساله ایجاد می‌شود تا این که خود را با شرایط هماهنگ کند و سرانجام در سال 54 موفق به اخذ دیپلم می‌شود. همان سال در رشته الهیات دانشگاه تهران پذیرفته می‌شود و سپس در سال 1358 موفق به اخذ درجه کارشناسی می‌شود. او در ادامه به دلیل مشغله‌های گوناگون زندگی از ادامه تحصیل باز می‌ماند.


میرزایی درباره مشوق اصلی‌اش برای ورود به این عرصه گفت: محل رشد و تربیت من در خانواده مذهبی بود و مادام طنین تلاوت قرآن در خانه شنیده می‌شد و در کنار آن نیز پدر در جلسات قرآن روستای محل زندگیمان (کیلان دماوند) حاضر می‌شد؛ بهتر بگویم از شرکت‌کنندگان همیشگی این جلسات قرآن بود، لذا من هم به تبعیت از ایشان در این جلسات حضور پیدا می‌کردم و حتی پس از اینکه نابینا شدم حضورم در این جلسات و هیئت را کم نکردم.


برادر؛ نخستین معلم قرائت قرآن
این قاری روشندل در پاسخ به این سؤال که آیا پس از اینکه نعمت بینایی‌اش را از دست داد، دچار دلسردی نشد؟ گفت: خیر، خاطرم هست این حادثه در مهرماه 47 برایم اتفاق افتاد و فروردین‌ماه سال 48 در حالی که نابینا شده بودم از بیمارستان مرخص شدم. اما خیلی زود، خودم را با این شرایط وفق دادم و متوجه شدم راهی جز تطبیق دادن با این مسیر ندارم، پس از یک سال و یا یک سال و نیم از نابینایی که وارد مدرسه شهید مربی شدم در شرایطی که با خط بریل آشنایی نداشتم و از طریق یکی از دوستانم طی یک هفته‌ با خط بریل آشنا شدم؛ دلیل سرعت یادگیری این بود که بنا داشتم محدودیت را کنار بگذارم و خودم را با شرایط وفق دهم.
وی با اشاره به اینکه رشته تحصیلی‌ام نیز موجب شد به زمینه‌های قرآنی علاقه‌مندتر شوم، ادامه داد: همین امر موجب شد تا بیشتر بر روی رشته قرائت قرآن کار کنم. در ابتدا برادرم حاج حسین در زمینه آموزش قرائت قرآن نقش بسزایی آفریدند و سپس از محضر اساتید جلسات سنتی قرآن و هیئات مذهبی بهره بردم.
این مدرس قرآن روشندل کشورمان که از طریق رادیو قرآن دروس مدرسان و پیشکسوتان قرآنی «محمدرضا ستوده‌نیا و سیدمحسن موسوی‌بلده» را دنبال می‌کرد، اظهار کرد: هنگامی که سال 63 رادیو قرآن راه‌اندازی شد، روزانه حدود چهار ساعت بیشتر برنامه نداشت، برنامه‌ای با عنوان «با حافظان وحی» روزهای سه‌شنبه پخش می‌شد که همراه با آنها به حفظ آیاتی از قرآن می‌پرداختم و حدود چهار یا پنج جزء را اینگونه حفظ نمودم. همچنین استاد ضیایی نیز بود که در ارتقای سطح قرائتم مؤثر بودند.
وی در پاسخ به این سؤال که از میان قراء متقدم مصری از کدام قاری تقلید می‌کرده است؟ افزود: در ابتدا تلاوت‌های اساتید مصری چون محمدصدیق منشاوی، شحات و عبدالباسط عبدالصمد را گوش می‌دادم، همین موجب شد تا تلفیقی از این تلاوتها را برای قرائت ایجاد کنم.
میرزایی با اشاره به حضورش در مناطق جنگی، ادامه داد: سپس از طریق اداره محل خدمتم به منظور انجام کارهای اپراتوری و کمک به رزمندگان برای تلفن، حدود سال‌های 64-65 به پادگان توحید اعزام شدم و سه ماه نیز در پادگان قدس بین اهواز و خرمشهر رفتم البته در کنار این کار چون به برگزاری کلاس‌های قرائت، تجوید، صوت و لحن نیز علاقه‌مند بودم در کنار دیگر رزمندگان جلسه قرآن برگزار می‌کردیم.


استعدادیابی کارآموزان پس از آموزش خط بریل
این مدرس قرآن از انگیزه برای فعالیت در عرصه اجتماعی پس از نابینایی گفت و اظهار کرد: زمانی که وارد دانشگاه شدم، در خانواده‌ام فردی وارد دانشگاه نشده بود و حتی از دیگر دوستان بینایم با وجود وقفه‌ چند ساله‌ای که تا اخذ دیپلمم افتاده بود، سبقت گرفتم. معتقدم بیشترین دلیل علاقه‌ام به قرائت قرآن و کششم به این عرصه همان حضور در جلسات و هیئات مذهبی بود. هم جوان بودم و هم دوست‌ داشتم صوتم را به دیگران نشان دهم.
این قاری که پیش از حضورش در سازمان بهزیستی جلسات قرآنی را در هیئت‌ برای دوستان نابینایش برپا می‌کرد در ادامه ابراز کرد: در سال 1375 رسما جذب سازمان بهزیستی شدم و خط بریل، احکام و نهضت سواد‌آموزی و کلاس‌های تقویت عربی و روخوانی و قرائت قرآن را به مددجویان آموزش دادم البته باید بگویم پس از آموزش خط بریل و استعدادیابی مددجویان، براساس توانمندیشان به دوره‌های قرآنی و یا موسیقی و یا بافندگی و دیگر مهارت‌ها راهنمایی می‌شوند.
وی افزود: افرادعلاقه‌مندی در دیگر کلاس‌هایم بودند که آنها را به قرائت و حفظ راهنمایی کردم، مثلا در کلاس احکام فردی به اسم آقای دلاوری بود که به دلیل تشخیص استعدادی که داشت به سمت حفظ قرآن تشویقش کردم و طی مدت دو سال حافظ کل قرآن شد. همچنین آقای سامی ملک‌محمدی(نابینا و ناشنوا) نیز از دیگر حفاظی است که هنگامی که به مجتمع توانبخشی خزانه آمد، حافظ سه جزء قرآن بود و سپس حافظ ۲۰ جزء شد و در حال حاضر نیز حافظ کل است.
میرزایی درباره مشکلاتی که کار با نابینایان دارد، اظهار کرد: مربی که با این افراد کار می‌کند تنها باید صبور باشد و صبور. معلم اگر صبر نداشته باشد  کار با نابینا او را دچار مشکل خواهد کرد. به طور مثال در کلاس شاگردان متفاوتی است که برخی با نمره خوب قبول می‌شوند و برخی تجدید و برخی مردود می‌شوند اما معلم خوب از نظر من فردیست که با شاگردان ضعیف آنقدر کار کند تا به موفقیتی که باید به آن برسند، دست پیدا کنند. خود نیز به عنوان یک معلم همواره سعی کرده و می‌کنم صبور باشم، چون کارآموزان بعضا نیز دارای چند معلولیت جسمی و حرکتی و .... هستند و در آموزش ایشان فقط باید صبر پیشه کرد و در این مسیر خسته نشد.
وی با اشاره به هدیه بالای تهیه قرآن به خط بریل و از سوی دیگر حمل و نقل مصاحف شریف به خط بریل، اظهار کرد: در مرکز توانبخشی خزانه مشکل قرآن بریل نداریم، البته حفظ نابینایان اکثرا از طریق شنیداری و استماع تلاوت قرآن است و روش کلاس حفظ قرآن من نیز اینگونه است و به علاقه‌مندان توصیه می‌کنم که تلاوت‌های استاد پرهیزکار را گوش دهند.


بیشتر حافظ قرآن تربیت می‌کنم
وی سال 52 ازدواج می‌کند و ثمره آن وصلت سه فرزند؛ یک دختر و دو پسر است که آنها نیز تا حدودی در عرصه‌ای قرآنی ورود پیدا کرده‌اند. میرزایی از خیرین تقاضا کرد: این نوعی وقف و باقیات‌الصالحاتی هست که نیازمند حمایت خیرین است و افرادی که تمایل دارند می‌توانند در زمینه تجهیزات و فراهم کردن قلم قرآنی و ....برای مرکز توانبخشی خزانه پیش‌قدم شوند.
وی درباره آینده قرآنی‌اش، بیان کرد: اجزائی را حفظ هستم اما به دلیل مشغله زندگی‌ام کمتر در این زمینه ورود پیدا کردم و سعی کردم بیشتر حافظ قرآن تربیت کنم و در قرائتم به صورت تخصصی و حتی آموزش نکات تجویدی آن هم به صورت اصولی بپردازم و آنچه که در این زمینه اندوخته دارم به دیگران نیز منتقل می‌کنم.
میرزایی سه جلسه قرآن در تهران برای افراد نابینا و یا افراد معمولی را اداره می کند از جمله آن هیئت پیروان مکتب‌القرآن است که روزهای پنج‌شنبه از ساعت 18 تا 20:30 در محدوده بهارستان برگزار می‌شود. همچنین سه‌شنبه‌ها نیز هیئت عزاداران حسینی در محله ظهیرالاسلام است که دو ساعت پیش از اذان مغرب و عشا برگزار می‌شود و روزهای دوشنبه نیز با عنوان هیئت منتظران حضرت قائم(عج) به صورت سیار در محدوده تهرانسر جلسات قرآن دارد.


زمینه اشتغال برای افراد با شرایط خاص فراهم شود
وی از مسئولان درخواست کرد: فعالیت‌های قرآنی در بخش معلولان نیازمند حمایت است و از سوی دیگر باید از این افراد در بخش‌های مختلف از سازمان استفاده شود. هنگامی که این افراد با شرایط خاص حافظ و یا قاری قرآن می‌شوند می‌طلبد که مسئولان به آنها توجه ویژه داشته باشند و زمینه اشتغال آنها را فراهم کنند.


انتهای پیام

captcha